شناسهٔ خبر: 67109034 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

برای تأمین برق ان‌جی‌ال ۳۱۰۰

نیروگاه شماره یک صبا دهلران آماده بهره‌برداری شد

گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت جلوه‌ای دیگر از شتاب‌بخشی به طرح‌های توسعه‌ای را با به‌ثمررسیدن فاز نخست نیروگاه شماره یک صبا دهلران به نمایش گذاشته است تا با این اقدام، شمارش معکوس برای افتتاح طرح مهم ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ دهلران آغاز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به‌نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، محمدهادی طالب، مدیرعامل شرکت نیروگاه صبا دهلران، با اعلام راه‌اندازی نخستین فاز نیروگاه شماره یک این شرکت با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات با استفاده از توانمندی داخلی گفت: ظرفیت تولید این نیروگاه با راه‌اندازی دو ردیف توربین ۲۵ مگاواتی دیگر در ۶ ماه دوم امسال به ۱۵۰ مگاوات خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت صبا دهلران افزود: پست نیروگاه برق صبا دهلران از تیر پارسال به شبکه متصل و از آذر ۱۴۰۲ نیز پیش‌راه‌اندازی توربوژنراتورهای نیروگاه تکمیل شده و از اردیبهشت امسال هم هر چهار ردیف توربین ۲۵ مگاواتی مرتبط با فاز اول با ظرفیت نامی ۱۰۰ مگاوات آماده بهره‌برداری است.

طالب همچنین درباره نیروگاه شماره ۲ صبا دهلران ادامه داد: نیروگاه شماره ۲ نیز به‌صورت سیکل ترکیبی بوده و در این نیروگاه ۲۴۰ مگاوات در بخش گازی و ۱۲۰ مگاوات در بخش بخار تولید برق خواهد شد که مجموع ظرفیت نیروگاهی شرکت را در استان به بیش از ۵۰۰ مگاوات می‌رساند.

وی میزان سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه شماره یک را معادل ۱۲۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: ۱۰۰ میلیون یورو آن به فاز نخست اختصاص دارد و با این سرمایه‌گذاری، هدف‌گذاری صندوق‌ها برای تولید از میدان تا بازار محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صبا دهلران با اشاره به اینکه در شروع این پروژه، ساخت توربوژنراتورهای ساخت داخل تنها روی یک صفحه کاغذ مطرح بود، تأکید کرد: این شرکت که تاریخ تأسیس آن به سال ۱۳۹۹ بازمی‌گردد، فعالیت جدی خود را از سال ۱۴۰۰ با تجهیز منابع و تکمیل پروژه نیروگاه شماره یک آغاز کرد و در همین مقطع کوتاه زمانی، در مقایسه با پروژه‌های مشابه موفق به ثبت رکوردهایی قابل توجه شد.

پیشرفت ۷۰درصدی طی دو سال در شرکت نیروگاه صبا دهلران

طالب با برشمردن این رکوردها، به ثبت پیشرفت ۷۰درصدی شرکت نیروگاه صبا دهلران در ۲ سال گذشته اشاره کرد و افزود: درحالی‌که با توجه به مشکلات تحریم و محدودیت تأمین مالی و فناوری، درصد پیشرفت فیزیکی قابل‌ دسترس در پروژه‌های کشور حدود یک‌درصد است، ثبت پیشرفت سالانه ۳۵درصد (ماهانه ۳درصد) در پروژه احداث نیروگاه صبا دهلران یک موفقیت و رکورد شمرده می‌شود.

وی به‌ثمررسیدن فاز نخست نیروگاه با لحاظ پیچیدگی‌های فنی و فناوری در مقطع زمانی دو و نیم سال را نیز یک دستاورد برشمرد و تصریح کرد: پروژه‌هایی با ویژگی‌های فنی و مهندسی مشابه، در بازه زمانی چهار تا پنج ساله انجام می‌شود و نهایی‌شدن فاز نخست این نیروگاه در مدت ۳۰ ماه را باید رکورد تلقی کرد.

مدیرعامل شرکت صبا دهلران رمز موفقیت این دستاورد را برنامه‌ریزی دقیق، اتکا به توان داخل و بهره‌گیری از متد «مدیریت پروژه چابک» ذکر کرد و گفت: سعی کردیم هر نوع اتلاف زمانی در پروژه به حداقل برسد و نبود هماهنگی میان ذی‌نفعان به‌شکلی مدیریت شود که شاهد بهره‌برداری طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در زمان تعیین‌شده باشیم.

طالب به‌کارگیری توربین‌های ۲۵ مگاواتی در مقیاس بالای ۱۰۰ مگاوات از سوی شرکت OTC (توربوکمپرسور نفت) را جزو وجوه تمایز اجرای این طرح دانست و ادامه داد: واحدهای ۲۵ مگاواتی باعث افزایش ضریب اطمینان و پایداری شبکه خواهد بود و نگرانی‌های تولید پراکنده، مشکلات انتقال و افت انرژی را ندارد.

به‌گفته وی، تبلور تکیه بر توان داخل از مشخصات مهم این پروژه است. از دیگر مزیت‌های نیروگاه صبا دهلران تنوع خوراک است که براساس طراحی انجام‌شده، امکان تأمین خوراک آن از مجموعه‌هایی مانند گازهای منطقه بهره‌برداری چشمه‌خوش، گازهای پالایشی ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ دهلران، خط طراحی‌شده گازوئیل و... وجود دارد. اگرچه این تنوع خوراک طراحی را در ورودی آن پیچیده کرده است، این ضریب اطمینان وجود دارد که با احتمال قطعی هرکدام، خوراک دیگری در دسترس باشد.

پایداری و ضریب اطمینان تأمین برق استان ایلام

مدیرعامل شرکت صبا دهلران افزود: طراحی این پروژه به‌صورت جزیره‌ای (ایسلندینگ-Islanding) نیز اقدام مهمی است که باعث پایداری و ضریب اطمینان برق شده و افزون بر آن، امکان تزریق برق به شبکه برای مردم استان را فراهم می‌کند.

طالب با اشاره به رویکرد صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت مبنی بر «تولید از میدان تا بازار» و ایجاد دو قطب اقتصادی کنگان و ایلام افزود: در راستای تحقق این مهم و تکمیل زنجیره ارزش در محدوده شهرستان دهلران و ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، مجتمع پتروشیمی دهلران طراحی شده است که نیروگاه صبا دهلران نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی (شماره ۲) خود را برای تأمین برق این مجتمع، همچنین تزریق مازاد توان به شبکه و مصرف‌کنندگان استانی در برنامه قرار دارد.

وی با تشریح تکمیل زنجیره ارزش در قطب ایلام گفت: پس از استخراج نفت از سوی شرکت سروک آذر (زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق)، گاز همراه آن از طریق واحد افزایش فشار دهلران به ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ دهلران می‌آید و با احداث مجموعه پتروشیمی، C۲+ دریافتی از کارخانه ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ در پتروشیمی دهلران به اتیلن، پروپیلن، بنزین پرولیز و سایر ترکیبات جانبی الفین تبدیل خواهد شد، بنابراین حلقه مفقوده این زنجیره، برق بوده که با احداث این نیروگاه تأمین شده است.

مدیرعامل شرکت صبا دهلران افزون بر نقش‌آفرینی این نیروگاه در زنجیره ارزش افزود: با توجه به مأموریت صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت برای احداث ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و پتروشیمی دهلران و با هدف تأمین برق آن، به دلیل نبود امکان تأمین برق از شبکه سراسری برای این طرح، احداث نیروگاه در دستور کار قرار گرفت.

مشتریان نیروگاه سیکل ترکیبی

طالب مشتریان نیروگاه سیکل ترکیبی را افزون بر ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ دهلران، میدان‌های نفتی و واحدهای بهره‌برداری زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران، صنایع استان و شبکه سراسری برق بیان کرد و گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشتری نیروگاه، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ دهلران است که حدود ۴۵ مگاوات برق نیاز دارد و با تأمین آن، زنجیره ارزش گازهای همراه تکمیل و با اجرای آن، از سوزاندن گازهای همراه نفت میدان‌های چشمه‌خوش، پایدار غرب، آسماری، دهلران، آذر، بنگستان و... جلوگیری خواهد شد که افزون بر سودآوری قابل‌ توجه، آثار مثبت زیست‌محیطی فراوانی برای منطقه به همراه خواهد داشت.

به‌گفته وی، با توجه به تنوع میدان‌های نفتی در منطقه ایلام، این پیشنهاد از سوی صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت به شرکت ملی نفت داده شده است که در صورت نیاز برای توسعه میدان‌های دزفول شمالی، تأمین برق از طریق ظرفیت مازاد نیروگاه صبا دهلران انجام شود.

مدیرعامل شرکت صبا دهلران در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در استان ایلام به‌عنوان یکی از مناطق کم‌برخوردار افزود: همسو با عمل به مسئولیت اجتماعی، بخشی از برق تولیدی به شبکه سراسری تخصیص یافته است که حدود ۲۰ تا ۵۰ مگاوات با توجه به فصل و نیاز برق، در فاز اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی صبا دهلران تأمین می‌شود و مجموعه این پروژه‌ها به توسعه و شکوفایی منطقه منجر خواهد شد.

طالب همچنین از مذاکره با صنایع استان ایلام و استان‌های همجوار برای تأمین برق مورد نیاز آن‌ها خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی، فاز دوم این نیروگاه که قرار است تا پایان سال نهایی شود، شامل دو ردیف دیگر توربین ۲۵ مگاواتی است که با بهره‌برداری از آن، ظرفیت این نیروگاه درمجموع به ۱۵۰ مگاوات خواهد رسید. هم‌زمان با اقدام‌های در حال انجام برای تکمیل فاز ۲ نیروگاه صبا دهلران، فاز سوم و نهایی پروژه نیز در مرحله طراحی قرار دارد و در مرحله ارزیابی کارشناسان در بخش توربین بخار است. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است فاز سوم که مرتبط با تکمیل سیکل بخار است، از سال آینده آغاز شود و با اجرایی‌شدن آن حدود ۷۵ مگاوات به ظرفیت نیروگاه افزوده می‌شود و مجموع ظرفیت به ۲۲۵ مگاوات خواهد رسید.

طالب یکی از دستاوردهای مهم در اجرای این پروژه را سهم قابل‌ توجه آن در اشتغال‌زایی دانست و ادامه داد: هم‌اکنون احداث و بهره‌برداری از فاز نخست نیروگاه به اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم حدود یک‌هزارنفری منجر شده است که با تکمیل و راه‌اندازی فازهای تکمیلی، تعداد نیروی شاغل افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با تأکید بر رویکرد صندوق‌های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این منطقه، به برنامه‌ریزی برای جذب نیروهای بومی اشاره کرد و گفت: به این منظور با برگزاری آزمون سراسری در منطقه که با حضور بیش از یک هزار نفر برگزار شد، هم‌زمان اهدافی همچون ایجاد فرصت‌های برابر، شناسایی استعدادها و آموزش را در دستور کار قرار دادیم که امیدواریم نیروهای بومی جذب‌شده، با استفاده از این فرصت بتوانند در مسیر ارتقای توان و افزایش دانش و مهارت خود گام بردارند.

مدیرعامل شرکت صبا دهلران با تأکید بر اینکه فرایند جذب استعدادها و آموزش نیروهای بومی موضوعی مستمر است، افزود: براساس نیازمندی‌های دوره احداث و بهره‌برداری، فرصت جذب برای نخبگان منطقه همواره فراهم خواهد بود.

نظر شما