شناسهٔ خبر: 67107276 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار گلستان: تخصیص اعتبار برای مرمت برج قابوس ضروری است

گنبدکاووس - ایرنا- استاندار گلستان با مهم و ارزشمند دانستن بنای تاریخی گنبدقابوس، برلزوم تخصیص منابع اعتباری مناسب برای تسریع در عملیات مرمت این بنا و برچیده‌شدن داربست‌های آن از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی استانداری گلستان، علی‌محمد زنگانه در نشست با عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین برلزوم توسعه و تقویت زیرساخت‌های گردشگری این استان تاکید کرد و گفت: در دور نخست سفر رئیس جمهور شهید به گلستان هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که تاکنون ۳۰ درصد آن تخصیص یافته است.

وی افزود: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای احیای خلیج گرگان و اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده صورت‌ گرفت و این پروژه‌ها از اقدامات ماندگار شهید جمهور در استان گلستان است.

زنگانه اضافه کرد: سطح آب خلیج گرگان پس از لایروبی حدود نیم‌متر بالا آمد و در سواحل برخی شهرهای ساحلی گلستان شاهد پیشروی آب به طول ۲ تا سه کیلومتر بودیم.

استاندار گلستان با تشریح آخرین اقدامات اجراشده در راستای طرح گردشگری آشوراده بیان کرد: این طرح آماده و مجوزهای مرتبط با آن اخذ شده است ضمن اینکه گردشگری کشاورزی با گرایش آبزی‌پروری، موزه آبزیان و ماهیان خاویاری و اسکله تخصصی نیز در این جزیره اجرا خواهد شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان نیز در این نشست گفت: بنای جهانی گنبدقابوس یک اثر میراثی ارزشمند است.

محمدجواد ساوری با اشاره به این‌که طرح مطالعات مرمت گنبدقابوس انجام شده، افزود: مرمت این بنای تاریخی حدود ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که ۱۲۰ میلیارد ریال آن در سفر دور نخست ریاست جمهوری به گلستان مصوب شد.

وی باتاکید برضرورت تخصیص کامل اعتبارات مصوب سفر برای مرمت بنای گنبدقابوس، اضافه کرد: احیای دیوار بزرگ گرگان نیز یکی از مطالبات مردم گلستان است که انتظار است فرایند ثبت جهانی آن در دستور کار وزارت میراث‌ فرهنگی قرار گیرد.

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم در این دیدار گفت: بنای تاریخی گنبدقابوس یکی از آثار ارزشمند تاریخی در سطح ملی و بین‌المللی است و مرمت مورد نیاز از این اثر فاخر باید در کمترین زمان به پایان برسد.

سیدعزت الله ضرغامی افزود: یکی از مطالبات مردم منطقه پایان دادن به عملیات مطالعات و مرمت و نیز برچیده‌شدن داربست‌های این اثر جهانی است که حتما در برنامه پیش‌ رو، اقدامات لازم را برای تسریع انجام این پروژه انجام خواهم شد.

وی گلستان را یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور دانست و افزود: این استان دارای مناظر و جاذبه‌های بسیار زیبا، آثار تاریخی فاخر و تنوع اقلیمی و قومیتی از ویژگی‌هایی های این استان است که آنرا به نگارستان ایران شهره کرده اما از این ظرفیت‌ها در راستای رونق اقتصادی منطقه کمتر استفاده شده است.

استاندار گلستان: تخصیص اعتبار برای مرمت برج قابوس ضروری است نشست وزیر میراث فرهنگی با مسوولان گلستان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با مهم دانستن جزیره آشوراده در توسعه اقتصادی و گردشگری گلستان، ادامه داد: حفظ محیط زیست این جزیره و سایر منابع طبیعی ارزشمند در سراسر کشور از اولویت‌های مهم کاری این وزارتخانه است.

به گزارش ایرنا، بنای گنبدقابوس درسال ۳۷۵ هجری خورشیدی به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار به‌منظور مقبره یا راهنمای مسافران و تاجران برای رسیدن به شهر جرجان بر فراز تپه‌ای خاکی با ارتفاع ۱۵ متر در مرکز شهر فعلی گنبدکاووس ساخته شد و با گذشت ۱۰ قرن از احداث آن با مصالحی چون آجر و ملات گچ همچنان پابرجا به حیات خود ادامه می‌دهد.

این شاهکار معماری اسلامی از کف تپه‌ای که روی آن واقع شده تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا رأس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته ارتفاع آن به ۵۵ متر می‌رسد البته با احتساب ارتفاع تپه، ارتفاع نهایی گنبدقابوس از سطح زمین تا نوک آن ۷۰ متر است.

بدنه خارجی مدور این بنا دارای ۱۰ ترک (مانند ستاره ۱۰ پر) است که به فواصل مساوی از یکدیگر قرار دارند و در هر ترک آن عبارتی آجری و کتیبه‌ای شکل با خط کوفی نوشته شده و ورودی بنا دارای سردر هلالی و گلویی مقرنسی است که یکی از نخستین مقرنس کاری‌ها در معماری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

کتیبه‌های گنبد قابوس با خط کوفی بنایی (معقلی) در عین سادگی کامل خوانا و برجسته هستند که در ۲ ردیف در بدنه بنا در قاب‌های مستطیلی به طور قرینه در بالا و پایین تکرار شده‌اند که متن آن به شرح ذیل است " بسم الله الرحمن الرحیم، هذا القصر العالی، الامیر شمس‌المعالی، الامیر ابن الامیر، قابوس بن وشمگیر، امر ببنائه فی حیاته، سنة سبع و تسعین و ثلثمائة قمریة و سنة خمس و سبعین و ثلثمائة شمسیة".

برگردان پارسی این کتیبه‌ها چنین است که "به نام خداوند بخشنده مهربان، این است کاخ باشکوه، امیر شمس معالی، امیر پسر امیر، کاووس فرزند وشمگیر، فرمان داد به ساخت آن در دوران زندگی اش، سال ۳۹۷ هجری قمری و سال سیصد و هفتاد و پنج خورشیدی".

بنای گنبدقاوس که یکی از شاهکارهای معماری اسلامی بشمار می‌رود، ۱۰ تیرماه ۱۳۹۱ و در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که به میزبانی شهر"سن پترزبورگ" روسیه برگزار شد به‌ عنوان پانزدهمین بنای تاریخی کشور ایران در فهرست آثار این سازمان جهانی ثبت شد.

نصب داربست‌های فلزی در سال ۱۳۹۸ و به منظور حذف علف‌های هرز و مرمت قسمت مخروطی این بنای تاریخی انجام و همچنان برقرار است.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

نظر شما