شناسهٔ خبر: 67119018 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حامد یزدیان نماینده مجلس در گفتگو با «جوان»

جهت‌گیری بانک‌ها به سمت اعطای تسهیلات در حوزه دلالی است

روزنامه جوان

عضو مجمع نمایندگان اصفهان معتقد است، مجلس دوازدهم به عملکرد سیستم بانکی در حوزه اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن ورود می‌کند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: حامد یزدیان نماینده حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» درباره علت عدم همکاری بانک‌ها برای اعطای وام مسکن به مردم گفت: واقعیت این است که در نظام بودجه‌ای کشور آنچه مجلس همواره به آن ورود می‌کند بودجه عمرانی و جاری دستگاه‌های دولتی است. 
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان در ادامه بیان کرد: شاید بیش از دو برابر آنچه بودجه‌های عمرانی را شامل می‌شود، بودجه شرکت‌ها، بانک‌ها و این شکل مجموعه‌ها را داریم که متأسفانه مجلس در این زمینه ورود جدی نداشته است. 
یزدیان در ادامه توضیح داد: یکی از مسائلی که مجلس دوازدهم باید به آن ورود جدی داشته باشد، هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ نظارتی شفاف‌سازی هزینه‌های اینجور دستگاه‌هاست که بانک‌ها و شرکت‌های دولتی هم جزیی از این دستگاه‌ها هستند. 
نماینده حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه در مجلس توضیح داد: متأسفانه به دلیل همین شفافیت نداشتن و ورود نکردن به نظام بودجه‌ریزی بانک‌ها باعث شده که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به مردم مخصوصاً تسهیلات ساخت و خرید مسکن عملکرد قابل دفاعی نداشته باشند. 
یزدیان در ادامه توضیح داد: در بودجه‌های سنواتی معمولاً تکالیف را برای دولت و بانک‌ها تعیین می‌کنند، ولی رهگیری این بودجه‌های اعطایی به بانک‌ها خیلی انجام نمی‌شود. شاید دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی ورود کنند و تفریغ بودجه را انجام دهند، اما برای بانک‌ها به آن صورت این اتفاق رخ نمی‌دهد. 
نماینده حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه در مجلس بیان کرد: علاوه بر این و عامل مهم‌تری که باعث شده بانک‌ها خودمختار باشند و به قوانین مختلف تمکین نکنند، عدم اصلاحات در سیستم بانکی است و دولت‌های دوازدهم و سیزدهم هم نتوانستند به خوبی در سیستم بانکی اصلاحات ایجاد کنند. 
وی بیان کرد: سیستم بانکی در یک و نیم سال گذشته در اعطای تسهیلات مسکن خیلی کند عمل کرده است. سیستم بانکی و عملکرد در حوزه اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن باید شفاف شود تا بانک‌ها به تکالیف خود عمل کنند.
 یزدیان با اشاره به اینکه مجلس باید از ابزار‌های نظارتی خودش در مقابل این عملکرد بانک‌ها استفاده کند، خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم در قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها را موظف کرد که ۲۰ درصد از اعتبارات خود در حوزه مسکن‌سازی و اعطای تسهیلات خرید مسکن هزینه کنند، ولی بانک‌ها به این قانون عمل نکرده‌اند. 
وی بیان کرد: درست نیست که بخش عمده‌ای از نقدینگی کشور در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد، ولی نظارتی درباره نحوه هزینه کرد آن وجود نداشته باشد، عمده تسهیلات بانکی به سمت دلال بازی و سوداگری سوق پیدا می‌کند و این تسهیلات صرف توسعه و رونق تولید و مسکن‌سازی نمی‌شود. 
یزدیان با اشاره به اینکه اعطای تسهیلات مسکن در واقع مسیری درست برای رونق تولید و ایجاد اشتغال است، خاطرنشان کرد: بانک‌ها متأسفانه علاقه‌ای به پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن ندارند و در مقابل منابع خود را در حوزه‌های دیگری پرداخت می‌کنند که سودآوری بالایی داشته باشد و نتیجه این اقدامات هم این است که با ابربدهکاران بانکی رو‌به‌رو هستیم که طلب خود را پرداخت نمی‌کنند و بانک‌ها هم اهتمامی به وصول مطالبات خود ندارند.
 این نماینده مجلس گفت: دولت و مجلس باید به این شیوه عملکرد بانک‌ها ورود کنند تا آن‌ها به سمت اعطای تسهیلات خرد ساخت و خرید مسکن روی بیاورند تا بتوانیم تا حدودی از بحران مسکن که مردم را با مشکلات عدیده رو به رو کرده بکاهیم.

نظر شما