شناسهٔ خبر: 67122337 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تایپه از بازداشت یک فرمانده سابق نیروی دریایی چین خبر داد

تهران- ایرنا- مقامات ارشد تایوان اعلام کردند: یکی از مقامات ارشد سابق نیروی دریایی چین در بندر تایپه دستگیر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه ژاپن نیوز، مقامات ارشد تایوان امروز (سه‌شنبه/۲۲ خرداد) اعلام کردند شخصی که بدون مجوز قانونی با یک قایق وارد بندر تایپه شد یک فرمانده سابق نیروی دریایی چین بوده که ممکن است برای بررسی وضعیت دفاعی این جزیره وارد این بندر شده باشد.

پلیس دریایی تایوان همچنین اعلام کرد: این شخص چینی روز یکشنبه در منطقه ساحلی تامسوئی دستگیر شد.

این حادثه در حالی رخ داد که فضای روابط پکن و تایپه پر تنش است.

دولت مرکزی چین از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون از حزب دموکراتیک مترقی در سال ۲۰۱۶ از گفت‌وگو و ارتباط با تایپه خودداری کرد و به افزایش فشارهای اقتصادی و نظامی بر این جزیره متهم می‌شود. پکن، تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو خود می‌داند.

کوآن بی-لینگ رئیس شورای امور اقیانوس تایوان که اداره پلیس دریایی ساحل زیر نظر اوست، فرد بازداشتی را مودب و خوش پوش توصیف و اذعان کرد: این شخص در گذشته به عنوان یک فرمانده در نیروی دریایی چین خدمت کرده است.

وی افزود: در طول یک سال اخیر ۱۸ اتفاق مشابه رخ داده که بیشتر به جزایر تحت کنترل تایوان مربوط بوده است.

دفتر امور تایوان و وزارت دفاع چین تاکنون در این رابطه واکنشی نشان نداده‌اند.

ولینگتون کو وزیر دفاع تایوان هم در مصاحبه با خبرنگاران گفت: این حادثه ممکن است یکی از شگردهای پکن در اجرای راهبرد نظامی «منطقه خاکستری» در قبال تایپه باشد.

وی افزود: راهبرد نظامی «منطقه خاکستری» همیشه وجود داشته است. ما باید همیشه هوشیاری خود را حفظ کنیم و نمیتوانیم احتمال اتخاذ اقدامات متقابل را رد کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما