شناسهٔ خبر: 67112770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

باقری در نشست بریکس:

اجازه نمی‌دهیم ثبات و امنیت منطقه توسط اشغالگران متجاوز مختل شود

سرپرست وزارت امور خارجه در نشست وزرای خارجه بریکس در نیژنی نووگوراد روسیه با بیان اینکه در مسیر تحکیم‌ ثبات منطقه‌ای جدی هستیم، گفت: ایران در عملیات وعده صادق و اقدام مشروع خود در پاسخ به تجاوز صهیونیست‌ها‌ ثابت کرد که اجازه نخواهد داد ثبات و امنیت منطقه توسط اشغالگران متجاوز مختل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۲۱ خرداد ماه در نشست وزیران امور خارجه بریکس در نیژنی نووگوراد فدراسیون روسیه شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.وی در ابتدا ضمن قدردانی از دولت و مردم کشور دوست و همسایه فدراسیون روسیه برای میزبانی گرم از هیأت ایرانی، گفت: از همه رهبران و مردم کشورهای عضو بریکس که مراتب همدردی خود را به‌مناسبت شهادت رئیس‌جمهور محبوب و وزیر امور خارجه پرتلاش کشور متبوعم، با ارسال پیام تسلیت و حضور در مراسم یادبود ابراز داشتند، قدردانی می‌کنم و از اینکه مراسم امروز را با یاد و خاطره آنان شروع کردید؛ مراتب امتنان خود را اظهار می‌دارم.

ایران مسؤولانه در همه رویدادهای بریکس حضور فعال داشته 
 
وی گفت: این اجلاس، اولین نشست وزرای امور خارجه بریکس، پس از گسترش به‌شمار می‌رود. پیوستن اعضای جدید از اول ژانویه ۲۰۲۴، نشانه‌ای بارز از قدرت فزاینده این‌ گروه و نقش درخشان آن در حل مسائل مبرم بین‌المللی است. این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه گسترش بریکس نقطه‌ عطفی را رقم‌ زده که آثار آن قطعا در آینده‌ای نه‌ چندان‌ دور، قابل مشاهده خواهد بود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو جدید؛ مسؤولانه در همه رویدادها و برنامه‌های آن در هر سه رکن: سیاسی ـ امنیتی، اقتصادی ـ مالی و فرهنگی ـ مردمی حضور فعال و مبتکرانه‌ای داشته و اعتقاد دارد که با اراده‌ جمعی و اولویت‌ بندی برنامه‌ها، خواسته‌ها و نیازهای مشترک در هر سه رکن، بویژه در رکن اقتصادی ـ مالی، می‌توان موفقیت بریکس را تضمین کرد و اهداف آن‌ را با سرعت بیشتری پیش برد.
 
 بریکس باید صدای اکثریت مردمی باشد که جهانی عادلانه‌تر و چندجانبه را ترجیح می‌دهند
 
باقری ادامه داد: بریکس؛ بیشترین جمعیت، بزرگترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین را دراختیار دارد؛ لذا باید صدای اکثریت مردم جهان باشد که خواهان دستیابی به جایگاه شایسته خود هستند و جهانی عادلانه‌تر، دموکراتیک‌تر و چندجانبه را بر جهان پر هرج‌ومرج کنونی ترجیح می‌دهند.سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: بریکس، هم‌اکنون به یک نماد جدید و الگوی موفقی از «همکاری‌های نوین» و «ائتلاف اقتصادهای پرشتاب» تبدیل و نشان داده که دارای طرح، ابتکار و برنامه‌های چند وجهی برای اصلاح «حکمرانی جهانی» و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در صحنه‌های بین‌المللی است. دقیقا به همین‌ دلیل است که کشورهای خواهان پیوستن به بریکس و یا همکاری با آن در قالب کشورهای شریک، دوست، همکار و بریکس پلاس، روزبه‌روز در حال افزایش بوده و شمه‌ای از آن را در اجلاس فردا خواهیم دید.
 
کشورهای بریکس نوظهور نیستند
 
وی ادامه داد: در ادبیات سیاسی موجود جهان، از کشورهای بریکس به عنوان کشورهای «نوظهور» و یا کشورهای «جنوب» یاد می‌شود؛ درحالی که باید اذعان داشت که این کشورها به‌ هیچ‌وجه نوظهور نیستند و همگی در زمره کشورهایی به‌شمار می‌روند که سابقه تمدن درخشان، کهن و دیرپا دارند و عزم خود را جزم کرده‌اند تا جایگاه شایسته خود را در نظام جهانی، بازیابی کنند و کره‌ زمین را به سپهری آرام و سبز برای زندگی بهتر و همزیستی ملت‌ها بازآرایی کنند.باقری ادامه داد: بریکس بزرگترین گروه با گستره جهانی است که در تمامی قاره‌ها و اقیانوس‌ها؛ از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب عالم گسترده است و فروکاستن آن با اصطلاحاتی غرب‌پایه مانند: «جنوب»، «شرق» و یا «نوظهور»؛  با اهداف جهانی آن همخوانی ندارد. از این‌رو بیشتر ترجیح می‌دهم تا حد امکان از واژه‌هایی مانند: جنوب، شرق و نوظهور برای بریکس استفاده نکنم و به‌ جای‌ آنها، از اصطلاح‌های دیگری مانند «پیشران»، اقتصادهای «پرشتاب» و مانند این تعابیر استفاده کنم.
 
بریکس می‌تواند هسته اولیه و پیشران تغییر برای ساختن جهانی بهتر باشد
 
باقری خاطرنشان کرد: جهان به‌ هم ‌پیوسته‌ کنونی، آشکارا با ابر چالش‌های زیادی روبروست که صلح، امنیت و توسعه جهانی و در نهایت زندگی روزمره انسان‌ها را متأثر و زیست ابناء بشر را با درد و رنج همراه ساخته است. یکجانبه‌گرایی، برتری‌جویی‌های ملی‌گرایانه، نسل‌کشی، اعمال تحریم‌ها، محاصره‌ها و دیگر اقدامات قهرآمیز یکجانبه و کاملا غیرقانونی، اهمیت ایجاد و تقویت نهادها و ساختارهای نوینی را در کنار نظامات ناکارآمد موجود ضروری ساخته است. وی گفت: عملکرد ساختارهای ناعادلانه و غیردموکراتیک حاکم بر جهان کنونی، نشان داده که این ساختارها توان و اراده حل مشکلات و تغییر وضعیت نابسامان دنیا را ندارند. این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: بریکس با اهداف بزرگی که برای اصلاح نظامات ناعادلانه ترسیم کرده است؛ به رویکرد جدیدی تبدیل شده که می‌تواند هسته اولیه و پیشران تغییر برای ساختن جهانی بهتر باشد. بریکس نزد کشورها و افکار جهانیان، به یک نماد موفق برای تغییر و عادلانه‌تر و منصفانه‌تر کردن نظم جهانی تبدیل شده است.
 
 بریکس بر شتاب اقدامات خود برای انجام مبادلات با ارزهای ملی بیفزاید
 
باقری گفت: یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های بریکس که شایسته است در اولویت قرار گیرد و در آینده نزدیک اجرایی و عملیاتی شود؛ اصلاح نظامات مالی مبتنی بر برتون وودز است که همواره به عنوان مانعی برای توسعه و پیشرفت کشورهای مستقل و درحال توسعه عمل می‌کند.این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: متاسفانه آمریکا از  وابستگی کشورها به دلار به‌ عنوان سلاح استفاده می‌کند و این امر به‌ همراه تحمیل تحریم‌های غیرقانونی، ایجاد محدودیت‌های بانکی، نابرابری در تصمیم‌گیری‌ در موسسات مالی بین‌المللی، عدم رعایت اجماع در این نهادها و ساختارها  ثابت کرده‌ که این نظامات به‌شدت ناعادلانه باید اصلاح و برچیده شوند. وی گفت: از این رو اعتقاد ما این است که بریکس باید بر شتاب اقدامات خود برای انجام مبادلات با ارزهای ملی، استفاده از ارزهای دیجیتال، راه‌اندازی پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تاسیس ساختارهای مالی ـ بانکی جدید و غیره بیفزاید.
 
همفکری در طراحی مکانیسم‌های مقابله جمعی با تحریم‌ها در قالب بریکس
 
سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: خنثی‌سازی تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و ظالمانه علیه کشورهای عضو برای برپایی امنیت بین‌المللی پایدار، نیازمند همکاری اعضای بریکس در زمینه‌های مختلف بویژه حوزه مالی، تجاری، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، انرژی، فناوری و نوآوری است.وی خاطرنشان کرد: بریکس می‌تواند از طریق طراحی ساختارها و مکانیسم‌های مقابله جمعی با عوامل منفی مبارزه کند. باقری ادامه داد: از این رو معتقدیم که همفکری در طراحی مکانیسم‌های مقابله جمعی با تحریم‌ها در قالب این سازمان اهمیت و ضرورت دارد.
 
جهان نظاره‌گر صحنه‌های هولناکی از نسل‌کشی و کوچ اجباری است
 
باقری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز جامعه بشری با بحران بزرگی روبرو است که صلح و ثبات منطقه و جهان را به‌ خطر انداخته و به محکی برای سنجش درستی و نادرستی شعارهای انساندوستانه تبدیل شده است، گفت: ماه‌ها است که از شروع جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و رفح در فلسطین اشغالی می‌گذرد و جهان نظاره‌گر صحنه‌های هولناکی از نسل‌کشی و کوچ اجباری است. وی ادامه داد: موج اعتراضات مردمی علیه جنایات صهیونیست‌ها در سراسر جهان، نشانه این است که غرب در حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی، تمامی دستاوردهای بشر را به قهقرا می‌برد. سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: بریکس با برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران درباره غزه و اجلاس اخیر معاونان امور غرب آسیا و شمال آفریقای وزرای امور خارجه نشان داد که خواهان پاسخ‌های مؤثرتری به چالش‌ها و تهدیدها علیه امنیت و ثبات بین‌المللی و منطقه‌ای است.
 
 صهیونیست‌ها سعی می‌کنند جای ستمگر و ستمدیده را جابه‌جا کنند
 
باقری گفت: آنچه این روزها در غزه و رفح می‌گذرد ناعادلانه بودن نظام بین‌الملل غربی را آشکارا نشان می‌دهد. وی افزود: رژیم صهیونیستی و حامیانش نه تنها، انسانیت و اخلاق و حقوق بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند، بلکه با سرکوب اطلاعات رسانه‌ای معتبر و پخش اطلاعات نادرست، سعی می‌کنند افکار عمومی جهان را فریب دهند و جای ستمگر و ستمدیده را جابه‌جا کنند.به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، تداوم این وضعیت بی‌گمان صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر انداخته و اقدام عاجل برای رفع آن بایسته است. وی افزود: ما بر این باوریم صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در خاورمیانه تا زمانی که دو مسأله «رفع کامل اشغالگری» و «خلع سلاح هسته‌ای» رژیم صهیونیستی محقق نشد، برقرار نخواهد شد. در این مسیر دو ابتکار را مطرح کرده‌ایم. نخست طرح «همه پرسی ملی در سرزمین فلسطین» با مشارکت ساکنان حقیقی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی جهت تعیین سرنوشت خویش و تعیین نظام سیاسی آینده فلسطین؛ و دوم ابتکار «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی».
 
اجازه نمی‌دهیم ثبات و امنیت منطقه توسط اشغالگران مختل شود
 
باقری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحکیم‌ ثبات منطقه‌ای جدی و واضح است و در این‌ چارچوب در عملیات وعده صادق و اقدام مشروع خود در پاسخ به تجاوز صهیونیست ها‌ به سفارت ایران در دمشق ثابت کرد اجازه نخواهد داد ثبات و امنیت منطقه توسط اشغالگران متجاوز مختل شود.این دیپلمات ارشد ایرانی در بخشی از اظهارات خود بیان کرد: سیاست توسعه و تحکیم روابط سازنده و مبتنی بر منافع متقابل کشورهای همسایه و منطقه به‌ عنوان اراده راهبردی جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید بوده و تداوم خواهد یافت. وی گفت: در این‌چارچوب تلاش داریم تا مسائل منطقه از طریق رایزنی و گفت‌وگو با مشارکت همه کشورهای منطقه حل و فصل شود.
 
صدور قطعنامه در آژانس تاثیری بر اراده ایران برای عملیاتی کردن طرح‌های توسعه‌‌ای هسته‌ای نخواهد داشت
 
این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدام‌ اخیر سه کشور اروپایی در نشست‌ اخیر شورای حکام آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی را یک اقدام تنش‌زا و در ادامه سیاست‌های شکست خورده و منفعلانه کشورهای غربی و تلاش برای سوءاستفاده از سازوکارهای بین‌المللی تخصصی برای اهداف سیاسی و علیه کشورهای مستقل می‌داند.باقری خاطرنشان کرد: ما به همکاری با آژانس‌ در چارچوب حقوق و تکالیف خود معاهده ان پی تی و موافقتنامه پادمان ادامه می‌دهیم.سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: صدور این قطعنامه هيچ تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی کردن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود نخواهد داشت.

نظر شما