شناسهٔ خبر: 67107059 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

تخصیص ۸۰ همت عرضه اعتباری به واحدهای تولیدی/ جلوگیری از تورم در کف جامعه

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: سال گذشته ۸۰ همت عرضه اعتباری از سوی شرکتهای پتروشیمی به واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی اختصاص یافت در حالی که باید از بانکها تهیه می شد و در این صورت منجر به ایجاد تورم در کف جامعه می شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مرتضی شاهمیرزایی در اولین همایش ملی عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی اظهار داشت: اواخر شهریور  ۱۴۰۱ که تفاهمنامه سه جانبه بین پتروشیمی، شهرکهای صنعتی و سازمان تولید و تجارت به امضا رسید؛ تصور نمی شد که تولیدکنندگان در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری نقش داده و واحدهای با ظرفیت پایین مولد شوند.

وی افزود: واحدهای پایین دست به دلیل کمبود نقدینگی با مشکلات عدیده ای مواجه بودند تا اینکه عرضه اعتباری در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از واحدهای صنعتی فعال شدند و این یک انقلاب در کسب و کار کشور بود.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: سال گذشته ۸۰ همت عرضه اعتباری از سوی شرکتهای پتروشیمی به واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی اختصاص یافت در حالی که باید از بانکها تهیه می شد و در این صورت منجر به ایجاد تورم در کف جامعه می شد، ۶ تا ۷ ماه زمان نیاز داشت و کارمزد ویژه ای نیز باید پرداخت می شد.

وی تاکید کرد: با تزریق این ۸۰ همت از بانک ها قطعا در کف جامعه تورم ایجاد می شد و منجر به گرانی محصولات شده که تورم را نیز باید خریدار و مصرف کننده نهایی متحمل می شد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هزاران واحد صنعتی احیا شده است، افزود: در ۲ ماه اول سال ۱۴ همت عرضه اعتباری داشتیم نه تنها کمبود عرضه نداشتیم بلکه حتی واحدهای پایین دست توان جذب این اعتبار را نداشتند که باید گفت این یک جهاد اقتصادی در کسب و کار کشور است.

وی با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید هر اندازه تسهیلات که مورد نیاز است برای تامین خوراک پایدار در دسترس باشد، خاطرنشان کرد: باید برای ۱۶ هزار واحد صنعتی مواد خام تهیه شود تا جهش تولید تحقق یابد.

معاون وزیر نفت گفت: ضروروت امروز کشور برای فعالان؛ عرضه اعتباری صنایع بالادست به واحدهای کوچک است و موثرترین راه جهش تولید مسیری است که عرضه تسهیل شود و به این ترتیب بهره وری و تولید ناخالص کشور رشد پیدا خواهد کرد.

وی اظهار داشت: سال ۱۴۰۳ ماندگاری در صنعت پتروشیمی خواهد بود، گفت: ۱۵طرح پتروشیمی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید و ظرفیت نصب‌شده این صنعت از ۱۰۲میلیون تن عبور خواهد کرد.

شاهمیرزایی همچنین با بیان اینکه تأمین پایدار خوراک مجتمع‌های پتروشیمی برای ثبت افزایش تولید محصولات پتروشیمی بسیار اهمیت دارد، گفت: همسو با بومی‌سازی کالا و تجهیزات و کاتالیست‌ها، بیش از ۸۰ طرح زیست‌محیطی نیز در این صنعت تعریف شده است. بومی‌سازی همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی تا پایان دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۴ اعلام شده بود و این مهم بدون شک در سال ۱۴۰۴ محقق می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق جهش تولید، کالا و تجهیزات موردنیاز را به سازندگان داخلی سفارش دهند.

انتهای پیام/

نظر شما