شناسهٔ خبر: 67108746 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش ۹۹ درصدی تعداد توثیق اوراق بهادار در سال ۱۴۰۲

معاون حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹ هزار پرونده توثیق اوراق بهادار عملیاتی شده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۹۹ درصدی هستیم.

صاحب‌خبر -

معاون حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹ هزار پرونده توثیق اوراق بهادار عملیاتی شده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۹۹ درصدی هستیم بر اساس اطلاعات استخراج شده از سامانه پس از معاملات بورس در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۵۱ میلیارد و ۷۹۸ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۶۴۶ ورقه بهادار به ارزش ۱.۰۴۳.۶۵۷.۱۴۵.۷۲۶.۰۰۰ ریال مربوط به ۹ هزار و ۲۶ پرونده، وثیقه شده است که در مقایسه با آمار سال ۱۴۰۱، افزایشی معادل ۹۹ درصدی در تعداد درخواست‌ها به ثبت رسیده است.

گفتنی است: یکی دیگر از فرآیند‌های ویژه بازار سرمایه که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و مطابق مفاد دستورالعمل توثیق اوراق بهادار مصوب ۲۹ خرداد ماه ۱۳۸۹ هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود، «فرآیند توثیق اوراق بهادار» است.

در فرآیند توثیق اوراق بهادار، وثیقه گذار با تکمیل فرم‌های مصوب که در قسمت فرم‌های تارنمای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دارد نسبت به ارائه درخواست توثیق اوراق بهادار تحت مالکیت خود به نفع وثیقه گیر اقدام می‌کند و در ادامه، شرکت پس از وصول درخواست و مسدود کردن اوراق بهادار درخواستی، مراتب را به وثیقه گذار و وثیقه‌گیر اطلاع می‌دهد. فرآیند توثیق اوراق بهادار یکی از مزیت‌های مهم مغفول سهامداری در بازار سرمایه است که از آن می‌توان برای تأمین مالی در شرایط مورد نیاز، استفاده کرد.

نظر شما