شناسهٔ خبر: 67111781 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

افتتاح همزمان تأسیسات تقویت فشار گاز در ۵ استان کشور

مواهب ایستگاه‌های پنج‌گانه

صاحب‌خبر -

اگرچه افتتاح پشت سرهم طرح‌های عظیم گازی یک سنت ریشه‌دار در فرهنگ سازمانی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران است و هرساله به دیدن خیل انبوه پروژه‌های زیرساختی ملی که از سوی این مجموعه به بهره‌برداری می‌رسند عادت کرده‌ایم، اما گشایش همزمان ۵ ایستگاه تقویت فشار گاز با سرمایه گذاری ۲۹۴.۵ میلیون دلار در پنج استان کشور که با خلق نصاب‌های تازه در داخلی‌سازی پیچیده‌ترین تجهیزات صنعتی همراه شد و افزایش قابل توجه ظرفیت انتقال گاز کشور را به ارمغان آورد، در حقیقت حلاوتی دیگر برای فرزندان صنعت گاز داشت که ویترین افتخارات محور توسعه را کامل کرد.

افتتاح همزمان پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در شهرهای آرادان، خورموج، پل کله، دوراهان و نورآباد، تعداد ایستگاه‌های کشور را به عدد ۹۶ رساند تا فکر تصمیم‌گیران انرژی کشور از جریان یافتن گاز با فشار مناسب در شبکه عظیم گاز ایران آسوده شود.

امروزه این ایستگاه‌های جوان و تازه‌نفس به‌عنوان نماد توسعه‌یافتگی صنعت گاز ایران در جای‌جای میهن خودنمایی می‌کنند و اهالی گاز، هنگام تردد در جاده‌های کشور هرگاه به این تأسیسات عظیم می‌رسند، به احترام نبوغ مهندسان کشور کلاه از سر برمی‌دارند.

راستش را بخواهید آنقدر در این ایام افتتاحیه‌های پشت سر هم داشته‌ایم که حسابش از دست‌مان در رفته است، با وجود این مفتخریم اعلام کنیم که تا پایان امسال حداقل سه ایستگاه دیگر نیز وارد مدار می‌شوند تا دمادم زیرساخت‌های گازی کشور تقویت شود و پرچم محور توسعه همچنان برافراشته بماند.

آرادان؛ نخستین ایستگاه با سیستم کنترل ایرانی

آنها که پیگیر جدی تحولات فناورانه صنعت گاز هستند می‌دانند سیستم کنترل یک ایستگاه از چه پیچیدگی عجیبی برخوردار است. 

اگر روزگاری برای تأمین این تجهیز پیشرفته دست به دامن شرکت‌های غربی می‌شدیم، باید با افتخار اعلام کنیم که اکنون مهندسان نابغه داخلی میدان‌دار این عرصه‌اند و دوران یکه‌تازی شرکت‌های بدقول اروپایی را پایان بخشیده‌اند. در جغرافیای کویری سمنان، ایستگاه آرادان که به نام شهید رفیعی مزین شده است، به‌عنوان ایستگاه ملی با رکورد داخلی سازی ۹۲ درصد، اکنون یک سال است با سیستم کنترل تمام‌ایرانی مانند  ساعت دقیق و بی‌نقص، گاز را به استان‌های خراسان، سمنان و مازندران پمپاژ می‌کند.

گل سرسبد ایستگاه‌های کشور که روی خط لوله گاز شمال - شمال شرق قرار دارد با بهره‌گیری از ۳ توربوکمپرسور می‌تواند ظرفیت انتقال گاز به این نواحی را روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب افزایش دهد.

خورموج و تأثیر روی کریدور صادرات گاز به عراق 

در شرجی نخلستان‌های بوشهر و در حوالی شهر خورموج، یکی دیگر از مظاهر ناب استعداد ایرانیان سربرآورده است. دومین ایستگاه کشور با سیستم کنترل ایرانی در تأسیسات تقویت فشار گاز خورموج که به نام شهید باقری مزین شده است، خودنمایی می‌کند و وجه تمایزش با دیگر ایستگاه‌های افتتاح‌شده، تأثیرگذاری آن برخط لوله صادراتی ششم و کریدور صادرات گاز به عراق است. این ایستگاه بسیار مدرن و روزآمد و با آرایش توربوکمپرسور ۳+۱ ساخته شده و کمک می‌کند گاز ارسالی از عسلویه با فشار مناسب به سمت جنوب غرب و غرب کشور هدایت شود.

دوراهان، ایستگاهی در دامنه‌کوه

ایستگاه دوراهان از دو طرف در محاصره کوهستان قرار گرفته است و چشم‌اندازی به‌غایت زیبا دارد، اما همین قرار گرفتن در دامنه کوه و شیب تند سبب شد دست‌اندرکاران برای ساخت آن، قدری به زحمت بیفتند و سخت‌ترین ایستگاه به لحاظ جغرافیایی لقب بگیرد. با به مدار آمدن ایستگاه شهید هلیسائی دوراهان، زنجیره خط لوله دهم سراسری گاز کامل شد تا با چهار کمپرسور، شبکه گاز کشور بیش از پیش تقویت شود.

نورآباد، ایستگاهی در دیار شعر و ادب

صنعت گاز بار دیگر از همه دانش فنی و توان مدیریت پروژه خود در دیار فارس بهره برد تا یکی از ایستگاه‌های واقع شده روی خط لوله دهم سراسری گاز را وارد مدار کند.

ایستگاه شهید سیف‌الاسلامی نورآباد  با آرایش ۳+۱ روی خط لوله دهم سراسری واقع شده است و تأثیر مهمی روی شبکه سراسری گاز دارد. همه چهار کمپرسور و دیگر دستگاه‌ها مانند اسکرابر، کولر هوایی، شیر، کمپرسورهای هوا، دیزل‌ژنراتور ساخت داخل است و ظرفیت ۹۰ میلیون متر مکعب برخوردار است.

آخرین ایستگاه خط لوله دهم سراسری اینجاست؛ پل‌کله

از آنجا که خط لوله دهم سراسری گاز از فارس و اصفهان می‌گذرد و به سمت نیزار قم امتداد می‌یابد، ایستگاه‌های روی این خط همانند پل‌کله می‌توانند نیاز نواحی مرکزی و غربی کشور را پوشش دهند. ایستگاه شهید شیروانی پل‌کله همانند آرادان از آرایش ۲+۱ بهره می‌برد و در انتهای خط دهم واقع شده است.

رضا نوشادی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران

نظر شما