شناسهٔ خبر: 67116870 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رضامراد صحرایی:

مدرسه‌سازی مصداق عمل صالح است

وزیر آموزش و پرورش در مراسم بیست‌و‌ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران گفت: مدرسه‌سازی مصداق عمل صالح است زیرا نوعی آینده‌سازی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

مدرسه سازی مصداق عمل صالح است

به گزارش ایکنا، مراسم بیست‌و‌ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران، عصر امروز، ۲۱ خرداد در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید ابراهیم رئیسی، بیان کرد: موضوع مدرسه‌سازی جلوه‌ای از مشارکت مردم برای ساختن این کشور است، در مدرسه‌ها، آینده کشور ساخته می‌شود.

صحرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش سیمای آینده کشور را نشان می‌دهد، اظهار کرد: مدرسه‌سازی مصداق عمل صالح است زیرا نوعی آینده‌سازی است. 

وی ادامه داد: این دولت مفتخر است که ایران را به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل کرده است. دولت سیزدهم سرانه دانش‌آموزی را در 35 ماه از ۳ متر مربع به ۴.۷ دهم مترمربع رساند و یک متر مربع به سرانه دانش‌آموزی کشور و استان تهران متر اضافه کرد، این درحالی است که گستردگی جمعیتی داشتیم.

صحرایی در پایان افزود: ۳۰ هزار کلاس درس در قالب ۷ هزار پژوه آموزشی، ورزشی و پرورشی در این مدت ساخته شد؛ یعنی روزانه هشت مدرسه و ۳ و نیم کلاس درس در این دولت ساخته شده است. مشارکت خیرین از تنه مدرسه‌سازی رشد کرده و به بیمارستان‌سازی و دانشگاه‌سازی سرایت کرده است.  

پیش‌بینی کمک ۲۰ هزار میلیاردی خیرین مدرسه‌ساز در سال جاری

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این مراسم بابیان اینکه وجه شباهت خیرین با رئیس جمهور شهید مدرسه‌سازی است، اظهار کرد: امروز به طور ویژه باید از پدر معنوی مدرسه‌سازی، دکتر حافظی یاد کنیم. تعهدات خیرین از سه هزار میلیارد به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری میزان تعهدات خیرین در امر مدرسه‌سازی به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.

عباس زارع، مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان تهران در این مراسم با بیان تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه، گفت: امروز دور هم جمع شدیم تا از شما خیرین تشکر کنیم؛ شما آموزگار ایثار هستید و عاشقانه با خدا معامله کردید و نمی‌توان درباره عظمتتان اندیشید. شما پنجره امید را بر قلب هزاران کودک با عشق و ایثار می‌سازید. باید دلی دریایی و ذهنی آگاه داشت تا به این جایگاه رسید؛ چه بسا افراد بسیاری با ثروت‌های بیشتر نتوانستند اینچنین جاودانه بدرخشند.

وی ادامه داد: خیرین، فرشتگان عرصه تعلیم و تربیت و سفیران مهرورزی و محبت هستند. خیرین مدرسه‌ساز با خدا معامله کرده‌اند و کسی که با خدا معامله کند، خوشبختی دنیا و آخرتش تضمین شده است. خداوند را شاکریم که به ما نعمت قدردانی و تقدیر از شما عزیزان را ارزانی فرموده که همراه با عزمی راسخ در جهت پیشبرد ایران قوی در جهت خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان کشورمان تلاش می‌کنید.

زارع افزود: مدرسه، معلم سوم دانش‌آموزان است که با کمک شما خیران، سازمان نوسازی و دولت ساخته می‌شود و تأثیر بسزایی در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان دارد. باید به دقت به مهربانی خیرین توجه کرد. تعهدات خیرین در سال گذشته هزار میلیارد تومان بود که حدود ۶۵ درصد از این تعهدات محقق شد و از این میزان حدود ۳۸ درصد به خرید زمین اختصاص دادیم. در دولت سیزدهم سرانه آموزشی را با احداث ۲۳۰ مدرسه در قالب دو هزار و ۴۳۰ کلاس درس از ۳.۸ متر مربع به ۴.۷۴ متر مربع رساندیم و یک میلیون متر مربع از مدارس را آسفالت کردیم.

وی تصریح کرد: سرانه آموزشی در ۵ منطقه تهران و ۱۷ منطقه استان تهران کمتر از ۴.۷۲ است‌ و در حال حاضر هشت هزار و ۲۴۴ کلاس درس به تخریب و نوسازی و ۱۳ هزار و ۵۸۵ کلاس به مقاوم‌سازی نیاز دارند.

آموزش و پرورش بهترین جا برای تربیت سرمایه انسانی

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران در این مراسم بیان کرد: سرمایه انسانی اصلی‌ترین سرمایه هر کشور است و تفاوت اساسی بین سرمایه انسانی و نیروی انسانی است که نیروی انسانی دارای مهارت است. آموزش و پرورش بهترین جا برای تربیت سرمایه انسانی است که امروز پرچم‌دار این امر مهم است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش دارای مأموریت‌های مختلفی است و شاید به تنهایی نتواند مأموریت‌های خود را انجام دهد. امروز شاهد احداث بناهای مختلف آموزشی توسط خیرین هستیم و حضور خیرین مدرسه‌ساز مصداق حضور مردم در مأموریت آموزش و پرورش است.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان تهران افزود: خیرین در حال خدمت به آموزش و پرورش و آینده کشور، سرمایه انسانی هستند؛ آن‌ها فقط یک بنا تأسیس نمیکنند بلکه در کنار برپایی یک ساختمان آموزشی، یک فرهنگ را گسترش می‌دهند. خیرین، معلم هستند و در کنار ساخت بنا، فرهنگی را برپا می‌کنند که دانش‌آموزان با حضور در مدرسه پیش از آموزش دروس خود، کار خیر را یاد می‌گیرند.

در ادامه این مراسم مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران بیان کرد: به نیابت از دو میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در استان تهران از شما خیرین سپاسگزارم. احساس ما به سازمان نوسازی مدارس تهران این است که این سازمان خود، خیری در زمینه مدرسه‌سازی است.

سرعت ناکافی توسعه کشور

در ادامه این مراسم مهدی نوید ادهم، دبیرکل هیئت امنا و هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از اعضای جامعه خیرین معرفی شد که در این مراسم بیان کرد: باید با ساخت مدرسه در خدمت فرزندان این مرز و بوم باشیم. همه ما دغدغه پیشرفت و توسعه کشور را داریم اما فرآیند توسعه کشور با سرعت کافی انجام نمی‌شود، کشور آنچنان که باید و شاید فرآیند توسعه را انجام نمی‌دهد و از این موضوع رنجور هستیم.

وی ادامه داد: پناه بردن به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش می‌تواند فرآیند توسعه را بهبود ببخشد و باید از این فرصت استفاده کنیم و کیفیت آموزش و پرورش را به صدر برسانیم. دور هم آمدیم تا کمک کنیم آموزش و پرورش و مدرسه بهتری داشته باشیم، آموزش و پرورشی که زمینه‌سازی رشد انسان‌های متمدن را فراهم می‌کند.

صرفاً با ساخت ساختمان مشکلاتمان حل نمی‌شود

نوید ادهم افزود: باید بیاندیشیم که مدرسه‌ای که به دنبالش هستیم، باید چه ویژگی‌های متمایزی داشته باشد و صرفاً با ساخت ساختمان مشکلاتمان حل نمی‌شود. ساختمان جزئی از مدرسه است و مدرسه مناسب نیاز به تجهیزات، مدیر و معلم توانمند دارد. باید اموری که امکان و فرصت آموزش را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند را در مدارس خود توسعه دهیم. باید به این باور برسیم که تنها ساخت ساختمان کافی نیست و ضرورت دارد که واژه مدرسه‌سازی را توسعه معنایی دهیم.

وی اظهار کرد: گام اول توسعه فرآیند پیشرفت کشور ساخت مدرسه است اما خیرین علاوه‌ بر ساخت ساختمان مدرسه باید در توانمندسازی مدیر و معلم، ساختمان کتابخانه و سایر مولفه‌ها هم مشارکت کنند. در کنار مدرسه‌سازی کمیسیون مدرسه‌یاری داریم تا مدرسه‌یاری و مدرسه‌داری اتفاق بیفتد که این مورد را آموزش و پرورش پذیرفته است. شما خیرین که به این توفیق الهی دست پیدا کردید، مدرسه را رها نکنید و نسبت به حمایت از آن توجه ویژه داشته باشید.

نوید ادهم با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد در راستای مدرسه‌سازی، اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌های متعددی با مشارکت آموزش و پرورش به امضا رسیده است و خیران باید در کنار مدرسه باشند؛ اگر بهترین مدرسه را بسازیم ولی معلم توانمندی نداشته باشیم، توسعه رخ نخواهد داد.

در پایان این نشست از خیرین مدرسه‌ساز استان تهران تقدیر و از کتاب «از فرش به عرش» رونمایی شد.

فوری ارسالی//// مدرسه سازی مصداق عمل صالح است

انتهای پیام

نظر شما