شناسهٔ خبر: 67106428 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جنگل‌ و مراتع کلاله و مراوه‌تپه مستعد آتش‌سوزی در فصل گرما

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه به‌دلیل نوع درختان و وسعت زیاد بیشترین شرایط را برای وقوع آتش‌سوزی‌ در روزهای گرم سال دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، عیسی گلبینی‌مفرد، اظهار کرد: کلاله و مراوه‌تپه بیش از ۴۲۱ هزار هکتار اراضی ملی دارند که شامل ۲۶ هزار و ۹۸۶ هکتار جنگل طبیعی، ۵۴ هزار و ۶۲۳ هکتار جنگل دست کاشت و ۳۳۹ هزار و ۹۳۳ هکتار مرتع است.

وی وسعت کل مراتع استان گلستان را ۸۶۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بیشترین سطح این مراتع در دو شهرستان کلاله و مراوه‌تپه واقع است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، وجود درختان سوزنی برگ و کاهش رطوبت خاک را مهمترین علت مستعد بودن این نقاط برای آتش‌سوزی در فصل گرما دانست و افزود: در صورت شعله‌ور شدن آتش، با کوچک‌ترین وزش باد احتمال گسترش حریق در درختان سوزنی برگ وجود دارد.

وی ادامه داد: برای مقابله به موقع با هرگونه آتش‌سوزی در این عرصه‌ها از مجموع ۴۰ دیدبان حریق پیش‌بینی شده برای گلستان، ۲۰ نفر از یکم تیر برای کمک به نیروهای یگان حفاظت در اراضی ملی دو شهرستان کلاله و مراوه‌تپه مستقر می‌شوند و کار مراقبت و حفاظت از عرصه‌ها را برعهده دارند.

گلبینی‌مفرد افزود: همچنین عرصه‌های جنگلی گالیکش و مینودشت استان گلستان در رتبه بعدی مستعد بودن برای آتش‌سوزی در فصل تابستان قرار دارند.

وی گفت: علاوه بر حضور مستمر ۵۰۰ نیروی یگان حفاظت در عرصه‌ها و جنگل‌های منابع طبیعی استان، دیده‌بانان حریق از مناطق تعیین شده سرکشی مداوم دارند و به محض مشاهده کوچک‌ترین آتش‌سوزی قبل از گسترش آن اقدامات لازم را برای اطفا انجام خواهند داد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به کاهش وقوع آتش سوزی‌ها در دو سال اخیر، گفت: وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان در سال گذشته در مقایسه با سال ماقبل در عدد و سطح به ترتیب ۴۸ و ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

نظر شما