شناسهٔ خبر: 67104528 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر پاکستان به همتای هندی خود تبریک گفت

اسلام‌آباد- ایرنا- نخست وزیر پاکستان انتخاب مجدد همتای خود در هند را در حالی تبریک گفت که این دو رقیب هسته‌ای شبه‌قاره، از پنج سال پیش پایین‌ترین سطح در روابط دوجانبه را تجربه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی دفتر نخست وزیری پاکستان، در پیام تبریک محمد شهباز شریف نخست وزیر این کشور به نارندرا مودی نخست وزیر جدید جمهوری هند هیچ نکته‌ قابل تامل دیگری وجود ندارد.

شریف لحظاتی قبل در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تحلیف نارندرا مودی در مقام نخست وزیری هند را تبریک می‌گویم.

پاکستان و هند به عنوان رقبای هسته‌ای شبه قاره از اسفند ۱۳۹۷ (نبرد هوایی دو کشور) پایین‌ترین سطح روابط دوجانبه در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود را تجربه می‌کنند با این حال دو کشور همچنان دچار سوءظن نسبت به یکدیگر هستند.

هر چند اسلام‌آباد و دهلی‌نو پس از توافق پایدار آتش‌بس در مرزهای زمینی خود از فوریه (بهمن/ اسفند) ۲۰۲۱ تاکنون شاهد هیچ رخداد ناگوار و یا تنش‌ نظامی نبوده‌اند اما این پیشرفت هیچ تحولی در ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک دو رقیب هسته‌ای ایجاد نکرد.

محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان و رئیس حزب مسلم لیگ نواز به عنوان حزب حاکم این کشور امروز طی پیامی به نارندرا مودی، انتخاب مجدد وی به عنوان نخست وزیر هند را تبریک گفت. 

نواز شریف که اواخر سال ۲۰۱۵ در شهر لاهور میزبان نارندرا مودی نخست وزیر وقت هند بود، اظهار داشت: موفقیت حزب شما در انتخابات اخیر نشان دهنده اعتماد مردم به رهبری شماست. 

نواز شریف افزود: بیایید امید را جایگزین نفرت کنیم و فرصت را غنیمت بشماریم تا سرنوشت دو میلیارد نفر از مردم در جنوب آسیا را رقم بزنیم.

نارندرا مودی نیز اواسط اسفند گذشته در پیامی کوتاه به شهباز شریف، انتخاب وی به عنوان نخست وزیر پاکستان را تبریک گفته بود.

پاکستان و هند از سال ۱۹۴۷ درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۶۵، نبرد کارگیل و سیاچن شده است.

هند مدعی مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر است و تا سال ۲۰۱۰ میلادی، ۴۳ درصد این منطقه را اداره می‌ کرد. هند مناطق جامو، لاداخ، دره کشمیر و یخچال سیاچن را تحت کنترل دارد. دهلی‌نو اواسط مردادماه ۱۳۹۸ به لغو موقعیت ویژه منطقه جامو و کشمیر اقدام کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.

کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در دوره عمران‌ خان در واکنش به این طرح هند، ضمن کاهش بی سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرده بود.

از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا، سفیری به پایتخت‌های یکدیگر اعزام نکردند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با تعداد محدود دیپلمات‌ها فعالیت می‌کنند.

نظر شما