شناسهٔ خبر: 67111864 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

برگزاری نشست تخصصی ازدواج آگاهانه و پایدار در روز ازدواج در شهرستان ایجرود

صاحب‌خبر -

« برگزاری نشست تخصصی ازدواج آگاهانه و پایدار در روز ازدواج در شهرستان ایجرود »

 به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نشست تخصصی با حضور جمعی از دختران و بانوان و خانواده های روستاهای سطح شهرستان با همکاری سپاه ناحیه به صورت مشرک در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی زرین برگزار گردید. در این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرادخانی با تبریک سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به ضرورت الگوبرداری درست جوانان در امر ازدواج تأکید نموده و معتبرترین و ارزشمندترین الگو ازدواج برای جوانان و تشکیل خانواده و زندگی مشترک را زندگی حضرت علی و حضرت فاطمه و ناکارآمدترین آن را الگوهای غربی دانستند.

وی با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه آن را زیباترین، عاشقانه ترین و معنوی ترین پیوند هستی خواند افزود: در این روز ازدواجی شکل گرفت که حاصل آن شجره طیبه امامت شد. این کارشناس فرهنگی گفت: در جوامع امروز مسئله ازدواج و تشکیل خانواده به یکی از مشکل ترین مسائل اجتماعی تبدیل شده و به همین دلیل جوانان در حسرت و سودای تشکیل خانواده مانده اند و آن را به صورت غیرقابل عبور می شد که این تأخیر در امر ازدواج خود نیز سبب بروز مشکلات روانی و آسیب های اجتمای زیادی از جمله پیری جمعیت و بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل جوانان به تشکیل خانواده شده است.

 ایشان ادامه داد: در جامعه اسلامی تبعیت از زندگی این بزرگواران می تواند شرایط ازدواج آسان را بعنوان یک الگوی موفق و مثبت در جامعه ترویج و یک زندگی سالم، روان و سرشار از آرامش را برای زوجین به ارمغان بیاورد. وی تصریح کرد: در جریان ازدواج این دو بزرگوار نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله می توان به همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، خصوصیات معنوی، دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت اشاره نمود.

 ایشان یکی از مهم ترین عوامل برای رسیدن به ازدواج آسان را کنار گذاشتن سخت گیری های متداول عنوان نمود و افزود: دین اسلام بعنوان کامل ترین دین آسمانی معیارهای مشخصی را برای ازدواج آسان عرضه می کند، معیارهایی که مسئولیت پذیری مشترک و کیفی سازی زندگی را در بر دارد. مرادخانی با بیان اینکه هرقدر ازدواج جوانان به تأخیر بیفتد شاهد افزایش بیشتر انواع آسیب های اجتماعی در جامعه خواهیم بود گفت: باید با کاهش هزینه های اضافی و جهیزیه های اشرافی فرهنگ ازدواج آسان را در جامعه ترویج و به جوانان برای تشکیل زندگی مشترک کمک کنیم. وی افزود: زن و مرد در رسیدن به کمال و طی طریق کمال و جایگاه انسانیت برابر هستند اما وظایف متفاوتی برای آنان تعریف شده است.

ایشان گفتند: ازدواج آسان، فرزندآوری، تربیت فرزندان، سبک زندگی اسلامی از مؤلفه هایی است که باید از زندگی مشترک حضرت علی و حضرت زهرا الگوبرداری شود. این کارشناس مذهبی ضمن تشریح مقوله عفاف و حجاب اسلامی در جامعه و نقش آن در تحکیم بنیان خانواده گفتند: رعایت حجاب و نحوه رفتار اسلامی زنان و مردان در جامعه باید از زندگی این دو بزرگوار الگوگیری شده و تلاش نمائیم سبک زندگی خود را با سبک زندگی مولی علی و حضرت فاطمه تطبیق دهیم. ایشان همچنین فرزندآوری را یکی از وظایف بانوان امروز عنوان نمود و افزود: باید به این موضوع اهمیت بیشتری داده شده چرا که با بحران پیری جمعیت مواجه و با تأسی از حضرت فاطمه زهرا (س) و با توجه به دغدغه کنونی رهبر فرزانه انقلاب می بایستی زوجین اهتمام ویژه ای به این امر داشته باشند.

مرادخانی تقسیم کار، همسرداری، تربیت فرزندان، ساده زیستی، روح عبادت و نیایش، دفاع از حریم ولایت را از نقاط پررنگ زندگی حضرت زهرا و حضرت علی عنوان نموده و به آن تأکید نمودند. ایشان در پایان این نشست گفتند: امید است که جوانان این مرز و بوم که تربیت یافته مکتب اهل بیت بوده و با الگو قرار دادن منش زندگی مولی علی (ع) و حضرت زهرا (س) و توکل به خداوند متعال آغازگر زندگی های مشترک اسلامی باشند، چرا که تشویق، ترغیب، ترویج و تشکیل زندگی مشترک پایدار و متعالی در بین جوانان گام مؤثری برای رسیدن به جامعه ای ایده آل، سالم، کارآمد و اسلامی خواهد بود.

نظر شما