شناسهٔ خبر: 67116152 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل: اسرائیل پیشنهاد آتش بس را پذیرفته است

نیویورک - ایرنا-  رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد آمریکا برای توافق سه مرحله‌ای میان حماس و اسرائیل را پذیرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، این اظهارات چند ساعت پیش از رای گیری شورای امنیت سازمان ملل در مورد پیش نویس قطعنامه آمریکا مبنی بر پذیرش این توافق توسط حماس صورت می گیرد.

رابرت وود که در مقر سازمان ملل در نیویورک با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: «این پیشنهاد بهترین فرصتی است که در حال حاضر داریم، تا حداقل موقتاً این جنگ را متوقف کنیم تا بتوانیم کمک های بیشتری ارائه کنیم، گروگان ها را آزاد کنیم، و همه موارد دیگر در این پیشنهاد گنجانده شده است. بنابراین ما می خواهیم سخت کار کنیم تا این کار انجام شود.

وی ادامه داد: ما می خواهیم بر حماس فشار بیاوریم تا این توافق را بپذیرد. حماس تا کنون این توافق را نپذیرفته است.»

وود هنگامی که خبرنگاری گفت که اسرائیل به طور رسمی این پیشنهاد را نپذیرفته است، پاسخ داد: «اسرائیل این توافق را پذیرفته است. این حماس است که باید این توافق را بپذیرد.»

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که برای دیدار با رئیس جمهور مصر عازم قاهره شده است، از رهبران منطقه خواسته است که حماس را تحت فشار قرار دهند تا با پیشنهاد آتش بس اعلام شده از سوی آمریکا موافقت کند.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ادعا کرد که اسرائیل هم‌اکنون با آتش بس سه مرحله ای و تبادل اسرا موافقت کرده و حماس تنها مانع برای نهایی کردن آن است.

با این حال، رهبران اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیام‌های متفاوتی در مورد این پیشنهاد داده اند. نتانیاهو گفته است هرگونه توافقی باید همچنان به اسرائیل اجازه دهد تا حماس را ریشه کن کند.

وزیر خارجه دولت جو بایدن در هشتمین سفر خود به منطقه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ، با بازیگران کلیدی مذاکرات میان اسرائیل و حماس گفتگو کرد.

بلینکن در سخنانی قبل از ترک قاهره در مسیر تل آویو گفت که همتایان مصری او "تا چند ساعت پیش با حماس در ارتباط بودند."

او جزئیاتی در مورد اینکه حماس، چه زمانی ممکن است به طور رسمی به پیشنهاد آتش بس که بیش از یک هفته پیش به ارائه شده است پاسخ دهد، ارائه نکرد.

بلینکن در پاسخ به سوال شبکه سی ان ان گفت مصر، آمریکا و سایر کشورها بر این باورند که ما باید بتوانیم به موافقت برسیم. در نهایت، هیچ یک از ما نمی توانیم خود را در ذهن حماس یا رهبران آن قرار دهیم، بنابراین نمی دانیم که پاسخ چه خواهد بود. من حرفی در این مورد ندارم.

او بار دیگر تاکید کرد که بهترین راه برای کاهش درد و رنج فلسطینیان تحت بمباران اسرائیل و آزادی گروگان‌ها - آمریکایی و غیره - پیشنهاد روی میز است.

بلینکن با بیان اینکه دولت اسرائیل و سازمان‌های بین‌المللی این توافق را تایید کرده‌اند، گفت: «تنها نکته در حال حاضر حماس است.»

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده آمریکا که به دلیل حمایت هایش از اسرائیل در جنگ کنونی غزه در داخل و خارج از آمریکا تحت فشار نهادهای بین المللی و افکار عمومی جهانی است، تصریح کرد: پیشنهاد جدید اسرائیل «نقشه راه برای آتش بس پایدار و آزادی همه گروگان ها» است. «می دانم عده ای در اسرائیل با این طرح مخالفت خواهند کرد. این واقعا یک لحظه تعیین کننده است. حماس باید این توافق را انجام دهد. زمان پایان دادن به جنگی است که حماس شروع کرد.»

طرح سه مرحله ای که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا معرفی کرد، شامل:

مرحله اول: ۶ هفته طول می کشد که شامل «آتش بس کامل»، خروج نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از اسیران از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در ازای آزادی صدها اسیر فلسطینی است. گروگان های آمریکایی در این مرحله آزاد می شوند.

بقایای اسیران مرده به آغوش خانواده هایشان بازخواهد گشت. غیرنظامیان فلسطینی به خانه های خود در محله های غزه از جمله در شمال باز خواهند گشت. کمک های بشردوستانه با ورود ۶۰۰ کامیون روزانه به غزه افزایش خواهد یافت. صدها هزار چادر توسط جامعه بین المللی توزیع خواهد شد.

مرحله دوم: شامل تبادل همه گروگان‌های زنده باقیمانده، از جمله سربازان مرد، همراه با خروج کامل سربازان اسرائیلی از غزه است.

مرحله سوم: شامل آغاز "طرح بازسازی بزرگ غزه" و بازگرداندن نهایی بقایای اسرا خواهد بود.

نظر شما