شناسهٔ خبر: 67121114 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیکبخت: روزانه بیش از ۱۲ هزار تن از محصولات سبزی و صیفی صادر شده است

تهران - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: با پیگیری‌ها و برنامه های راهبردی که وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ در پیش گرفت، در مقطعی از سال روزانه بیش از ۱۲ هزارتن از محصولات سبزی و صیفی کشور صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمد علی نیکبخت در جلسه علنی امروز سه‌شنبه - ۲۲ خرداد ماه - مجلس شورای اسلامی، گزارشی درباره نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۳ -۱۴۰۲ و اقدامات حمایتی در خصوص برنج کاران کشور ارائه کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مدت حضورم در وزارت جهاد کشاورزی، راهبردهای لازم را در بخش‌های مختلف وزارتخانه پیاده سازی کردیم که از جمله آن می توان به حداکثرسازی تولید با حفظ منابع پایه با توجه به محدودیت‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نیاز غذایی کشور را برای جمعیت ایران اسلامی تامین کنیم، باید از همه ظرفیت‌های تولید در حوزه کشاورزی استفاده کنیم.

وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به یکنواختی در تولید گفت: یکی از بخش‌هایی که دچار نوسانات در قیمت کالا در بازار می‌شود، یکنواختی در تولید است، به عنوان مثال در میزان و قیمت محصولات سبزی و صیفی و مهم ترین آنها، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز همیشه در کشور نوسانات شدیدی وجود دارد، اما با پیگیری‌ها و برنامه راهبردی که در پیش گرفتیم، در سال ۱۴۰۲ تاکنون جزء سال های نادری است که در این محصولات کمبود و واردات نداشته و حتی در مقطعی از سال روزانه بیش از ۱۲ هزار تن از محصولات سبزی و صیفی صادر شده است.

وی توازن بخشی در تولید را از دیگر راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: این وزارت خانه، رشد تولید را از طریق منابعی که در اختیار دارد هدفدار کرد، به عنوان مثال سهم شیلات، آبزی پروری و صید و صیادی، از کل تولیدات کشاورزی حدود یک درصد است. در حالی که با توجه به منابعی که در اختیار شیلات است، می‌توانیم به حداقل ۱۰ درصد رشد در این حوزه برسیم. چرا که دریای شمال و دریای جنوب فرصت‌های زیادی در این حوزه برای شیلات دارند.

وی تولید صادرات محور را راهبرد مهم دیگر در کشاورزی دانست و اظهار داشت: این موضوع سبب توسعه و حمایت از تولید و تولید کننده خواهد شد و ارزآوری و اشتغال به همراه دارد و باعث می‌شود تولید به مانند جریان رودخانه توسعه داده شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری دیگر راهبرد وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: تحقیق و پژوهش، آموزش، ترویج سه رکن اساسی به شمار می رود که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات علمی و دانشکده‌های کشاورزی و نخبگان می‌توانیم عملکرد را در واحدهای تولیدی افزایش دهیم.

یک میلیارد دلار افزایش صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۲ است

نیکبخت با تشریح دستاوردهای ۱۱ ماه گذشته وزارتخانه گفت: نرخ رشد ارزش افزوده در بخش کشاورزی که طی ۳ تا ۴ سال اخیر منفی بوده در فصل بهار سال ۱۴۰۲ منفی ۴.۶ درصد بود که در تابستان به منفی ۳.۲ درصد رسید و در پاییز به منفی یک درصد و در زمستان سال گذشته به نیم درصد مثبت نرخ رشد رسیدیم و حتما در بهار امسال شاهد نرخ رشد بهتری خواهیم بود.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار کشور در مورد صادرات محصولات کشاورزی ادامه داد: صادرات بیش از یک میلیارد دلار سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ افزایش داشته و تراز تجاری بهبود پیدا کرده است و بیش از دو میلیارد دلار ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بهبود یافت.

وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: در خصوص نرخ تورم شاخص کل تورم در اردیبهشت ماه بر اساس آمار مرکز آمار ایران ۲.۸ درصد و تورم در محصولات غذایی و خوراکی بخش کشاورزی، ۱.۸ درصد بوده و در مرداد سال ۱۴۰۲ در حدود ۳۳ درصد و در اردیبهشت حدود ۲۳ درصد بوده که به معنی آغاز روند کاهشی در این حوزه است. 

وی با بیان اینکه این موارد نشان‌دهنده آرامش نسبی در بازار است، یادآور شد: به عنوان وزیر جهاد کشاورزی و تأمین کننده غذای مردم تأکید می‌کنم که از این روند راضی نیستیم اما روند به سمت بهبود در حال حرکت بوده و امیدوارم با اقدامات شما مشکلات برطرف شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره تولیدی محصولات کشاورزی و ذخیره برخی از کالاهای اساسی عنوان کرد: در سال گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی به بنده تأکید کرد مرغ ۱۱۵ هزار تومان شده و بعداز ظهر قیمت آن تغییر می‌کند. اما امروز قیمت مرغ به تثبیت رسیده است. البته شرایط بسیار سختی را در صنعت مرغ شاهد بودیم و حلقه‌های بالادستی دچار آسیب شده بود و اولین اقدام بازسازی این حوزه بود که حدود ۷۰ درصد بازسازی را انجام داده و جوجه‌ریزی به طور متوسط به ۱۱۰ میلیون قطعه در ماه رساندیم.

از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه جوجه ریزی امروز به ۱۵۰ میلیون قطعه در ماه افزایش یافته است، گفت: این رویه موجب افزایش تولید و تنظیم بازار و توسعه صادرات شده است و حدود ۶ هزار تن در فروردین و اردیبهشت ماه صادرات مرغ داشتیم و در واقع از یک واردکننده به صادرکننده تبدیل شدیم. همچنین برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور همیشه واردکننده بودیم. اما امروز تولیدکنندگان ما به مرحله‌ای رسیدند که ذخایر استراتژیک کشور را از محل تولید مازاد تأمین می‌کنند و برای وارادات مرغ از خارج از کشور ارزی پرداخت نمی‌شود.

نیکبخت با اشاره به وضعیت تخم‌مرغ در بازار عنوان کرد: یکی از بهترین کالاهایی که کمترین نوسانات را در سفره مردم در سال ۱۴۰۲ و هم اکنون تجربه می‌کند تخم‌مرغ بوده و در سال ۱۴۰۲ در حدود ۱۴۰ هزار تن مازاد تولید داشتیم که بر اساس آن صادرات انجام دادیم. همچنین فروردین و اردیبهشت ماه حدود ۴۰ هزار تن صادرات تخم‌مرغ انجام شد  که نشان‌دهنده تبدیلی این حوزه از واردکننده به صادرکننده است.

وی با بیان اینکه در مرغ و تخم‌مرغ، صادرات و تنظیم بازار به تشکل‌ها واگذار شده است، یادآور شد: اگر کسی می‌خواهد در حوزه صادرات ورود کند نیازی به حضور در وزارت جهاد کشاورزی ندارد بلکه برای دریافت مجوز به اتحادیه‌ها مراجعه می‌کند.

نهادهای دام در سراسر کشور در دسترس است

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه تأمین نهاده‌ها نیزسال گذشته وضعیت نامناسبی را شاهد بودیم، چرا که در بازار آزاد ۳۸ الی ۴۰ هزار تومان نهاده قیمت داشت اما با کمبود مواجه بودیم و برای اینکه به تولیدکنندگان کمک کنیم تأمین نهاده‌ها را کامیون به کامیون و مشت به مشت توزیع می‌کردیم. 

وی اضافه کرد: اما امروز در پایان مهرماه به تولیدکنندگان سراسر کشور اعلام می‌کنم بدون هیچ دغدغه‌ای این نهاده‌ها در دسترس بوده و اگر در گذشته ۳ الی ۶ ماه زمان نیاز بود برای خرید و تحویل اما امروز این اتفاق به روز رخ می‌دهد، این در حالی است که با قیمت مناسب و کمتر از مصوبه و در مدت زمانی کمتر از ۱۰ روز انجام می‌شود.

وزیر جهادکشاورزی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان دیگر دغدغه‌ای برای تأمین نهاده‌های کشاورزی ندارند، گفت: حوزه گندم به یک دغدغه جدی تبدیل شده بود و تعیین قیمت این محصول استراتژیک محل مناقشه بود که نهایتاً در دولت توسط رئیس جمهور پیگیری‌های جدی صورت گرفت و شورای قیمت‌گذاری ۱۵ هزار تومان قیمت گندم را  مصوب کرد که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم خریداری شد.

نیکبخت با بیان اینکه خرید گندم از ۴ میلیون تن گذشت و نسبت به سال گذشته روند مثبت و افزایشی را دارد، تصریح کرد: با اطمینان عرض می‌کنم با روندی که در پیش رو داریم برای دومین سال بیش از سال ۱۴۰۲ گندم تولید کرده و به صورت صد درصدی نیاز کشور در دو سال در داخل تأمین و دیگر نیازی به واردات نخواهد بود و این یک صرفه‌جویی ارزی بزرگ برای کشور به دنبال دارد.

خرید برنج داخلی نسبت به خارجی در اولویت قرار گرفت

وی خطاب به نمایندگانی که از استان‌های شمالی و برنجکار در جلسه حضور دارند، گفت: از سال گذشته مشکل نخست حجم برنج انبار شده تولیدکنندگان در استان‌های برنجکار بود و مشکل دوم حجم بالای واردات برنج در سال ۱۴۰۱ بود. اما در هیأت دولت مصوب کردیم خط اعتباری ویژه برای جمع‌آوری ویژه ایجاد شود. 

نیکبخت ادامه داد: در همین راستا بازرگانان و تجار و شرکت‌های بازرگانی دولتی را موظف کردیم پیش از ثبت سفارش برای واردات برنج، اولویت خرید برنج شمال باشد و این اولین اقدام و برنامه‌ای بود که در دستور کار گذاشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: واردات را مدیریت کردیم و امروز به سمتی می رویم که اگر امکان صادرات وجود داشته باشد این مجوز را بدهیم که حتی صادرات برنج ایرانی هم صورت بگیرد. همچنین اجازه نخواهیم داد واردات به اندازه ای باشد که باعث تنش در تولید شود و نتیجه آن حفظ قمیت برنج در ایام نوروز ۱۴۰۳ بود.

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره گوشت قرمز توضیح داد: در چند سال گذشته در سال های ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حجم و آمار زیادی به دلیل مشکلات خشکسالی و عدم حمایت مناسب از دامداران و واحدهای تولیدکننده، باعث شد مولدهایمان آسیب جدی ببینند و یک مولدکشی شکل گرفت. بنابراین در اولین گام برای حمایت از دامداران و کنترل شرایط، نهاده مدت دار به دامداران دادیم. برهمین اساس نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار تن سه ماهه و ۶ ماهه به دامداران، عشایر، واحدهای صنعتی و کارخانجات فراوری نهاده دادیم و این باعث شد که جلوی مولدکشی گرفته شود.

وی یادآور شد: ما برای تولید برنامه داریم و حتما به سمتی خواهیم رفت که با برنامه های صورت گرفته تولیداتی مثل مرغ، تخم مرغ، سبزی و صیفی سازماندهی صورت گرفته و برای گوشت قرمز هم در دو ماه آینده حتما لمس خواهید کرد و اتفاقات خوبی که در مسیر است را خواهید دید.

جلوگیری از قطعی برق چاه های کشاورزی را پیگیری می کنیم

نیکبخت قطع برق کشاورزی را یکی از مشکلات اساسی در این حوزه دانست و گفت: در نامه‌ای که به رئیس جمهور شهید نوشتم، اعلام کردم که روستاییان، کشاورزان و تولیدکنندگان این آمادگی را دارند برق منازلشان را قطع کنید اما برق چاه های کشاورزی قطع نشود و همچنان در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی سوخت چاه‌های کشاورزی را دیگر دغدغه کشاورزان عنوان کرد و گفت: از تمام دست اندرکاران، متولیان و همکاران خودم در استان ها و مسئولان دولتی تقاضا دارم در تامین سوخت مورد نیاز واقعی کشاورزان کمک کنند تا دچار مشکل نشوند و کار تولید را ادامه دهند.

وی دغدغه سوم را ماشین آلات کشاورزی عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی نزدیک به ۶۰ هزار متقاضی برای دریافت تراکتور درخواست دادند. کل تولید کشور به اندازه نیمی از این نیست و محدودیت تولید داریم و حتما باید با کمک وزارت صمت، بخش خصوصی و دولتی به سمتی برویم که نیاز این بخش را تامین کنیم.

این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: دغدغه چهارم تامین سرمایه در گردش برای بخش کشاورزی و یک مشکل اساسی است که در حال پیگیری برای رفع آن هستیم. همچنین دغدغه بعدی حمل و نقل و لجستیک است کما اینکه در این رابطه روز گذشته نامه ای به وزیر صمت نوشتم تا به ما مجوز دهد برای تامین ماشینهای حمل و نقل مناسب سردخانه برای حمل محصولات کشاورزی تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم و باعث می شود محصول به صورت سالم و با حداقل ضایعات به بازار برسد.

نیکبخت درباره فضای کسب و کار دراین حوزه عنوان کرد:  در صدور مجوزها و پشتیبانی از کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند مسیر سرمایه گذاری را برای حداکثر سازی تولید فراهم کنیم. از طرفی موضوع تغییر کاربری‌ها مخصوصا در فعالیت‌های کشاورزی نیز در حال حل و فصل است تا دغدغه‌های موجود رفع شود.

سرمایه‌گذاری در حوزه دامپروری و طیور ارز آوری برای کشور دارد

نیکبخت با تاکید به توجه به سرمایه‌گذاری در بخش شیلات اظهار داشت: همچنین در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی وغذایی نباید محصولات کشاورزی به صورت خام صادر شود بلکه باید در این حوزه به بحث ارزش افزوده توجه شود تا ارزآوری بیشتری برای کشور داشته باشد.

وی سرمایه‌گذاری در تولیدات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی و همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه دامپروری و طیور را از اولویت‌های این وزارتخانه برشمرد و اظهار داشت: این موضوع کمک بسیاری برای ارزآوری کشور دارد.

عضو کابینه دولت سیزدهم کشور را درواردات محصولات کشاورزی بسیار حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: اما در بخش صادرات مبتدیانه عمل می‌کنیم. لذا در این حوزه برنامه داریم تا بتوانیم در بخش صادرات نیز حرفه‌ای عمل کنیم. به عنوان نمونه روزانه ۱۰ هزار تن محصولات صیفی صادر می‌شود که بسیار مناسب است. در صادرات گوجه‌فرنگی هم عوارض وضع نکردیم تا صادرات به خوبی انجام شود.

نیکبخت با اشاره به اختصاص ارز ترجیحی برای واردات دام مولد سبک و سنگین عنوان کرد:  برای تأمین گوشت مورد نیاز کشور برنامه داریم تا بتوانیم بدون هیچ مشکلی آن را تأمین کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت گندم گفت: تلاش شد که در سال گذشته مطالبات کشاورزان به صورت کامل پرداخت شود که خوشبختانه این مورد انجام شد و برای سال جاری تا امروز ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شده و امید است تا با کمک سازمان برنامه و بودجه طی روزهای آینده مابقی مطالبات نیز پرداخت شود.

وی در خصوص وضعیت برنج  گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن واردات برنج وجود داشت که برای سال ۱۴۰۲ به میزان ۹۰۰ هزار تن واردات صورت گرفت و برای سال جاری در این خصوص مدیریت واردات صورت خواهد گرفت و تلاش خواهد شد که توجه به تولید داخل صورت گیرد تا مشکلی برای برنج‌کاران ایجاد نشود.

نیکبخت با تاکید بر لزوم تولید صادرات محور یادآور شد: در این خصوص قرارگاه در وزارتخانه تشکیل دادیم و کارشناسان را دعوت کردیم تا از نظرات آنها استفاده کنیم و تعهدات ارزی را باید به صورت کارشناسی دنبال کنیم. همچنین در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است و ما تلاش می کنیم که از خام فروشی جلوگیری کنیم تا بتوانیم ارزآوری لازم را داشته باشیم.

وزارت جهاد کشاورزی جلوگیری از قطع برق چاه‌های کشاورزی را پیگیر است

عضو کابینه دولت با اشاره به دغدغه وزارت جهاد کشاورزی درخصوص قطع برق خاطرنشان کرد: کشاورزان با من ارتباط مستقیم دارند و این موضوع را به طور جدی پیگیری کردم و معتقدم اگر برق کشاورزی تأمین شود ولی مصرف خانگی آنها قطع شود رضایت آنها بیشتر است. البته در حال طراحی مدلی هستیم تا حداقل خسارت به کشاورزان وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در سال جهش تولید قطع برق یک مانع بزرگ برای تولید است، تصریح کرد: تا پایان دوره برداشت محصول گندم خرید گندم از کشاورزان به هر میزانی که وجود داشته باشد گندم را خرید و سیلو به سیلو جمع آوری می‌کنیم و کمتر اتفاق افتاده که دو سال پی در پی میزان تولید در کشور بیش از نیاز مصرف نان، خبازی و مصرف انسانی باشد و این موضوع به غیر از تلاش کشاورزان محقق نمی‌شود و دولت نیز از آنها با تأمین نهاده‌ها پشتیبانی کرد.

نیکبخت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت کشور، در مورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: معتقدم در مقاطعی که می‌توانیم به صورت خودکفا فعالیت کنیم باید با حمایت از کشاورزان به سمت صادرات حرکت کنیم وبرای این موضوع باید ارز ترجیحی منطقی و به جایی که نیاز است هدایت شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه امسال برای اولین بار ارز ترجیحی شکر حذف شد و قیمت چغندرقند با حمایت دولت ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد که گام مهمی در خودکفایی و تأمین نیاز شکر در کشور است. همچنین در حبوبات نیز این سیاست با توجه به اینکه ۷۰ تا ۷۵ درصد نیاز در کشور تولید می‌شود و می‌توانیم به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

نظر شما