شناسهٔ خبر: 67112575 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان:

پروژه‌های زنجیره ارزش پالایشگاه اصفهان در بندرعباس اجرا می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان: پالایشگاه اصفهان برای توسعه پتروشیمی‌های نوین نزدیک به ۴۰ هکتار زمین در ساحل بندرعباس خریداری کرده تا بتواند پروژه‌ها را در کناردریا گسترش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمدرضا لاهیجان زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بحث تفاهم‌نامه‌ای که فی مابین پالایشگاه و محیط زیست استان اصفهان شکل گرفت، اظهار کرد: در سفر شهید جمهور به استان اصفهان، کار نوینی اجرایی شد و سهمی را برای صنایع در راستای مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفتند که صنایع به بحث محیط‌زیست وارد شوند و سهم اصفهان ۳۰ میلیارد تومان بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ در قانون بودجه این امر قانونمند تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی قانونمند شد و طی سال گذشته چند تفاهم‌نامه را به امضا کردیم به طوری که به تصویب شورای برنامه‌ریزی رسید.

وی با بیان اینکه در راستای طرح جامع احیای محیط‌زیست اصفهان در بازه سه‌ساله ۱۰۰ میلیارد تومان توسط پتروشیمی اصفهان هزینه خواهد شد، تصریح کرد: این پروژه‌ها در زمینه مباحث محیط‌زیست طبیعی و انسانی است و ضوابط اجرایی آن امسال ابلاغ شده و امروز این توافقات به امضا رسید. لذا پروژه‌های توافقی برای استان اجرایی خواهد شد.

وی پیرامون اینکه همچنان معتقد به انتقال نیروگاه به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر هستیم، گفت: نیروگاه به‌صورت اجتناب‌ناپذیر ناکس تولید می‌کند و بار آلودگی آن عدد بالایی است، لذا نیروگاه اگر در توسعه سیکل ترکیبی در همین مکان فعلی گام بردارد، میزان مصرف گاز طبیعی بیش از یک میلیون مترمکعب کاهش پیدا می‌کند؛ اما در شش ماهه دوم با مشکل مواجه می‌شویم و در صورت سیکل ترکیبی‌شدن در تابستان مجبور به مصرف گازوئیل است که این موضوع، مجدد کانون آلودگی خواهد بود.

لاهیجان زاده ادامه داد: موضوع انتقال نیروگاه به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها در حال رفت‌وآمد فنی است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه در شش ماهه گذشته جلسات متعدد کارشناسی با پالایشگاه انجام شده است، افزود: بندبند، درخواست‌ها مورد بررسی قرار گرفت و هم‌زمان بازدید میدانی توسط معاون وزیر صورت گرفت و مقرر شد یکسری از پروژه‌های پالایشگاه به مصوبه قبلی پالایشگاه بازگردد زیرا تأثیر محیط زیستی برای کل کشور دارد چرا که بنزین و گازوئیل تولیدی به استانداردهای یورو ۵ خواهد رسید، از این رو قابلیت اجرایی دارد.

وی پیرامون ایجاد پتروشیمی‌های جدید و نداشتن موافقت محیط‌زیست با توسعه پتروشیمی‌ها در استان گفت: پالایشگاه اصفهان برای توسعه پتروشیمی‌های جدید خود، ۴۰ هکتار زمین در ساحل بندرعباس خریداری کرده و پروژه‌ها در کنار دریا توسعه پیدا می‌کند.

لاهیجان زاده ادامه داد: در آینده نزدیک در پالایشگاه و فولاد مبارکه اصفهان مباحث آلودگی را نخواهیم داشت و این دو مجتمع صنعتی از فهرست آلاینده‌ها خارج خواهد شد، خاطرنشان کرد: افرادی که به دنبال منابع عوارض آلایندگی هستند باید به فکر منابع دیگری باشند.

وی با اشاره به شعار جهانی محیط زیست "سرزمین ما، آینده ما" و شعار هفته محیط زیست در ایران "سهم من در تداوم حیات" است، گفت: رویدادهایی که در محیط زیست در هر کشور رخ می‌دهد براساس نگاه حاکم بر آن جامعه است، اگر مدیران به مبحث محیط زیست اهمیت نداشته باشند، در این حوزه با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهیم شد.

لاهیجان‌زاده پیرامون اینکه بعضی از مباحث محیط زیستی تبدیل به گره‌هایی شده که رفع آنها نیازمند زمان است، اظهار کرد: هم اکنون به دلیل موضوع آب، سرزمین ما در بخش‌هایی به محلی غیرقابل سکونت تبدیل شده است به طوری که رشد مهاجرت به سمت شمال کشور فزاینده است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان افزود: به رغم سختگیری‌هایی که بر مجموعه پالایشگاه داریم، این پالایشگاه با کیفیت‌ترین پالایشگاه کشور است و برخی پالایشگاه‌ها فاصله بسیاری برای رسیدن به جایگاه آن دارند.

وی افزود: انتقال تجارب افراد در HSC می‌تواند الگویی برای دیگر واحدهای صنعتی باشد و ایده‌های جدیدی را به همراه داشته باشد. جایگاهی که مدیرعامل باید برای HSC در نظر بگیرد، همان جایگاهی است که رئیس جمهور و قانون اساسی برای محیط زیست در نظر می‌گیرد و هیچ سیاستی در دولتی بدون نظر محیط زیست مصوب نمی‌شود و امیدواریم مدیران نگاه قانون اساسی را به افراد در HSC داشته باشند.

نظر شما