شناسهٔ خبر: 67118405 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دومینوی استعفا نتانیاهو را آشفته کرده است

زلزله در کابینه جنگ صهیونیست ها

صاحب‌خبر -

[فرشته کیانی] شادی رژیم صهیونیستی بعد از هجوم وحشیانه به اردوگاه النصیرات در مرکز غزه برای آزادی 4 گروگان در مقابل کشتار صدها فلسطینی و به قول مقامات غربی «ایجاد حمام خون»، با دومینوی استعفا در کابینه جنگ این رژیم دیری نپایید. استعفای «بنی گانتس» عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، «گادی آیزنکوت» و «هیلی تروپر» دو وزیر عضو حزب گانتس که همراه او در کابینه جنگ بودند و «آوی روزنفیلد» فرمانده لشکر غزه ارتش صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو را سردرگم و وضعیت سیاسی رژیم صهیونیستی را دچار آشفتگی کرد. در اینجا واکنش رسانه‌هایی چون گاردین، سی ان ان، هاآرتص و تایمز اسرائیل را به وضعیت کابینه رژیم صهیونیستی پس از این زلزله سیاسی آورده‌ایم.
   
آشفتگی در سیاست اسرائیل به بهای بقای نتانیاهو
گاردین در گزارشی درباره استعفای بنی گانتس نوشت: «گانتس، رهبر حزب راست میانه وحدت ملی، با بیان اینکه نتانیاهو مانع رسیدن به پیروزی واقعی می‌شود، خواستار برگزاری انتخابات جدید شد. این آشفتگی در سیاست اسرائیل در بحبوحه خشم بین‌المللی از میزان ویرانی در اردوگاه آوارگان النصیرات در مرکز غزه در نتیجه عملیات نجات چهار گروگان اسرائیلی رخ داد. استعفای بنی گانتس نتانیاهو را بیش از هر زمان دیگری به عناصر راست افراطی دولت ائتلافی خود متکی می‌کند. با اوج گرفتن اختلاف نظرها بر سر بهترین روش بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی، گانتس، نتانیاهو را متهم به ترک ملاحظات استراتژیک برای بقای سیاسی خود کرد. استعفای گانتس بر اعتبار دولت اسرائیل در صحنه بین‌المللی تأثیر می‌گذارد. گانتس در واشنگتن بسیار محبوب است، جایی که او به‌عنوان ترمزی برای نتانیاهو تلقی می‌شود و غیبت او به این معنی است که متحدان راست افراطی نخست‌وزیر احتمالا اکنون بر مسیر جنگ در غزه و تهدید روزافزون جنگ با حزب‌الله لبنان تاثیر بیشتری خواهند داشت.»

هاآرتص: دولت‌های غربی به نتانیاهو بدگمان هستند
تایمز اسرائیل در واکنش به استعفای گانتس نوشت: «او نخست‌وزیر را به سیاست‌بازی محکوم کرد و گفت اولویت اول نخست‌وزیر راضی نگاه داشتن شرکای راست افراطی خود در ائتلاف بود.» روزنامه هاآرتص هم در واکنش به استعفای گانتس در مطلبی با عنوان «متحدان اسرائیل نگرانند که خروج گانتس از کابینه جنگ باعث تقویت افراط‌ گرایان در دولت شود»، نوشت: «کشورهای طرفدار اسرائیل می‌گویند پس از استعفای گانتس و آیزنکوت، وزیر دفاع یعنی گالانت، تنها شریک قابل اعتماد باقیمانده در این کابینه است...استعفای وزرای میانه‌رو، بنی گانتس و گادی آیزنکوت، برای متحدان اسرائیل در خارج غافلگیرکننده نبود، اما بسیاری از دولت‌های طرفدار اسرائیل را نگران مسیر جنگ اسرائیل در غزه کرده است.»

استعفایی با پیامدهای مهم داخلی و بین‌المللی
«سی‌ان‌ان» نیز در گزارشی در این باره نوشت: «استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ اسرائیل، مشکلات سیاسی و دیپلماتیک را تشدید می‌کند و پیامدهای داخلی و بین‌المللی مهمی دارد، اما بعید است سیاست اسرائیل را دگرگون کند...حزب گانتس عضوی از ائتلاف دولتی نخست‌وزیر نیست، بنابراین بعید است کناره‌گیری او فورا نتانیاهو را سرنگون کند. اگر نتانیاهو در نهایت سرنگون شود، احتمالا دولت بایدن را به دلیل تنش با نخست‌وزیر و تمایل به جمهوری‌خواهان برای آسیب زدن به بایدن، خوشحال می‌کند. اما از دست‌دادن گانتس و نزدیکی بیشتر نتانیاهو به اعضای راستگرای ائتلاف خود، خطر تشدید تنش را افزایش می‌دهد و جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را که آمریکا در آن درگیر است، تشدید می‌کند. غیبت گانتس همچنین ممکن است مانع بزرگ‌تری برای هرگونه توافق صلح بین اسرائیل و حماس ایجاد کند. در بحبوحه افزایش اعتراضات علیه نتانیاهو، شکست کابینه جنگی اسرائیل و درخواست گانتس برای انتخابات ممکن است عواقب غیر قابل پیش‌بینی در اسرائیل داشته باشد. هزاران نفر در راهپیمایی‌هایی در شهرهای مختلف شرکت کرده و خواستار آزادی گروگان‌های باقیمانده و فرصت رأی‌دادن شده‌اند.»

نظر شما