شناسهٔ خبر: 67124369 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ولگردی به سبک سگ‌ها/ معضلی که ریشه‌ای دامنه‌دار دارد

معضل سگ‌های بلاصاحب روزبه‌روز در کشور جدی‌تر می‌شود در حالی که راهکار سیستمی برای حل این مشکل وجود ندارد و با وجود انجام اقداماتی توسط شهرداری‌ها این معضل به‌صورت ریشه‌ای حل نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا گروه استان‌ها؛ وجود سگ‌های بلاصاحب داستان امروز و دیروز نیست، مدت مدیدی است که معضل سگ‌هایی که در حومه شهرها حتی مراکز شهر پرسه می‌زنند، وجود دارد و راهکارهای متفاوتی برای حل آن ارائه شده است.

وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهرهای کشور به‌ویژه شهرها و شهرک‌های کوچک، معضلی است که شهروندان را درگیر کرده است و در صورتی که جمعیت این حیوانات به‌درستی مدیریت نشود، ممکن است هر روز شاهد وقوع اتفاقات ناگواری از جمله گازگرفتگی شهروندان به‌ویژه کودکان توسط سگ‌ها باشیم.

ازدیاد سگ‌های ولگرد علاوه‌بر ایجاد خطر برای شهروندان به گونه‌های جانوری نیز آسیب وارد می‌کند و موجب است علتی برای انقراض گونه‌های در معرض خطر باشد. هر از چندگاهی موضوع سگ‌های ولگرد به سبب حمله به شهروندان یا پخش یک کلیپ در رأس اخبار قرار می‌گیرد، اما پس از چند روز به فراموشی سپرده می‌شود.

آمارها حاکی از آن است که تعداد سگ‌گزیدگی‌ها در ایران رو به افزایش است، به‌نحوی که به‌طور میانگین حدود نیمی از حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌های ولگرد است. این موضوع که به‌طور مستقیم با سلامت شهروندان در ارتباط است، آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته و نبود متولی روزبه‌روز بر پیچیدگی این معضل افزوده است.

مبارزه با سگ‌های ولگرد با محوریت شهرداری‌ها در سراسر کشور در حال انجام است، اما به نظر می‌رسد اقدامات جدی‌تر و بین‌دستگاهی برای حل این معضل شهری نیاز است. هرچند شهرداری‌ها مسئول جمع‌آوری و نگهداری از سگ‌های ولگرد هستند و وزارت کشور نیز آن را با صراحت اعلام کرد با این وجود تا زمانی که مبارزه با افزایش سگ‌های ولگرد به‌صورت سیستمی دنبال نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت، به‌علاوه هزینه عقیم‌سازی این حیوانات بالا است و شهرداری‌ها به‌تنهایی از عهده آن برنمی‌آیند.

نبود نظارت بر کلینیک‌های دامپزشکی نیز بر شدت این معضل می‌افزاید. بعضی از این مراکز به‌دلیل تولید سگ‌هایی با ظاهر زیبا، اقدام به تولید و پرورش چندین قلاده سگ می‌کنند، اما در نهایت موارد مناسب فروش را نگه می‌دارند و باقی‌مانده را در شهر رها می‌کنند.

ولگردی به سبک سگ‌ها/ معضلی که ریشه‌ای دامنه‌دار دارد

فعالیت ۱۰ اکیپ جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در کرمانشاه

محمد موحدی، مدیرکل امور شهر شهرداری کرمانشاه اظهار می‌کند: در راستای کنترل جمعیت سگ‌های ناقل بیماری، شهرداری کرمانشاه جمع‌آوری و انتقال سگ‌ها به محل پناهگاه را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۰ اکیپ زنده‌گیری در مناطق مختلف شهر کرمانشاه عملیات جمع‌آوری سگ‌ها را انجام می‌دهد، می‌افزاید: شهروندان در صورت مشاهده سگ‌ها با سامانه ۱۳۷ تماس حاصل کنند.

مدیرکل امور شهر شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه شهرداری مکانی مجهز به امکانات برای نگهداری سگ‌ها تدارک دیده است، خاطرنشان می‌کند: نگهداری از سگ‌ها به سَمن‌های دارای صلاحیت واگذار می‌شود، اما تمام فعالیت پناهگاه بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه و با نظارت شهرداری صورت می‌گیرد.

موحدی با تاکید بر مشارکت شهروندان در کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب، می‌گوید: وجود غذا از دلایل اصلی ورود سگ‌ها به داخل شهر است و شهروندان باید از غذا دادن به سگ‌ها در سطح شهر خودداری کنند.

وی اضافه می‌کند: پناهگاه نگهداری از حیوانات آماده دریافت کمک‌های شهروندان است.

هزینه ۱۴ میلیارد تومانی نگهداری از سگ‌های بلاصاحب در کرج

محمدرضا قربانی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه سال گذشته ۸۰۰۰ قلاده سگ از سطح شهر کرج جمع‌آوری شد، خاطرنشان می‌کند: ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ قلاده سگ در کرج وجود دارد که پس از شش ماه جمع‌آوری، واکسینه و رهاسازی می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: ظرفیت دو پناهگاه کرج یک هزار قلاده سگ است، اما با افزایش ۲۶۰۰ مترمربعی فضای آن، ظرفیت نگهداری به ۱۵۰۰ قلاده رسید.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به اینکه در کلینیک سازمان پسماند، عقیم‌سازی و واکسیناسیون برای جلوگیری از رشد جمعیت سگ‌ها انجام می‌شود، گفت: کرج دو پناهگاه سگ دارد و هزینه کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب از جمله عقیم‌سازی، واکسیناسیون و نگهداری سالانه ۱۴ میلیارد تومان است.

ولگردی به سبک سگ‌ها/ معضلی که ریشه‌ای دامنه‌دار دارد

قربانی با اشاره به نگهداری ۱۰۰۰ قلاده سگ در دو پناهگاه باغستان و حلقه‌دره کرج، می‌گوید: برخی از حامیان حیوانات تمایل دارند سگ‌ها در کوچه و خیابان پرسه بزنند؛ شهروندان می‌توانند موارد حیوان‌آزاری، شکنجه، تصادف با خودروها، مرگ زجرآور و آزار کودکان به واسطه سگ‌های بلاصاحب را از طریق سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

وی اضافه می‌کند: سازمان مدیریت پسماند از حامیان حیوانات دعوت می‌کند نسبت به بازدید هفتگی از پناهگاه باغستان و تحویل سگ‌های تحت پوشش اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به امکان بازدید هفتگی از پناهگاه‌ها، تاکید می‌کند: در صورت تماس شهروندان با سامانه ۱۳۷، سازمان اقدام به انتقال سگ‌های بی‌سرپرست به کلینیک دامپزشکی می‌کند.

به گفته قربانی، سگ‌های بلاصاحب پس از معاینه و درمان به پناهگاه‌های موجود منتقل و بر اساس دستورالعمل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور عقیم و پلاک‌دار می‌شوند و در صورت نداشتن شاکی می‌توانند در سطح شهر باقی بمانند.

وی خاطرنشان می‌کند: سگ‌های عقیم شده در صورت داشتن شاکی از محلی به محل دیگر منتقل می‌شوند یا به پناهگاه نگهداری سگ‌ها ارجاع داده خواهند شد.

جانمایی محلی جدید در آرادکوه برای ساماندهی سگ‌های ولگرد پایتخت

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید می‌کند: در محل آرادکوه، مکان جدیدی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد جانمایی شده است که این محل به محل قبلی در آرادکوه اضافه خواهد شد تا سگ‌ها در محل جدید غربالگری شوند.

وی درباره واگذاری سگ‌های ولگرد به‌عنوان سگ‌های نگهبان به متقاضیان، می‌گوید: این مهم مورد تأیید است، البته تعداد واگذاری‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی پایتخت اندک است، چراکه بیشتر سگ‌ها برای گله‌های گوسفند و ویلاها استفاده می‌شوند.

این سگ‌ها در بعضی ساعات روز رهاسازی می‌شوند؛ بنابراین تلاش شد جمع‌آوری سگ‌های ولگرد استمرار داشته باشد و در کنار آن پرونده قضائی و انتظامی برای دامداری‌ها تشکیل شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره کاهش تعداد سگ‌های ولگرد در پایتخت تصریح می‌کند: بر اساس آمار سامانه ۱۳۷ مربوط به اسفند سال گذشته، تردد سگ‌های ولگرد در پایتخت ۱۷ تا ۱۸ درصد کاهش یافته است.

دامداری‌ها ساماندهی شود

سیدمحسن حسینی، مدیرکل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری گلستان خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر شهرهای گرگان، گنبدکاووس، کُردکوی و علی‌آباد نسبت به احداث پناهگاه اقدام کرده‌اند، سگ‌ها به‌صورت زنده توسط شهرداری جمع‌آوری و در این پناهگاه‌ها نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه نگهداری این سگ‌ها در پناهگاه هزینه‌های گزاف خورد و خوراک، عقیم‌سازی و ضدعفونی را به شهرداری‌ها تحمیل می‌کند، می‌افزاید: جهاد کشاورزی، مرکز بهداشت، دامپزشکی و امور اراضی باید نسبت به ساماندهی دامداری‌ها اقدام کنند، در غیر این صورت موضوع جمع‌آوری سگ‌ها به‌صورت کامل و تا زمان رفع این مشکل امکان‌پذیر نخواهد بود.

ولگردی به سبک سگ‌ها/ معضلی که ریشه‌ای دامنه‌دار دارد

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری گلستان مساحت پناهگاه سگ‌های بلاصاحب را در گرگان را ۱۰۰۰ مترمربع اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: این مکان ظرفیت نگهداری ۳۰۰ قلاده سگ را دارد.

حسینی خاطرنشان می‌کند: این ظرفیت پناهگاه ساخته شده برای شهر گرگان کافی است، اما به‌دلیل رهاسازی سگ‌های بلاصاحب از شهرها و روستاهای اطراف گرگان، مشکلاتی در تأمین فضای سگ‌های بلاصاحب برای شهرداری گرگان ایجاد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۱۹۴۲ قلاده سگ جمع‌آوری و در این مرکز نگهداری می‌شود که حدود ۱۷۰ میلیارد ریال هزینه صرف ساماندهی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر گرگان شده است.

مدیرکل دفتر شهری و شوراهای اسلامی استانداری گلستان خاطرنشان می‌کند: تعبیه فضایی در قالب پناهگاه برای سگ‌های ولگرد در کار گروه استانی مطرح شده و قرار است با همکاری مدیرعامل پسماند نسبت به تهیه ۵۰۰۰ متر زمین در زون غربی و همین مساحت در زون شرقی استان، برای پناهگاه سگ‌های بلاصاحب پیش‌بینی شود.

فعالیت‌های مستمر اکیپ‌های جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر قم

سیدعبدالله میرابراهیمی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قم تاکید می‌کند: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به‌طور مستمر در طول ایام سال و هر روز توسط پیمانکاران شهرداری انجام می‌شود و کل محدوده شهری تحت پوشش این طرح قرار دارد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر سه اکیپ جمع‌ آوری در قم فعالیت می‌کند که محدوده و حریم شهری را پوشش می‌دهد و روزانه ۱۷ تا ۲۵ قلاده زنده‌ گیری می‌شود، همچنین تمام پیام‌های ۱۳۷ به‌صورت به روز و آنلاین پاسخ داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قم خاطرنشان می‌کند: حریم بلوار پیامبر اعظم (س) حدفاصل بلوار جمهوری و محدوده بلوار فردوسی، چند مجموعه دامداری فعال است که در کنار آن نگهداری سگ نیز صورت می‌گیرد.

میرابراهیمی اضافه می‌کند: این سگ‌ها در بعضی ساعات روز رهاسازی می‌شوند؛ بنابراین تلاش شد جمع‌آوری سگ‌های ولگرد استمرار داشته باشد و در کنار آن پرونده قضائی و انتظامی برای دامداری‌ها تشکیل شود.

ولگردی به سبک سگ‌ها/ معضلی که ریشه‌ای دامنه‌دار دارد

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قم تصریح می‌کند: طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سه فاز تعریف و اقدامات لازم از نیمه نخست فروردین سال جاری آغاز شده است، شناسایی کانون‌های حضور سگ‌های ولگرد در اطراف زمین‌های خالی و مناطق خارج از محدوده کاری در دست اجرا است که این کانون‌ها به تازگی شناسایی شد.

میرابراهیمی ادامه می‌دهد: فاز دوم اخطاری بود که به نگهبان‌های ساختمان‌های در حال ساخت داده شد تا تأمین غذا برای این حیوانات انجام نشود، علاوه‌بر آن شهروندانی که در این محدوده بودند و زباله‌ها را خارج از نوبت قرار می‌دادند نیز توجیه شدند و اخطارهای لازم به آن‌ها داده شد.

وی اظهار می‌کند: برای فاز سوم جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیز قراردادی با پیمانکار سازمان پسماند شهرداری قم منعقد شده است که در این مدت ۴۱ قلاده سگ جمع‌آوری شد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قم اظهار می‌کند: یکی از عوامل مهم وجود سگ‌های ولگرد در منطقه چهار دامداری‌ها در این حوالی است، البته سگ‌های قلاده‌دار دارای مالک که خارج از فضا و چارچوب رها باشند، طبق دستور قضائی جمع‌آوری می‌شوند.

میرابراهیمی می‌گوید: کانون سگ‌های ولگرد به‌طور کامل شناسایی شده و بعضی کانون‌ها تخریب شده است، امیدواریم شهروندان با قرار ندادن زباله در خارج از نوبت و نگهبانان با ندادن غذا به سگ‌ها ما را در اجرای این طرح یاری کنند.

موردی از گزیدگی توسط سگ‌ها در ایلام گزارش نشده است

افشین مظفری، شهردار ایلام می‌گوید: مجموعه شهرداری ایلام از روز نخست در راستای حمایت از حقوق حیوانات بر این عقیده بود که لفظ ولگرد برای سگ‌ها استفاده نشود و واژه بلاصاحب در این مورد مناسب‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: سگ‌های بلاصاحب در گوشه و کنار همه شهرها وجود دارند و شهر ایلام نیز مستثنی نیست؛ این سگ‌ها به‌دلایل آب‌وهوایی یا برای یافتن غذا به اطراف و داخل شهر روی می‌آورند.

شهردار ایلام تصریح می‌کند: در بسیاری موارد دامدارانی که در روستاهای اطراف سکونت دارند یا در دهیاری‌های اطراف شهر ایلام زمانی که سگ گله زایمان می‌کند، یک توله را نگه می‌دارند و بقیه توله‌ها را در اطراف شهر رها می‌کنند که موجب ازدیاد جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهر می‌شود.

مظفری ادامه می‌دهد: به همین خاطر هر زمان عملیات زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب توسط کادر مجرب سازمان مدیریت پسماند شهرداری ایلام انجام می‌شود، پس از مدتی سگ‌ها به وفور در داخل شهر مشاهده می‌شوند.

وی اضافه می‌کند: بیش از یک سال است که حوزه خدمات شهری شهرداری ایلام سگ‌های بلاصاحب را زنده‌گیری و در مکانی امن با امکانات مناسب نگهداری می‌کند.

شهردار ایلام با تاکید بر اینکه شهرداری به‌صورت اصولی حقوق حیوانات را رعایت می‌کند، اظهار می‌کند: شهرداری ایلام مکانی را در حوالی فرودگاه شهدای ایلام تعبیه کرده است که در این مکان سگ‌ها زنده‌گیری و زیر نظر کادر مجرب دامپزشکی عقیم‌سازی می‌شوند.

ظفری تاکید می‌کند: در مکان نگهداری سگ‌های بلاصاحب در ایلام و حتی دیگر حیوانات نیز پرستاری، تیمار و غذادهی از مرحله زنده‌گیری تا زمان عقیم شدن انجام می‌شود تا هیچ‌گونه ضرری متوجه این حیوانات نباشد و سمن‌ها نیز شهرداری را یاری می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: طی مدت یک سال که شهرداری ایلام مکانی را برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب راه‌اندازی کرده، موردی از گزیدگی توسط سگ‌ها گزارش نشده است.

ولگردی به سبک سگ‌ها/ معضلی که ریشه‌ای دامنه‌دار دارد

زنده‌گیری بیش از ۲۴۰۰ قلاده سگ بلاصاحب در شهر سنندج

شکور صلواتی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج اظهار می‌کند: طی سال گذشته بیش از ۲۴۰۰ قلاده سگ بلاصاحب در داخل شهر و نواحی منفصل شهری سنندج زنده‌گیری شده است.

وی می‌افزاید: حدود ۷۶۰ قلاده سگ بلاصاحب سال گذشته در شهر سنندج عقیم‌سازی شده است که حامیان حیوانات نیز در این راستا ما را یاری کرده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در شهر سنندج را انتقال سگ‌های غیربومی از سایر شهرها و استان‌های هم‌جوار به این شهر می‌داند و می‌گوید: طرح عقیم‌سازی و زنده‌گیری سگ‌ها شامل همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌شود.

صلواتی اضافه می‌کند: به جز شهر سنندج باقی‌مانده شهرها و دهیاری‌های استان کردستان جمع‌آوری سگ‌ها را انجام نمی‌دهند و همین مسئله موجب شده است که افرادی غیربومی از شهرها و مناطق دیگر، سگ‌های منطقه خود را به‌وسیله خودرو به ورودی و خروجی شهر سنندج و نواحی منفصل شهری انتقال دهند و رهاسازی کنند که موجب افزایش جمعیت سگ‌ها و نارضایتی شهروندان شده است.

وی با اشاره به وجود دو مرکز برای نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در شهر سنندج، می‌گوید: اکیپ زنده‌گیری شهرداری سنندج به‌صورت شبانه‌روزی مشغول به کار است و سگ‌های ولگرد را به‌صورت مستند همراه با فیلم و عکس از همه محلات و مناطق سطح شهر سنندج جمع‌آوری کرده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج خاطرنشان می‌کند: امکان عقیم‌سازی سگ‌هایی که زنده‌گیری شده‌اند وجود ندارد، این حیوانات پس از غربالگری به مرکز شماره دو (محل دفن زباله‌های شهری) انتقال داده می‌شوند تا به مرکز زباله عادت کنند و زندگی خود را در آنجا ادامه دهند.

صلواتی اظهار می‌کند: در صورتی که شهروندان سنندجی از وجود سگ‌های بلاصاحب در محل زندگی خود شکایت دارند می‌توانند با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند یا به حوزه خدمات شهری شهرداری مناطق مراجعه کنند تا نسبت به رفع مشکل آن‌ها اقدام شود.

ظرفیت مکان فعلی شهرداری پاسخ‌گوی تراکم جمعیت سگ‌ها نیست

سحر حدیدیان، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۱۰ قلاده و بیش از ۱۷۶۰ سگ طی شش ماه نخست سال جاری جمع‌آوری شده است، اظهار می‌کند: دستورالعمل عقیم‌سازی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب بر اساس دستورالعمل شورای عالی وزارت کشور انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کنترل جمعیت سگ‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: بر طبق قانون عقیم‌سازی بر عهده شهرداری‌ها نیست.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها وظیفه کلی جمع‌آوری کنترل و ساماندهی سگ‌ها را بر عهده دارند، تاکید می‌کند: شهرداری‌ها وظیفه دارند این سگ‌ها را توسط بخش خصوصی به مراکز نگهداری سگ‌ها منتقل کنند.

حدیدیان با اشاره به اینکه شهرداری یک پناهگاه موقت در قره‌داغ برای نگهداری سگ‌ها دارد، اضافه می‌کند: شهرداری طی سال‌های اخیر به کمک بخش خصوصی فرآیند جمع‌آوری را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به غربالگری سگ‌ها، خاطرنشان می‌کند: عقیم‌سازی زمانی صحیح است که شما قصد رهاسازی سگ‌ها را داشته باشید، طبق دستورالعمل، سازمان حفاظت محیط زیست باید مکانی خارج از محدوده شهر و خارج از محدوده حیات وحش را برای رهاسازی به شهرداری معرفی کند تا امکان بازگشت به شهر وجود نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان با تاکید بر اینکه در عمل این موضوع در هیچ‌یک از شهرهای ایران انجام نمی‌شود، می‌گوید: در قزوین سگ‌ها در منطقه الموت که صعب‌العبور است، رهاسازی می‌شوند، البته احتمال هجوم گله‌ای سگ‌ها در این شرایط نیز وجود دارد.

حدیدیان اظهار می‌کند: شهرداری زنجان موظف است طبق پروتکل، ۳۰ روز سگ‌ها را نگهداری کند یا آن‌ها را به یک صاحب معرفی و یا مرگ با ترحم را انتخاب کند، چراکه ظرفیت مکان فعلی شهرداری پاسخ‌گوی تراکم جمعیت نیست.

ولگردی به سبک سگ‌ها/ معضلی که ریشه‌ای دامنه‌دار دارد

وی اضافه می‌کند: طبق پروتکل قانونی وزارت کشور و تصویب در کارگروه استان، نگهداری سگ‌ها در مدت زمان محدود بر عهده شهرداری‌ها است و فضای قره‌داغ مکان ایده‌آلی برای نگهداری سگ‌ها نیست.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان با اشاره به اینکه تنها پناهگاه خصوصی نگهداری سگ‌ها بدون مجوز و بدون نظارت متولی رها شده است و شهرداری متولی اعطای مجوز به بخش خصوصی نیست، ادامه می‌دهد: شهرداری تنها یک پناهگاه برای نگهداری سگ‌ها دارد و افرادی که متقاضی نگهداری سگ‌های بلاصاحب هستند، باید از دامپزشکی مجوز دریافت کنند.

۱۵۷۵ قلاده سگ در اراک زنده‌گیری و به پناهگاه منتقل شدند

علی فدوی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اظهار می‌کند: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک با استفاده از اکیپ متخصص زنده‌گیری با تجهیزات قفس کپچر و سلاح بیهوشی طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز در حال اجرای دستور و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر بوده و تا حد امکان همکاری با روستاهای اراک داشته است.

وی می‌افزاید: سال گذشته، ۱۵۷۵ قلاده سگ زنده‌گیری و به پناهگاه در نظر گرفته شده منتقل شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک تصریح می‌کند: در دو ماه سال جاری، ۲۰۷ قلاده سگ بلاصاحب زنده‌گیری و به پناهگاه منتقل شدند تا ادامه حیات خود را در آنجا سپری کنند، سال گذشته نیز ۵۶۵ قلاده سگ واجد شرایط عقیم‌سازی شدند که از تعداد ۱۵۰ مورد سگ نر و ۴۱۵ مورد سگ ماده بوده‌اند.

در موضوع جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توجه به اینکه این سگ از بدو تولد صاحب داشته یا خیر دارای اهمیت است و در صورتی که قوانینی در این زمینه وجود داشته باشد می‌توان این موضوع را بهتر مدیریت کرد

فدوی اضافه می‌کند: در دو ماه ابتدای سال جاری ۹۵ مورد از سگ‌های واجد شرایط عقیم‌سازی شدند که از این تعداد ۳۸ مورد آن سگ نر بودند.

وی تاکید می‌کند: در کلان‌شهر اراک برای جمع‌آوری سگ‌ها از سلاح بیهوشی استفاده می‌شود و می‌توان گفت که اراک از معدود شهرهایی است که برای جمع‌آوری سگ‌ها از این ابزار استفاده می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک خاطرنشان می‌کند: در موضوع رهاسازی سگ‌های جمع‌آوری شده، محیط زیست و منابع طبیعی نیز باید نظرات خود را ارائه کنند، در حال حاضر سگ‌های بلاصاحب را جمع‌آوری و در پناهگاه حیات‌وحش نگهداری می‌کنیم.

فدوی با بیان اینکه در این پناهگاه غربالگری صورت می‌گیرد و سگ‌ها پس از غربالگری می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند، عنوان می‌کند: برای عقیم‌سازی با پزشک دامپزشکی قرارداد منعقد کرده‌ایم، در بعضی موارد گزارش مردمی از وجود یک قلاده سگ حکایت دارد، اما پس از اطلاع به سامانه ۱۳۷ و حضور اکیپ مربوطه سگ از آن محل به مکان دیگری می‌رود و امکان جمع‌آوری سگ‌ها وجود ندارد که موجب ایجاد احساس نارضایتی شهروندان می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در موضوع جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توجه به اینکه این سگ از بدو تولد صاحب داشته یا خیر دارای اهمیت است و در صورتی که قوانینی در این زمینه وجود داشته باشد می‌توان این موضوع را بهتر مدیریت کرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک اظهار می‌کند: زمانی که فردی صاحب سگ باشد باید از آن نگهداری کند و اگر امکان نگهداری وجود نداشته باشد باید آن را تحویل دهد و حق رها کردن آن را ندارد که در تحقق مطالبه شهروندان بسیار اهمیت دارد.

۵۲۰۰ سگ در ارومیه عقیم شده‌اند

احد یوسفی، عضو هیئت رئیسه و دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار می‌کند: حدود چهار سال پیش با پیگیری‌های شهردار وقت و سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه، پناهگاهی برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تخصیص یافت. این پناهگاه به‌ویژه برای حیواناتی بود که ناقل بیماری بودند و موجب معضلات شهری می‌شدند.

وی اضافه می‌کند: مساحت این پناهگاه حدود پنج هکتار است و برای نخستین بار در سطح کشور احداث شد و مقرر شد که تجهیزات پزشکی لازم نیز در این پناهگاه برای عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب مستقر شود.

عضو هیئت رئیسه و دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه با تاکید بر ضرورت عقیم‌سازی این حیوانات، ادامه می‌دهد: چنانچه بخواهیم جمعیت این حیوانات را کنترل کنیم آن‌ها باید عقیم، سالم‌سازی و سپس رهاسازی شوند.

یوسفی با بیان اینکه برخی افراد بر این باور هستند که نباید اجازه دهیم که سگ‌ها در داخل شهرها حضور داشته باشند، اضافه می‌کند: سگ‌ها جزو زیست شهری هستند و امکان حذف سگ‌ها به‌طور کامل از سطح شهر وجود ندارد، از طرفی نمی‌توانیم دورتادور شهر را دیوار بکشیم که هیچ حیوانی وارد محیط آن نشود.

وی عنوان می‌کند: اگر به فکر حذف سگ‌ها باشیم چرخه زیست حیوانات را به‌هم می‌ریزیم، چراکه این حیوانات و وجود آن‌ها از ورود حیوانات خطرناک‌تر و موذی به داخل شهرها جلوگیری می‌کند اما سالم‌سازی و عقیم‌سازی برای کنترل جمعیت آن‌ها ضروری است و در حال حاضر نیز توسط شهرداری ارومیه انجام می‌شود.

محدودیتی برای نگهداری سگ از لحاظ تعداد وجود ندارد، اما مسئله تنها نگهداری سگ‌ها در پناهگاه نیست، بلکه همراه با نگهداری باید هزینه بسیار کلانی برای تغذیه این حیوانات متقبل شد و نگهداری سگ‌ها به این سادگی نیست؛ نگهداری سگ‌ها اصولی دارد و بر اساس سن و شرایط و بیماری باید جداسازی شوند، امکان نگهداری همه آن‌ها در یک مکان امکان‌پذیر نیست و برای نگهداری نیز باید همواره نظارت بر تغذیه آن‌ها انجام شود، به همین خاطر شهرداری در نهایت مجبور به رهاسازی سگ‌ها است، چراکه از یک‌سو شاهد ورود سگ‌های بلاصاحب هستیم و از طرفی نیز باید شاهد خروج باشیم و این یک واقعیت است

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه و رئیس سابق سازمان مدیریت پسماند شهرداری با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت اکیپ‌های دامپزشکی بخش خصوصی برای عقیم‌سازی سگ‌ها علاوه‌بر نیروی انسانی موجود در شهرداری، خاطرنشان می‌کند: سرعت عقیم‌سازی آن طور که لازم است و با توجه به جمعیت فعلی سگ‌های بلاصاحب کافی و قابل قبول نیست و باید از سوی شهرداری و شورای شهر این موضوع مورد حمایت قرار گیرد و تجهیزات آزمایشگاهی و عقیم‌سازی نیز مجهزتر شود.

یوسفی با بیان اینکه معضل سگ‌های ولگرد در تابستان حاد نیست، تاکید می‌کند: در فصل تابستان این سگ‌ها به روستاهای اطراف شهرها می‌روند و از روستاها ارتزاق می‌کنند، اما در زمستان با توجه به کمبود غذا به شهرها هجوم می‌آورند و اگر می‌خواهیم زمستان را مدیریت کنیم باید از امروز به فکر عقیم‌سازی و سالم‌سازی جمعیت سگ‌ها باشیم تا بتوانیم جمعیت و آسیب ناشی از آن‌ها را کنترل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت پسماند و معاونت خدمات شهری شهرداری در این راستا اقدامات خود را پیگیری می‌کنند، ادامه می‌دهد: آمار دقیقی از جمعیت سگ‌های بلاصاحب سطح شهر ارومیه با توجه به وجود در محلات و مناطق مختلف و روستاهای چسبیده به شهر وجود ندارد.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه عنوان می‌کند: بر اساس علم ژنتیک سگ‌هایی که عقیم می‌شوند حالت پرخاشگری سابق را از دست می‌دهند، به‌نوعی بی‌خطر می‌شوند و به دنبال ارتزاق و رفع نیازهای غذایی خود است.

یوسفی اضافه می‌کند: با جمع‌آوری، سالم‌سازی و عقیم‌سازی سگ‌ها آن‌ها پلاک‌کوبی می‌شوند که با این کار آمار دقیق سگ‌ها و کنترل جمعیت آن‌ها موجود است.

وی با اشاره به ظرفیت پناهگاه سگ‌های بلاصاحب شهرداری ارومیه، خاطرنشان می‌کند: این پناهگاه پنج هکتار مساحت دارد و محدودیتی برای نگهداری سگ از لحاظ تعداد وجود ندارد، اما مسئله تنها نگهداری سگ‌ها در پناهگاه نیست، بلکه همراه با نگهداری باید هزینه بسیار کلانی برای تغذیه این حیوانات متقبل شد و نگهداری سگ‌ها به این سادگی نیست.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تصریح می‌کند: نگهداری سگ‌ها اصولی دارد و بر اساس سن و شرایط و بیماری باید جداسازی شوند، امکان نگهداری همه آن‌ها در یک مکان امکان‌پذیر نیست و برای نگهداری نیز باید همواره نظارت بر تغذیه آن‌ها انجام شود، به همین خاطر شهرداری در نهایت مجبور به رهاسازی سگ‌ها است، چراکه از یک‌سو شاهد ورود سگ‌های بلاصاحب هستیم و از طرفی نیز باید شاهد خروج باشیم و این یک واقعیت است.

یوسفی جمع‌آوری، بی خطرسازی، عقیم‌سازی و رهاسازی را جزو چهار دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور به شهرداری‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: در دستورالعمل وزارت کشور هیچ اشاره‌ای به نگهداری نشده و نگهداری تنها برای مدت دوره درمان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به آمار تعداد سگ‌های جمع‌آوری شده توسط شهرداری ارومیه در سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اظهار می‌کند: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۵۰۰ قلاده سگ بلاصاحب از سوی شهرداری جمع‌آوری شد که از این تعداد ۳۸۰ قلاده عقیم‌سازی و ۱۷۹ قلاده نیز به اشخاص واگذار شد.

دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه می‌دهد: در سال ۱۴۰۲ تعداد سگ‌های جمع‌آوری شده ۵۲۰۰ قلاده بود که تعداد ۲۱۴۰ قلاده عقیم شده و ۱۴۷ قلاده نیز به اشخاص واگذار شده است.

ولگردی به سبک سگ‌ها/ معضلی که ریشه‌ای دامنه‌دار دارد

یوسفی عنوان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا خرداد سال جاری نیز ۹۴۳ قلاده سگ بلاصاحب جمع‌آوری شده است که از این تعداد ۲۸۴ قلاده عقیم شده و ۹ قلاده به سرپرستی اشخاص واگذار شده است.

وی تعداد کل سگ‌های موجود در پناهگاه را ۱۲۰۰ قلاده در سال ۱۴۰۱، ۴۳۰ قلاده در سال ۱۴۰۲ و ۲۱۶ قلاده طی در حال حاضر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در حال حاضر پنج اکیپ به‌صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته در حال پایش، بازرسی و زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب هستند.

عضو شورای شهر ارومیه اضافه می‌کند: با توجه به مجاورت شهر ارومیه با ۱۰۲ روستا و مدیریت نکردن جمعیت سگ‌های بلاصاحب توسط دهیاری‌ها، این امرموجب ورود سگ‌های پرسه‌زن به داخل شهر می‌شود.

وی درباره وظایف دهیاری‌ها در این راستا، تأکید می‌کند: طبق ماده ۱۶ دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، دهیاری‌ها موظف به تأسیس مرکز نگهداری موقت و جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب محدوده روستایی هستند.

امکانات لازم برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب فراهم شود

محمدحسین واثق کارگرنیا، رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این زمینه اظهار می‌کند: حضور سگ‌های بلاصاحب در شهرهای استان گیلان به‌ویژه رشت به یک معضل تبدیل شده و جمعیت این حیوانات رو به افزایش است.

وی می‌افزاید: شهرداری رشت پناهگاهی را برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب در کارخانه کود آلی لاکان اختصاص داده است و این حیوانات به‌صورت روزانه توسط معاونت خدمات شهری شهرداری رشت و مناطق تابعه جمع‌آوری و زیر نظر دامپزشک واکسیناسیون، عقیم‌سازی و سایر اقدامات بهداشتی بر روی سگ‌ها انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان می‌کند: تعدادی از گروهای حامی حیوانات در بحث تأمین غذای سگ‌های بلاصاحب با معاونت خدمات شهری شهرداری همکاری دارند و غذاها پس از تهیه و طبخ، به حیوانات داده می‌شود.

واثق کارگرنیا تصریح می‌کند: اکنون نحوه جمع‌آوری سگ‌ها بلاصاحب اصولی نیست و در این روش اشکالاتی وجود دارد که منجر به مقاومت مردمی در برابر اقدامات نیروهای شهرداری در نحوه جمع‌آوری این حیوانات می‌شود، از این‌رو به تازگی جلسه‌ای با تعدادی از گروه‌های حامی حیوانات برگزار کردیم و مقرر شد که شهرداری هر چه سریع‌تر تعدادی اسلحه بیهوشی برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب خریداری و این حیوانات را به صورت اصولی و صحیح از سطح شهر جمع‌آوری کند، تا بتوانیم مشکلات این بخش را به حداقل برسانیم.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه محیط کارخانه کود آلی بهداشتی نیست به دنبال آن هستیم تا با کمک منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های اجرایی، زمین و مکان مناسب و بهداشتی با تجهیزات و امکانات لازم و کنترل بیشتر برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب ایجاد کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت اضافه می‌کند: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که افرادی در شهرهای هم‌جوار پس از جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب، آن‌ها را با خودروهای باری حمل و در حاشیه شهر رشت رهاسازی و مشکلاتی برای شهرداری و شهروندان ایجاد می‌کنند که اقدام آن‌ها یکی از دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها در این شهر است.

واثق کارگرنیا با بیان اینکه با اقدامات جزیره‌ای در یک شهر معضل سگ‌های بلاصاحب رفع نمی‌شود، می‌افزاید: در استان گیلان فاصله شهرها و روستاها بسیار نزدیک است و سگ‌های بلاصاحب برای پیدا کردن غذا از مبادی ورودی شهرها دائم در حال تردد هستند؛ بنابراین ساماندهی و رفع معضل سگ‌های بلاصاحب در گیلان نیازمند همکاری و هماهنگی و عزم جدی همه شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی در سطح استان و تخصیص اعتبارات لازم است.

وی اضافه می‌کند: بسیاری از شهرهای استان گیلان محلی برای نگهداری سگ‌ها بلاصاحب ندارند و متولیان آن پس از جمع‌آوری سگ‌ها، آن‌ها را در مناطق دیگری رها می‌کنند، که این اقدام آن‌ها موجب ایجاد مشکلات برای سایر شهرها شده است، از این رو مسئولان این شهرها را باید ملزم به اختصاص محلی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت می‌گوید: سگ‌ها مخلوقات الهی هستند، این حیوانات در اکوسیستم محیط زیست نقش مهمی دارند و برای مقابله با سگ‌های بلاصاحب در محیط شهری باید به‌گونه‌ای رفتار شود که بتوانیم بدون آسیب رساندن به آن‌ها، امنیت و سلامت شهروندان را تأمین کنیم.

روزانه ۱۰ تا ۱۵ سگ از سطح شهر بجنورد جمع‌آوری می‌شود

محمدعلی کشمیری، شهردار بجنورد اظهار می‌کند: از آنجا که محله‌های اطراف بجنورد، حالت روستایی دارد و مشاغل بعضی نیز دامداری است؛، سگ‌های زیادی در این مناطق حاشیه‌ای نگهداری می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: این سگ‌ها برای به دست آوردن غذا در مدت زمان کمی خود را به سطح شهر می‌رسانند و دوباره به حاشیه شهر بازمی‌گردند.

شهردار بجنورد تاکید می‌کند: در سال جاری ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب اختصاص داده شده است؛ بیشتر سگ‌های بجنورد ولگرد نیستند، بلکه سگ نگهبان هستند.

کشمیری اضافه می‌کند: روزانه ۱۰ تا ۱۵ قلاده سگ توسط شهرداری زنده‌گیری می‌شود و نیروها هیچ‌گونه برخورد خشنی با سگ‌ها ندارند.

وی ادامه می‌دهد: بجنورد جزو محدود شهرهایی در کشور است که پناهگاه سگ دارد و مساحت این پناهگاه به چند هزار متر می‌رسد و در حال حاضر ۱۰۰۰ سگ در آن نگهداری می‌شوند.

شهردار بجنورد می‌گوید: با وجود اینکه روزانه ۱۰ تا ۱۵ قلاده سگ جمع‌آوری می‌شود و با توجه به قدرت زادوولدی که این حیوان دارد تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود که برای حل این مسئله باید زادوولد آن را کنترل کرد.

کشمیری تنها راه مقابله با آسیب وجود فراوان سگ‌ها را عقیم‌سازی آن‌ها می‌داند و اظهار می‌کند: مردم تا حد امکان از غذا دادن به سگ‌های ولگرد خودداری کنند و زباله‌های خود را در ساعت مقرر در کوچه‌ها بگذارند تا شاهد گسترش سگ‌ها در سطح شهر نباشیم.

مسئولان شهرداری‌ها را ملزم به پیگیری برای رفع معضل سگ‌های ولگرد کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد کارایی نداشتن در پی نبود مدیریت جامع و هدفمند شهری که در بسیاری زمینه‌های دیگر نیز هویدا است، موجب شده با وجود صرف هزینه‌های سنگین، معضل سگ‌های ولگرد همچنان به قوت خود پابرجا بماند.

آنچه می‌تواند بسیاری از مشکلات امروز شهرهای ما از جمله ورود حیوانات به محدوده‌های شهری را رفع کند، اعمال سیستم جامع مدیریتی است؛ آنچه به‌عنوان حلقه مفقوده در شهرها همچنان مورد بی‌توجهی است.

نظر شما