شناسهٔ خبر: 67109984 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غیبت ده‌ها نماینده سرشناس حزب حاکم انگلیس در انتخابات ۱۴ تیرماه

لندن – ایرنا – ۷۵ تن از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس از جمله ۲۲ مقام ارشد دولت‌های فعلی و پیشین این کشور، در انتخابات سراسری ۱۴ تیرماه که پیش‌بینی می‌شود شکست سنگینی را به این حزب تحمیل ‌می‌کند، نام‌نویسی نکرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از لندن، آمارها نشان می‌دهد در مجموع ۱۳۲ نماینده مجلس عوام برای شرکت در انتخابات سراسری پیش‌رو در انگلیس نام‌نویسی نکرده‌اند. این میزان معادل حدود ۲۰ درصد از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام است.

از این تعداد ۷۵ نماینده از حزب حاکم محافظه‌کار هستند که در میان آن‌ها اسامی ترزا می نخست وزیر پیشین، دومینیک راب وزیر امور خارجه اسبق و مایکل گوو وزیر رفاه دولت ریشی سوناک به چشم می‌خورد.

از سایر احزاب سیاسی هم برخی از چهره‌های سرشناس همچون هریت هارمن معاون رهبر حزب کارگر در سال‌های‌ ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ و ایان بلکفورد نماینده رهبر حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام نیز انصراف داده‌اند.

اما آمار بالای غیبت نمایندگان سرشناس حزب حاکم محافظه‌کار برای ناظران یادآور انتخابات سراسری سال ۲۰۱۰ است که ۱۵۰ نماینده عمدتاً از حزب حاکم کارگر، در انتخابات نام‌نویسی نکردند. محبوبیت حزب کارگر در آن سال پس از ۱۳ سال حکومتداری و مشارکت در سیاست‌های ماجراجویانه ایالات متحده در غرب آسیا بشدت افت کرده بود و به این ترتیب حزب محافظه‌کار تحت رهبری دیوید کامرون موفق شد قدرت را تصاحب کند.

به همین سان، در انتخابات سال ۱۹۹۷ هم ۱۱۷ نماینده عمدتاً محافظه‌کار از نام‌نویسی در انتخابات انصراف دادند و حزب کارگر به رهبری تونی بلر، دولت جان میجر را کنار زد و قدرت را به دست گرفت. این روند به طور تلویحی معیاری است که بر اساس آن ناظران، حزبی را که در مسیر پیروزی قرار دارد پیش‌بینی می‌کنند.

آمار قریب به اتفاق نظرسنجی‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک، هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ۱۴ تیرماه ندارد. یافته‌های شبکه خبری اسکای حاکیست که اختلاف محبوبیت حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر و حزب حاکم محافظه‌کار به‌سرعت در حال افزایش و شانس بقاء سوناک در دولت رو به کاهش است. بر اساس داده‌های آماری این شبکه محبوبیت حزب کارگر ۴۷ درصد و حزب محافظه‌کار ۲۰ درصد است.

مطالعات نشریه آی هم نشان می‌دهد که حزب کارگر در انتخابات آتی، ۴۸۴ کرسی پارلمان را تصاحب و سکان دولت را به دست خواهد گرفت. حزب حاکم محافظه‌کار هم طبق داده‌های این نشریه انگلیسی، با از دست دادن ۲۸۰ کرسی پارلمان، شکست سنگینی را تجربه خواهد کرد.

سوناک اصرار دارد که حزب کارگر برنامه‌ای برای اداره دولت ندارد و اگر به قدرت برسد «تمام پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور را به خطر خواهد انداخت». او هفته پیش در یک مناظره تلویزیونی ادعا کرد که دولت تحت رهبری حزب محافظه‌کار در زمینه توسعه اقتصاد، بهبود خدمات عمومی و پیشبرد اهداف دفاعی و سیاست خارجی برنامه دارد.

استارمر هم در پاسخ گفت: «اگر برنامه‌های دولت موفق بوده است، پس چرا انتخابات سراسری را زودتر از موعد برگزار می‌کند؟ او می‌داند که تورم باز هم بالا خواهد رفت، بهای انرژی در فصل پاییز بیشتر خواهد شد، اما این مسائل را بازنگو نمی‌کند»

این مناظره البته با حواشی متعددی همراه بود و در یک جمله نشان داد که سوناک در آستانه برگزاری انتخابات قافیه را باخته است.

او که طی سال و نیم گذشته سکان دولت را برعهده داشته و حزب وی نیز ۱۴ سال در قدرت بوده است، مانند کسی در مناظره ظاهر شد که در مقام رهبر حزب مخالف سیاست‌های دولت را به چالش می‌کشد. نخست وزیر انگلیس در یک مقطع صحبت‌های مجری برنامه را قطع کرد و از استارمر پرسید که چه برنامه‌ای برای مقابله با ورود پناهجویان به کشور و یا اعتصاب پزشکان دارد.

سوناک همچنین ادعا کرد که اگر حزب کارگر به قدرت برسد، ۲ هزار پوند به مالیات بردرآمد هر نفر اضافه می‌شود. استارمر نیز این ادعا را رد کرد و گفت: سوناک نخست وزیری است که در دولت او مالیات‌ها ۲۶ بار افزایش یافت.

بعد از پایان مناظره نیز، شماری از کارکنان وزارت دارایی انگلیس طی نامه‌ای به آقای استارمر نوشتند که از ادعاهای اقتصادی سوناک حمایت نمی‌کنند. کاربران شبکه‌های مجازی هم با هشتگ دروغگو به این مناظره واکنش نشان داده و محتوای گفت‌وگوها را اهانت به دمکراسی توصیف کردند.

به هر روی مردم انگلیس ظرف سه هفته دیگر پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا درباره سرنوشت سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند. طبق بیشتر نظرسنجی‌ها حزب حاکم محافظه‌کار پس از ۱۴ سال حکومتداری، روزهای پایانی خود را در قدرت سپری می‌کند و ممکن است با سنگین‌ترین شکست ۱۱۸ سال اخیر روبرو شود.

نظر شما