شناسهٔ خبر: 67122873 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مذاکرات در سنای آمریکا برای تحریم دادگاه لاهه بی‌نتیجه ماند

تهران – ایرنا – تارنمای آکسیوس امروز گزارش داد که مذاکرات سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات برای تحریم دادگاه کیفری بین المللی (ICC) به بن‌بست رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دو منبع آگاه به این تارنمای خبری گفتند که مذاکرات بین مذاکره کنندگان ارشد دموکرات و جمهوری خواه سنا به نتیجه ای دست نیافته است. جمهوریخواهان به دنبال تصویب طرح مجلس هستند که بر اساس آن، دادگاه کیفری بین المللی تحریم می شود، در حالی که دموکرات ها بر رویکردی ملایم‌تری تاکید کرده‌اند.

به نوشته آکسیوس، جمهوری‌خواهان از بحث های پیرامون دادگاه لاهه برای بر ملا کردن اختلاف های داخلی دموکرات ها در موضوع اسرائیل بهره برداری کرده‌اند. برخی از دموکرات‌ها حمایت خود را از تحریم‌ها علیه دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرده‌اند، اما برخی دیگر از آسیب دائمی به روابط واشنگتن و لاهه نگرانند.

کاخ سفید نیز آشکارا اعلام کرده که از تحریم دادگاه کیفری بین‌المللی حمایت نمی ‌کند.

هفته پیش مجلس آمریکا در پی صدور حکم دادگاه کیفری بین‌المللی مبنی بر دستگیری مقام های اسرائیل طرح تحریم این دیوان را در حمایت همه جانبه از تل آویو تصویب کردند.

طرح تحریم مقامات دادگاه کیفری بین المللی در صورت تحقیق یا محاکمه مقامات اسرائیلی با ۲۴۷ رای موافق در مقابل ۱۵۵ رای مخالف در مجلس آمریکا به تصویب رسید و تقریبا همه جمهوری خواهان حاضر در این نشست به همراه چند دموکرات رای مثبت دادند.

در صورت تصویب این طرح در سنا و تبدیل آن به قانون، رئیس جمهوری ملزم می شود که تحریم هایی را علیه مقام های دادگاه که "در هر تلاشی برای تحقیق، دستگیری، بازداشت، یا محاکمه هر شخص تحت حمایت ایالات متحده و متحدانش انجام می دهند"، اعمال کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دادستان ارشد دادگاه لاهه خواستار صدور حکم بازداشت نخست ‌وزیر و وزیر جنگ اسرائیل شد که خشم متحدان تل آویو در واشنگتن دی سی را برانگیخت.

نظر شما