شناسهٔ خبر: 67108745 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از برداشت خاکشیر تا وضعیت نامطلوب تولید گندم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از برداشت ۱۵۰ تن خاکشیر به صورت دیم از اراضی کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان اظهار کرد: ۱۵۰ تن خاکشیر به صورت دیم از ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان تولید و روانه بازار شد.

او ادامه داد: متوسط تولید خاکشیر در شهرستان ارسنجان ۵۰۰ کیلو گرم در هکتار است.

 زارعی فر گفت: با توجه به کم آفت بودن و همچنین قیمت و بازار فروش مناسب، کشت این گیاه در مناطق با حاصلخیزی و قدرت تولید کمتر و دارای محدودیت آبی، می‌تواند گزینه مناسبی در تناوب کشت شهرستان باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های اسفند ماه و فروردین ماه سال زارعی محصول خاکشیر رشد خوبی داشت و تا حدودی جبران کم بارشی در پاییز و زمستان شد.

خاکشیر

مدیر جهاد کشاورزی بیضا: وضعیت برداشت گندم در دیمزار‌ها مطلوب نیست

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: به علت خشکسالی، پراکنش نامناسب بارندگی‌ها و همچنین تنش‌های محیطی، برداشت گندم در دیمزار‌ها از وضعیت نامطلوبی برخوردار است.

صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اظهار کرد: عملیات برداشت محصول استراتژیک گندم از سطح ۱۱ هزار و ۳۲۳ هکتار از کشت زار‌های این شهرستان آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه برداشت گندم در این شهرستان از هجدهم خرداد ماه آغاز شده است و تا اواخر تیرماه ادامه دارد، افزود: تعداد ۱۴ گروه ِبرداشت بر نحوه برداشت، فعالیت کمباین‌ها و انجام عملیات کیل گیری به طور مستقیم نظارت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا تصریح کرد: به علت خشکسالی، پراکنش نامناسب بارندگی‌ها و همچنین تنش‌های محیطی در فصل پاییز و زمستان سال گذشته، برداشت در دیمزار‌ها از وضعیت نامطلوبی برخوردار است و ۴۰۷ هکتار از مزارع گندم دیم قابل برداشت نیست.

برداشت گندم

 مویدی افزود: از این میزان سطح قابل برداشت، ۱۱ هزار هکتار آبی و ۳۲۳ هکتار دیم است.

 او پیش بینی کرد: تا پایان زمان برداشت بالغ بر ۳۵ هزار تن گندم از ارقام سیروان، ترابی، تیرگان، شیروان، چمران ۲ و قابوس از گندم زار‌های این شهرستان جمع آورری شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: خروج و تردد خودرو‌های حامل گندم بدون مجوز جهاد کشاورزی از شهرستان ممنوع است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا تصریح کرد: به منظور تحویل گندم با نرخ تضمینی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان، ۴ مرکز خرید در نظر گرفته شده است که از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب فعال خواهند بود.

 او یادآور شد: تحویل گندم به سیلو مستلزم ثبت اطلاعات بهره بردار در سامانه جامع پهنه بندی است.

 مویدی بیان کرد: پارسال ۳۷ هزار و ۲۳۸ تن گندم از کشاورزان این منطقه خریداری شد.

 آغاز برداشت جو در مزارع نی‌ریز 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از آغاز برداشت جو از ۵۵۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

 علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز با اشاره به آغاز برداشت جو از ۵۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان، اظهار کرد: کار برداشت، از اواسط خردادماه آغاز شده است و تا نیمه اول تیرماه ادامه دارد.

جو

 او گفت: متوسط برداشت جو حدود ۳.۵ تن در هکتار است و پیش‌بینی می‌شود؛ ۲ هزار تن محصول جو در این شهرستان برداشت شود.

 بصیری افزود: بیشتر ارقام کشت شده جو در سال زراعی جاری، نصرت و ریحان ۳ است.

نی ریز در فاصله ۲۲۲ کیلومتری شیراز قرار دارد.

 

نظر شما