شناسهٔ خبر: 67108224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عربستان و آمریکا یک گام دیگر به توافق نزدیک شدند

دولت آمریکا در حال نهایی کردن توافقی با عربستان است که عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی بخشی از آن است اما این امر مستلزم به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – مقامات آمریکایی گزارش دادند که دولت بایدن به نهایی کردن توافق با عربستان نزدیک شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آمریکا و عربستان گزارش داد که دولت بایدن به نهایی کردن توافقی با ریاض نزدیک است که واشنگتن را متعهد به دفاع از این کشور به عنوان بخشی از توافقی با هدف تشویق روابط دیپلماتیک بین ریاض و رژیم صهیونیستی می‌کند.

توافق احتمالی که به‌طور گسترده از سوی آمریکا و عربستان مورد بررسی قرار گرفته، بخشی از یک بسته گسترده‌تر است که شامل یک پیمان هسته‌ای غیرنظامی بین آمریکا و عربستان، گام‌هایی در جهت ایجاد یک کشور فلسطینی و پایان دادن به جنگ غزه است.

تصویب این معاهده، که به گفته وال استریت ژورنال به عنوان توافقنامه «اتحاد استراتژیک» شناخته می‌شود، مستلزم اکثریت دو سوم آرا در سنای آمریکاست؛ آستانه‌ای که دستیابی به آن دشوار خواهد بود مگر اینکه این معاهده به عادی‌سازی رژیم صهیونیستی و عربستان گره بخورد.

 این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی و سعودی نوشت: پیش‌نویس این معاهده براساس پیمان امنیتی دوجانبه واشنگتن با ژاپن طراحی شده است.

در ازای تعهد آمریکا برای کمک به دفاع از عربستان در صورت حمله، پیش‌نویس معاهده به واشنگتن اجازه دسترسی به خاک و حریم هوایی عربستان را برای حفاظت از منافع آمریکا و شرکای منطقه‌ای آن را می‌دهد.

این معاهده همچنین قصد دارد ریاض را از طریق منعِ ساختن پایگاه‌های چین در این کشور و یا پیگیری همکاری امنیتی با ریاض به واشنگتن نزدیک‌تر کند.

کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداده‌اند.

آمریکایی‌ها امیدوارند که این ائتلاف دفاعی، توافق عادی‌سازی عربستان و رژیم صهیونیستی را پیش ببرد، اما تاکید می‌کنند که این امر به تعهد رژیم صهیونیستی برای پیشبرد تشکیل کشور فلسطین و پایان دادن به جنگ در غزه بستگی دارد.

 براساس این گزارش، یکی از اهداف آمریکا فراهم کردن فرصتی برای ادغام منطقه‌ای رژیم صهیونیستی از طریق عادی‌سازی است.

انتهای پیام/

نظر شما