شناسهٔ خبر: 67105255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیر پروژه موزه تاریخ شهرداری اصفهان مطرح کرد

افزایش حس تعلق شهروندان با تأسیس موزه تاریخ شهرداری اصفهان

مدیر پروژه موزه تاریخ شهرداری اصفهان گفت: افزایش حس تعلق شهروندان به شهر مهمترین هدف تأسیس موزه تاریخ شهرداری اصفهان است.

صاحب‌خبر -

محمدعلی صرامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تأسیس موزه تاریخ شهرداری اصفهان اظهار کرد: طی این سال‌ها همواره کمبود چنین فضایی احساس می‌شد، اما ایده و نقشه جامعی برای جبران آن کمبود طراحی نشده بود، البته شهرداری اصفهان در دهه ۷۰ شمسی نمایشگاه نصف‌جهان را در همین راستا با کارکرد عملیات‌های عمرانی ایجاد کرد که پس از آن به تناوب توسط شهرداران وقت فعال شد، اما همچنان زمینه دائم برای ارائه درست و معرفی عملکرد خود نداشت.

وی افزود: مجموعه شهرداری در حال حاضر به این نتیجه رسیده است که با استفاده از اسناد و مدارک ۱۲۰ ساله که در منابع مختلف به‌ویژه بایگانی خود محفوظ مانده است، در قالب نهادی به نام موزه به حافظه شهر، شهروندان و مدیریت شهری رجوع و با روایت چندجانبه زمینه گفت‌وگو و مشارکت را فراهم کند.

مدیر پروژه موزه تاریخ شهرداری اصفهان با اشاره به انواع تقسیم‌بندی موزه‌ها در قالب موزه‌های کالبدی، موضوعی یا اثرمحور اضافه کرد: این موزه به‌عنوان یک موزه موضوع‌محور تاریخی تعریف می‌شود که تلاش می‌کند به دور از شیء‌محوری، تاریخ تحولات مدیریت شهری اصفهان را در معرض دید و گفت‌وگو قرار دهد.

صرامی گفت: سطح موزه نیز با توجه به حوزه عملکردی رده‌بندی موزه‌های تعریف شده در سازمان میراث فرهنگی یک موزه شهری شناخته می‌شود و در حال حاضر چنین موزه‌ای با این موضوع و رویکرد در شهرداری‌های ایران وجود ندارد؛ هر چند شهرداری‌های تبریز و اردبیل اقدام به راه‌اندازی موزه شهرداری کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد هدف آن‌ها بیشتر ارائه سوابق و عملکرد بوده است.

مدیر پروژه موزه تاریخ شهرداری اصفهان توسعه حافظه شهرداری را یکی دیگر از مهم‌ترین مأموریت‌های ایجاد این موزه دانست و بیان کرد: نگهداری دقیق اسناد و مدارک مدیریت شهری به شکل‌گیری حافظه سازمانی در مدیریت شهری منتج می‌شود.

صرامی با بیان اینکه افزایش حس تعلق شهروندان به شهر مهم‌ترین هدف تأسیس موزه تاریخ شهرداری اصفهان است، ادامه داد: زندگی پرشتاب امروزی موجب شده است شهروندان ارتباط لازم را با شهر خود نداشته باشند و تأسیس چنین موزه‌ای می‌تواند با کمک به شناخت بهتر از شهر، حس تعلق آن‌ها نسبت به شهر را افزایش دهد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تأسیس موزه تاریخ شهرداری اصفهان افزود: در بخش اول یا طرح محتوایی با تشکیل شورای راهبردی اهداف، چشم‌انداز و ضرورت ایجاد موزه تاریخ شهرداری اصفهان با توجه به شرایط فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی تهیه شد، بر این اساس با بررسی نمونه‌های مشابه، توجیهات محتوایی برای مکان پیشنهادی آماده و مقرر شد فضاهای نمایشگاهی موزه به دو بخش گالری‌های ثابت و غیردائم تقسیم شود.

مدیر پروژه موزه تاریخ شهرداری اصفهان با اشاره به تهیه اسناد مطالعاتی و اسناد بالادستی برای طراحی معماری افزود: سند مربوط به روایت موزه با استفاده از پیشینه مکان، اسناد، تاریخ شفاهی و مکتوب شهرداری و اشیا شکل گرفت که این روایت با ایجاد انسجام بین عناصر مذکور به عنوان سناریوی پیشنهادی برای گالری دائم موزه تهیه شد. بر این اساس در گالری غیردائم (موقت) به صورت دوره‌ای و بر اساس مشکلات، راهکارها و اقدامات مدیریت شهری رویدادهای مرتبط برگزار خواهد شد.

صرامی تصریح کرد: شناسنامه‌سازی و شکل‌گیری حافظه تاریخی و سازمانی ۱۲۰ ساله شهرداری به‌وسیله اسناد و مدارک شهرداری اصفهان برای تشکیل گنجینه موزه از دیگر اقدامات بود که منابع اصلی این گنجینه عبارتند از اسناد تاریخی، نقشه‌های شهری، توافقنامه‌های بین‌المللی، گزارش‌ها، تحقیقات، فیلم‌ها و عکس‌های شهری است که مجموعه این اسناد (شامل مدارک بایگانی شهرداری و گنجینه اسناد ملی) بالغ بر بیش از ۵۰ هزار سند فیزیکی است.

وی با اشاره به اینکه در بخش دوم مطالعات که شامل طراحی معماری موزه است، برای نخستین‌بار در شهرداری شاهد دو تجربه هستیم، گفت: نخست آنکه برای انتخاب مشاور معمار، از روش خرید کانسپت استفاده کردیم؛ ابتدا حدود ۳۰ گروه دفتر طراحی با معیارهای تجربه مطالعات نظری یا پروژه‌های اجرایی در کالبد و بافت تاریخی، زیست در اصفهان و اعتبار ملی به‌واسطه کسب رتبه‌های موثق معماری دعوت به همکاری شدند، سپس از میان ۸ گروه دفتری که برای همکاری اعلام حضور کردند و در نهایت با انتخاب هیئت داوران سه‌نفره گروه-دفتر برای تهیه کانسپت پیشنهادی مشخص شدند که با برگزاری جلسات مشترک بین آن‌ها و شورای راهبردی مطالعات محتوایی به‌عنوان اصلی‌ترین بخش مطالعات پشتیبان موزه در اختیارشان قرار گرفت تا هر دو بخش محتوایی و کالبدی موزه با کمترین تعارض و بیشترین هماهنگی پیشرفت و رشد داشته باشد.

مدیر پروژه موزه تاریخ شهرداری اصفهان این موزه را یک موزه شهری و روایت‌محور دانست و اضافه کرد: همجواری عمارت باغ زرشک با محور تاریخی چهارباغ بالا، ظرفیت ویژه‌ای ایجاد می‌کند تا فضای شهری با عملکرد فرهنگی ایجاد شود.

وی با تاکید بر تبدیل موزه‌ها به فضاهای مؤثر و خانواده‌محور شهری تصریح کرد: موزه‌ها تلاش می‌کنند با توجه به ماموریت‌هایی که برایشان تعریف شده است ارتباط موثرتری با عموم برقرار کنند و مخاطب را بیشتر درگیر فعالیت‌ها و اهدافشان کنند؛ در این راستا روایت، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، چراکه هر موزه‌ای با انتخاب یک سناریوی مناسب می‌تواند بر مخاطب خود تأثیر بگذارد و سپس اقدام به مخاطب‌سازی کند.

صرامی گفت: به نظر می‌رسد اسناد و عکس‌های مدیریت شهری این جذابیت را دارد که با انتخاب یک سناریوی تأثیرگذار، در جذب حداکثری گروه‌های مختلف شهری موفق باشد.

نظر شما