شناسهٔ خبر: 67113703 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

طبیعت؛ برگ برنده شهرهای امروزی

صاحب‌خبر -
گروه جامعه:در حال حاضر، شهرنشینی سرعت گرفته و به ویژه در مناطق خشک مانند خاورمیانه که در آن جمعیت شهرها از دهه ۱۹۶۰ دو برابر شده و از میانگین شهرنشینی جهانی ۵۵ درصد فراتر رفته، طبیعت فراتر از زیبایی‌شناسی شده است.
 
به گزارش ایسنا،این گسترش سریع هزینه دارد و همانطور که شهرها به‌طور سنتی گسترش می‌یابند، نسبت به تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی حساس‌تر می‌شوند. مناظر بتنی، ما را از طبیعت دور و آلودگی را تشدید می‌کنند و خطرات زیست‌محیطی قابل‌توجهی را به همراه دارد، با این حال، در میان این چالش‌ها راه‌حلی وجود دارد که با ادغام زیرساخت‌های سبز، آبی در بافت شهر، می‌توانیم با تغییرات آب‌وهوایی مبارزه کنیم و محیط‌های شهری سالم‌تر و پایدارتر ایجاد کنیم.

گرمای شهری ناراحت‌کننده است همچنین می‌تواند کشنده باشد؛ امواج گرمای شدید منجر به مرگ‌ومیر بیش از حد در سراسر جهان شده، همچنین بر بهره‌وری اقتصادی و رفاه اجتماعی تأثیر گذاشته است. اکنون خنک‌ کردن شهرها، چالش فوری است. تأثیرات قابل‌توجهی که افزایش گرمای شهری بر مردم، اقتصادها و زیرساخت‌ها و هزینه‌های سرمایش برای تغییرات آب‌وهوا و شبکه‌های برق دارد، شهرها را به کشف جایگزینی سوق می‌دهد که طبیعت است. بنابراین بازگرداندن طبیعت به شهرهای ما فراتر از زیبایی‌شناسی است و این امر در مورد تقویت سلامت عمومی خوب و تغییر صنایع زیرساختی برای آینده‌ای بهتر است.

سبز کردن بیابان به نفع ساکنان و سیاره
ابتکاراتی مانند پروژه ریاض سبز در عربستان سعودی، نمونه بالقوه گنجاندن طبیعت در مناظر شهری است که مزایایی را برای ساکنان و برای سیاره زمین ارائه می‌دهد. انتظار می‌رود این پروژه جنگل‌کاری در مقیاس بزرگ منجر به کاشت ۷.۵ میلیون درخت در سراسر پایتخت عربستان سعودی شود که با کاهش ۲ درجه تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد دمای شهری همراه خواهد بود.این تخمین‌ها توسط تحقیقاتی تأیید شدند که نشان می‌دهند افزایش ۱۰ درصدی پوشش گیاهی می‌تواند دمای هوای محیط را تا ۲ درجه سانتی‌گراد کاهش دهد. انتظار می‌رود این کاهش دما انرژی مصرف‌شده سیستم‌های خنک‌کننده مصنوعی را تا حدی کاهش دهد.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که این ابتکار با کاهش 3 تا ۶ درصد غلظت دی‌اکسیدکربن و کاهش غلظت گردوغبار، سلامت عمومی و کیفیت هوا را بهبود بخشد. همچنین سرانه فضای سبز را نزدیک به ۳۰ مترمربع افزایش می‌دهد که بسیار بالاتر از ۹ مترمربع توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است که به‌طور بالقوه باعث افزایش فعالیت بدنی و افزایش سلامت روان در میان ساکنان شهر می‌شود. سبز کردن شهر تأثیرات طولانی‌مدت بر تنوع زیستی دارد و آموخته‌های مهمی را برای کل منطقه فراهم می‌کند و در عین حال تجربه زندگی ساکنان ریاض را بهبود می‌بخشد.

خنک‌سازی شهرها از طریق جنگل کاری شهری
جنگل‌کاری به مدت طولانی به‌عنوان راهکار ارزشمند برای احیای زیستگاه‌های حیات وحش و تهیه محصولات جنگلی شناخته شده و در سال‌های اخیر، به‌عنوان ابزاری حیاتی در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی نیز اهمیت پیدا کرده است. توانایی درختان در جذب کربن و مقرون به صرفه بودن آن، کاشت درخت را در اقدام کاهش انتشار در خط مقدم قرار داده است.

جنگل‌کاری شهری به ویژه برای رفع نیازهای محیطی و اجتماعی قابل‌توجه است. پتانسیل خنک‌کنندگی پارک‌های شهری در آب‌وهوای خشک می‌تواند تسکین طولانی‌مدت از گرما را برای ساکنان مجاور فراهم کند. افزایش پوشش درختی به ۳۰ درصد در محله‌ها از طریق پارک‌ها و راهروهای سبز نشان داده است که می‌تواند دما را بین هفت تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش دهد.

این اقدام ساده با جلوگیری از بخش قابل‌توجهی از مرگ‌ومیرهای زودرس ناشی از استرس گرمایی همراه بوده است که بر پتانسیل نجات جان تلاش‌های جنگل‌کاری شهری تأکید می‌کند.در اصل، جنگل کاری به‌عنوان مقرون به صرفه‌ترین روش برای بهبود شرایط محیطی در فضای باز ظاهر می‌شود که مزایای قابل‌توجهی را برای سلامت و رفاه عمومی ارائه می‌دهد. همان‌طور که ما در تلاش برای خنک کردن شهرهایمان و کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی هستیم، سرمایه‌گذاری در جنگل‌کاری شهری، راه‌حلی واضح و قانع‌کننده است.

جنگل‌کاری شهری در مناطق خشک چیزی بیش از سایه و زیبایی ارائه می‌دهد و در واقع خدمات اکوسیستمی حیاتی است که به سلامت کلی محیط‌زیست کمک می‌کند.با بالا رفتن دمای شهرها، دستیابی به تهویه مطبوع رایج‌تر می‌شود اما همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد این مورد فقط مشکل را بدتر می‌کند. استفاده روزافزون از تهویه مطبوع تقاضای بیشتری برای برق ایجاد می‌کند و این کار را در اوج عصری که تولید برق بیشترین سوخت فسیلی را دارد انجام می‌دهد.

شهرهای مثبت طبیعت آن‌هایی هستند که الهام‌بخش دگرگونی شهری جهانی هستند و به طبیعت توجه می‌کند تا از شهرها و ساکنان آنها محافظت کند و دنیایی بهتر برای همه بسازد. کار با طبیعت می‌تواند شهرها را قادر سازد تا در چالش کلیدی کاهش از دست دادن تنوع زیستی مشارکت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما