شناسهٔ خبر: 67124855 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

همستر و پولداری خیالی/ آسیب های بازی های تلگرامی

یک جامعه شناس در گفت و گو با قدس آنلاین می گوید: عده ای با مشغول شدن به بازی هایی مثل همستر سعی می کنند با خیال و رؤیاپردازی پولی به دست آورند.

صاحب‌خبر -

دکتر امان الله قرایی مقدم می افزاید: از منظر جامعه شناسی و ذهنیت فرهنگی و فکری که در همه جوامع حاکم است، این ذهنیت حسی و مادی است که بر همگان از خانواده، والدین، فرزندان گرفته تا ثروتمند و فقیر، رئیس و کارمند و ... مسلط شده است.

همستر و پولداری خیالی/ آسیب های بازی های تلگرامی دکتر امان الله قرایی مقدم،جامعه شناس

این استاد جامعه شناسی می گوید: اگر تاریخ را براساس تئوری های علمی به سه دوره تقسیم کنیم؛ از قرن شانزدهم میلادی به بعد مادیات ذهن بشر را احاطه کرده و نه تنها ایرانیان بلکه مردم سراسر جهان برای رسیدن به مادیات دست به هر کاری می زنند. بنابراین بازی هایی از قبیل همستر رونق می گیرد چراکه همه مردم در هر سطحی می خواهند حتی در خیال و آرزو پولی به دست آورند.

قرائی مقدم ادامه می دهد: در جامعه ما نیز که مردم از وضع معیشت چندان مناسبی برخوردار نیستند هر فردی به دنبال کسب درآمد از هر راهی شده است. بنابراین نمی توان از روی آوردن مردم به بازی همستر و مانند آن جلوگیری کرد.

آسیب های بازی همستر

این جامعه شناس درباره آسیب های ناشی از بازی های تلگرامی از جمله بازی همستر می گوید: تئوری میدان زندگی است که سبب ورود انسان به آسیب ها می شود بنابراین، این بازی ها، موجب انواع آسیب ها از روابط نامشروع تا اعتیاد به مواد مخدر، رشوه گیری، رانت، سرقت و ... می شود که عامل اصلی به دام افتادن در این میدان، مشکلات اقتصادی است چراکه اقتصاد زیربنای هر جامعه است.

 وی به کمرنگ شدن معنویات و باورهای دینی در جوامع اشاره می کند و می گوید: همستر و قماربازی های اینترنتی بر اثر گسترش ذهنیت حسی و مادی افزایش پیدا کرده است و مردم از هر قشر و سطحی در دنیای خیال و رؤیاپردازی به پول می رسند در صورتی که در حقیقت این چنین نیست.

قضاوت بر اساس مشاهده ظواهر

قرایی مقدم ادامه می دهد: در واقع ذهنیت مادی آن قدر قوی است که فرد را از حقیقت دور می کند و به جایی می رسد که مردم آنچه را که مشاهده می کنند همان را قضاوت می کنند. چراکه مسئله عقل و دین در جوامع بسیار کمرنگ شده است. بنابراین در جامعه ما نیز امروز شخصیت شما بر اساس ظاهر شما تعریف می شود به همین خاطر مردم برای کسب درآمد به هر راهی که فکر کنید می روند و این موضوع به بازی همستر و بازی های مشابه آن محدود نمی شود.

این جامعه شناس تصریح می کند: نیروهای برانگیزاننده در درون ماست و در حال حاضر در جامعه ما نیروهای برانگیزنده از قبیل بی اعتقادی، فقر، اعتیاد، بیکاری، اهمیت دادن به مادیات، بدسرپرستی، بی سرپرستی، کیفیت محیط زندگی، دوستان ناباب و غیره بر نیروهای بازدارنده از جمله پلیس و زندان و ... می چربد در نتیجه روز به روز بر انواع آسیب های اجتماعی افزوده می شود.

راهکار دور ماندن از آسیب های اجتماعی

قرایی مقدم اذعان می کند: در واقع همه کشورها با آسیب های اجتماعی رو به رو هستند اما در هر کشوری که توزیع ناعالانه ثروت، بیکاری و فقر بیشتر باشد جرایم و آسیب ها نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین براساس تئوری های علمی باید امکانات تأمین و رفاه اجتماعی نسبی وجود داشته باشد تا همه افراد جامعه از آن برخوردار باشند و با کار و تلاش بتوانند زندگی سالم و خوبی داشته باشند.

کنترل بازی ها دست کیست؟

قرایی مقدم تأکید می کند: رسانه ها و شبکه های اجتماعی دیوار بین جوامع را برداشته اند. بدون شک کنترل بازی همستر و امثال آن در دست رسانه های بیگانه است که برای تبلیغ بیکار نمی نشینند و در هر جامعه ای که زمینه مساعد باشد تأثیر بیشتری خواهند گذاشت.

وی اظهار امیدواری می کند نیروهای برانگیزنده بازی های تلگرامی و اینترنتی کاهش پیدا کرده و بازدارنده ها تقویت شوند تا مردم کمتر دچار آسیب های اجتماعی شوند و بتوانیم به سوی زندگی سالم تر و  بهزیستی حرکت کنیم.

نظر شما