شناسهٔ خبر: 67112353 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

گردش به راست اروپا با وجود مقاومت میانه‌روها؛ نتایج انتخابات اروپا چه آینده‌ای را رقم خواهد زد؟

هر چند احزاب میانه‌ور همچنان اکثریت کرسی‌های پارلمان جدید اروپا را در اختیار خواهند داشت ولی افزایش قدرت راست‌های افراطی می‌تواند اورزولا فن در لاین را در مسیر تکیه دوباره بر کرسی ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا با چالش‌های جدی مواجه کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورو نیوز: هر چند احزاب میانه‌ور همچنان اکثریت کرسی‌های پارلمان جدید اروپا را در اختیار خواهند داشت، ولی افزایش قدرت راست‌های افراطی می‌تواند اورزولا فن در لاین را در مسیر تکیه دوباره بر کرسی ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا با چالش‌های جدی مواجه کند.

حدود ۱۸۵ میلیون رای دهنده در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در انتخابات پارلمان این اتحادیه شرکت کردند. هر چند احزاب راست افراطی در گوشه و کنار اتحادیه با اقبال عمومی مواجه شدند، ولی آراء جلب شده توسط آن‌ها چندان با پیش‌بینی‌ها منطبق نبوده چنان که اگر اراده سیاسی کافی در میان احزاب میانه‌رو وجود داشته باشد، ائتلاف حامی اروپای واحد همچنان اکثریت کرسی‌های پارلمان را در پنج سال آینده در اختیار خواهد داشت.

بر پایه برآورد‌های اولیه روز دوشنبه ائتلاف بزرگ بین حزب راست میانه مردم اروپا (EPP)، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های چپ میانه (S&D) و گروه لیبرالِ تجدید اروپا (Renew Europe) با کسب ۴۰۳ کرسی حدود ۵۶ درصد پارلمان اروپا را در اختیار خود خواهند داشت.

این احزاب سال‌هاست که در سطح اتحادیه اروپا با یکدیگر همکاری کرده و دیوار مستحکمی در برابر ورود راست رادیکال به جریان اصلی سیاست در اتحادیه اروپا بنا کرده‌اند.

اورزولا فن در لاین، نامزد اصلی احراز مقام ریاست کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، با وجود آن که پیشتر از اعلام آمادگی خود با راستگرایان محافظه و رفرمیست اروپا (ECR) خبر داده بود، ولی همزمان با انتقاد متحدان سنتی‌اش و نیز انتشار نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا گفت که با وجود افزایش حمایت‌هایی از چپ‌ها و راست‌های افراطی در برخی کشورها، میانه‌رو‌ها همچنان قدرت را در اختیار خواهند داشت.

اما در حالی که همزمان با قدرت‌گیری چپ و راست‌های افراطی، قدرت مانور خانم فن در لاین در دور دوم ریاست احتمالی‌اش بر کمیسیون اروپا کاهش خواهد یافت، خیزش راست‌های افراطی در فرانسه و آلمان نیز حامیان اصلی او و اروپایی واحد یعنی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و نیز اولاف شولتس، صدراعظم آلمان را هم درگیر چالش‌های داخلی خواهد کرد.

خانم فن در لاین در ۲۸ ژوئیه و در جریان نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل به طور رسمی به عنوان نامزد سمت ریاست کمیسیون اروپا معرفی خواهد شد. این نشست در شرایطی برگزار خواهد شد که فرانسوی‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد آماده می‌شوند، کشوری که خانم فن در لاین در میان هیات پارلمانی آن به شدت نامحبوب است.

اگر او از این مانع عبور کند و از سوی رهبران اتحادیه اروپا نامزد شود، پس از آن باید حمایت اکثریت ۳۶۱ نفری منتخبان تازه پارلمان اروپا را در یک رأی گیری مخفی به دست آورد.

این رای گیری ابتدا برای اواسط سپتامبر برنامه ریزی شده بود، اما ممکن است در ۱۸ ژوئیه و در جلسه افتتاحیه پارلمان جدید در استراسبورگ برگزار شود.

خانم فن در لاین در سال ۲۰۱۹ این آزمون را با اختلاف ۹ رای پشت سر گذاشت. بنابراین، همچنان این احتمال وجود دارد که با بروز اختلاف نظری کوچک در میان متحدان سنتی خانم فن در لاین، او ناگزیر به جلب نظر رهبران راستگرا و منتقد اتحادیه اروپا همچون جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا یا مارین لوپن، از رهبران حزب راستگرای فرانسه، اجتماع ملی، ویکتور اروبان، نخست وزیر مجارستان شود. رخدادی که باعث ریزش بخشی از حمایت احزاب میانه‌رو چپ و راست از او خواهد شد و در عمل بازوی اجرایی اتحادیه اروپا را نیز بیش از پیش ناچار به گردش به راست خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما