شناسهٔ خبر: 67105449 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

تخلف دانشگاه تبریز در محاسبه نمره مردودی دانشجویان/ دیوان عدالت بند خلاف قانون را ابطال کرد

دیوان عدالت اداری بخشی از شیوه‌نامه اجرایی یکپارچه دوره‌های تحصیلی دانشگاه تبریز را باطل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری بخشی از شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه یکپارچه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز را ابطال کرد.

بر اساس این شیوه‌نامه نمرات مردودی دانشجویان در میانگین کل نمرات محاسبه می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، در تبصره ۲ ماده ۲۳ شیوه نامه اجرایی آیین نامه یکپارچه دوره های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مصوب شهریور ماه ۱۳۹۷ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز آمده است که نمره همه درس‌هایی که دانشجو می‌گیرد (به جز درس‌های جبرانی و مازاد) در کارنامه ثبت و در میانگین نمرات هر نیمسال و میانگین کل نمرات دانشجو محاسبه می‌شود.

این شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه یکپارچه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مصوب سال ۱۳۹۷ شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز مورد شکایت قرار گرفت. در این شکایت آمده است که این بخش از شیوه‌نامه دانشگاه تبریز برخلاف مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم است. به همین دلیل خارج از حدود اختیارات این دانشگاه است.

پیش‌تر هم دیوان عدالت اداری آیین‌نامه آموزشی دانشگاه‌های صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، شهید بهشتی و صنعتی سهند را به دلیل داشتن همین بند ابطال کرده بود.

رئیس دانشگاه تبریز در پاسخ به این شکایت گفت؛ از آنجایی که اغلب دانشجویان ورودی ۹۷ فارغ‌التحصیل شده‌اند، حذف نمرات مردودی در کارنامه دانشجویان در حال تحصیل ورودی ۱۳۹۷ به بعد اعمال می‌شود. به همین دلیل، خواستار رد شکایت هستیم.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تشکیل شد و رای به ابطال این بخش از شیوه‌نامه دانشگاه تبریز شد. در حکم دیوان عدالت آمده است که تعیین ضوابط، معیارها و استانداردهای علمی مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی با رعایت اصول انعطاف، پویایی، رقابت و نوآوری علمی از مأموریت های اصلی و در حدود اختیارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

بر این اساس، بخشی از تبصره ۲ الحاقی (۲) به ماه ۲۳ شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه یکپارچه دوره‌های تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی مصوب شهریور ماه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز که متضمن محاسبه نمره مردودی دانشجویان در میانگین کل نمرات است، خارج از حدود اختیارات دانشگاه بوده و ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما