شناسهٔ خبر: 67119262 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سناتور آمریکایی: واشنگتن اجازه پیروزی روسیه در درگیری با اوکراین را نمی‌دهد

تهران- ایرنا- لیندسی گراهام نماینده تندرو جمهوری‌خواه سنای آمریکا با تاکید بر اینکه واشنگتن اجازه پیروزی روسیه در درگیری با اوکراین را نمی‌دهد، گفت: موفقیت مسکو در این مناقشه به معنای از دست دادن دسترسی مستقیم ایالات متحده به ذخایر معدنی سرشار و گسترده کی‌یف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از شبکه سی بی اس نیوز، این سناتور تندرو جمهوری‌خواه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تشنه قدرت خواند و افزود: پوتین در تلاش است تا با زور اسلحه، امپراطوری روسیه را احیا کند و اشغال اوکراین اولین قدمی است که وی در این راه برداشته است.

نماینده سنای آمریکا از ایالت کارولینای جنوبی همچنین با بیان این ادعا که اگر پوتین در جنگ علیه اوکراین پیروز شود ثروت این کشور را با چین تقسیم خواهد کرد، تاکید کرد: بهتر است که این منابع معدنی سرشار و گسترده کی‌یف به جای اینکه در دسترس مسکو و پکن قرار گیرد، در اختیار واشنگتن باشد.

گراهام در ادامه با بیان اینکه اوکراین که یک معدن طلا است، می‌تواند ثروتمندترین کشور در تمام اروپا باشد، یادآور شد: ۱۰ تا ۱۲ تریلیون دلار مواد معدنی حیاتی در زیر پای اوکراینی‌ها نهفته است و اگر اکنون به آنها کمک کنیم، آنها می‌توانند به بهترین شریک تجاری ما تبدیل شوند.

به نوشته راشا تودی، گراهام یکی از سیاستمداران جنگ‌طلب و از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین در سنای آمریکا است است که پیش‌تر نیز از کشورهای غربی خواسته بود تا توقیف ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده روسیه را تسریع بخشند و در اوایل سال جاری میلادی خواستار شناسایی دولت روسیه به عنوان «دولت حامی تروریسم» از سوی واشنگتن شده بود.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

نظر شما