شناسهٔ خبر: 67104350 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خیرخواه اعلام کرد؛

۳۳ پل در تهران نیازمند بهسازی/سرانجام پروژه بزرگ شهید متوسلیان

مدیرعامل سازمان مشاوره فنی و مهندسی شهر تهران با اعلام اینکه ۳۳ پل در تهران نیاز به بهسازی لرزه‌ای دارد، گفت: پل حافظ هم شامل این پل‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق خیرخواه مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در نشست خبری اظهار داشت: این سازمان تولید کننده بسته‌های مهندسی در حوزه کلان شهری و متولی کیفیت اقدامات عمرانی سطح شهر تهران است.

وی با اشاره به ارزیابی کیفیت محصولات عمرانی در پروژه‌های شهری گفت: از ابتدا تا انتهای پروژه عمرانی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران نقش دارد و حتی متولی نگه داشت زیرساخت‌های شهر هم است.

۷۷۰ پل در سطح شهر داریم

خیرخواه با اعلام اینکه در تهران ۷۷۰ پل در سطح شهر داریم که ۴۴۰ تقاطع را در برگرفته است، بیان داشت: در حوزه نگه داشت این پل‌ها نقش داری و هر سه ماه یکبار نماینده ما وضعیت پل‌ها را بررسی می‌کند همچنین ناگفته نماند که قبل انقلاب فقط ۳۹ پل در تهران بوده است.

پل‌های جدید مستحکم اند

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران ادامه داد: در تهران پل‌های جدید مستحکم اند ولی ۶۶ پل در سال ۸۱ بررسی و بهسازی لرزه‌ای شده‌اند و با قوانین جدید همگن نیست و باید بهسازی شود که شامل پل حافظ می‌شود، البته اکنون ۳۰ پل مثل پل کریم‌خان مقاوم سازی شد.

شناسایی پل‌های مستعد سرقت

وی خاطر نشان کرد: همچنین پل‌های مستعد سرقت را شناسایی و اقدامات پیشگیرانه انجام گرفته است.

سرانجام پروژه تونل متوسلیان

وی در مورد پروژه تونل متوسلیان گفت: این پروژه پیچیده و ۱۰ سال است مطالعات آن انجام شده و شهردار تهران به شدت پیگیر به نتیجه رسیدن پروژه در سال ۱۴۰۳ است.

خیر خواه با بیان اینکه این پروژه ملی است، بیان داشت: برآورد مالی اولیه ما ۳۰ تا ۴۰ همت برای این پروژه است.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران اعلام کرد: این پروژه از میدان سپاه آغاز و در امتداد خیابان مصطفی خمینی عبور و به سمت میدان شوش، فداییان اسلام و در نهایت به آزادگان می‌رسد. همچنین از دو ایستگاه متروی تهران عبور می‌کند لذا باید در عمق ۴۰ کیلومتری هم باشد.

پایش وضعیت آسفالت معابر

وی در خصوص پایش وضعیت آسفالت معابر نیز با بیان اینکه یک دستگاه از وزارت راه برای اسکن آسفالت معابر تهران اجاره کردیم که این دستگاه در ۱۵ روز ایام عید نسبت به اسکن وضعیت آسفالت پایتخت اقدام می‌کند، افزود: البته این دستگاه در اجاره شهرداری تهران است و البته تنها یک دستگاه از این خودرو در کشورمان وجود دارد که در نظر داریم با توجه به مجوز شورای شهر برای خرید تجهیزات نسبت به خرید دستگاه اسکن آسفالت اقدام کنیم.

وضعیت زیبایی پل‌های پایتخت

مدیر عامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران درباره وضعیت عدم زیبایی پل‌های پایتخت با تأکید بر اینکه بهترین رنگ در نمای پل همان رنگ بتن است، اظهار کرد: یک کار اشتباهی در گذشته انجام شده که ستون‌های بتنی را با مواد مختلف می‌پوشاندند که دقت داشته باشید بتن زنده است و باید تنفس داشته باشد و توصیه می‌کنیم که روی بتن نباید پوشانده شود و ما رسماً به تمام راکب‌های شهرداری اعلام کردیم که حق استفاده از پوشش بر روی پل‌های بتنی ندارند مگر اینکه یک نوع رنگ خاص که مورد تأیید سازمان ما است را استفاده کنند.

سرانجام جمع‌آوری پل حافظ

وی درباره سرانجام جمع‌آوری پل حافظ نیز با بیان اینکه تمام سناریوهای پل حافظ را مطالعه و نتیجه آن را در اختیار معاونت فنی و عمرانی قرار دادیم، افزود: پل حافظ در غالب بهسازی لرزه‌ای طراحی‌هایش انجام شده و حتی سناریو جمع‌آوری و احداث مسیر جایگزین نیز طراحی‌اش انجام شد اما در حوزه ترافیک باید این تصمیم گرفته شود.

خیرخواه در مورد تعمیم پروژه یخ‌زدایی به تمامی پل‌ها گفت: نصب تجهیزات یخ‌گذار بر روی پل B۹ یک تجربه خوبی بود و در نظر داریم در پل B۱۰ نیز از روش دیگر که احتمالاً گرمایش از کف است، استفاده کنیم؛ البته دقت داشته باشید که لازم نیست که سیستم یخ‌زدایی در همه پل‌ها استفاده شود چراکه دمای شمال و جنوب تهران بسیار متفاوت است و در شمال تهران احتمال یخ زدن معابر وجود دارد.

وضعیت تمام معابر بزرگراهی اسکن می‌شود

همچنین رمضانی مشاور مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران نیز در مورد وضعیت پایش آسفالت در تهران گفت: یک دستگاه خودرو اسکن جاده‌ای اجاره کرده‌ایم که براساس آن وضعیت تمام معابر بزرگراهی اسکن شده و نقشه‌برداری از آن انجام می‌گیرد و بر اساس آن میزان خرابی آسفالت و نقشه اجرایی تهیه می‌شود که با استفاده از این دستگاه صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در نگهداشت آسفالت داشتیم.

وی بیان داشت: با این دستگاه بیش از ۵۴۰ کیلومتر بزرگراه، ۶۰ کیلومتر مسیر بی‌آرتی و ۱۰ خیابان اصلی مجموعاً به پنج هزار کیلومتر قطعه پایش می‌شود و هر کجا که لازم باشد بر اساس اسکن صورت گرفته آسفالت انجام خواهد شد.

دو طبقه کردن بزرگراه‌های پایتخت راه چاره نیست

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر دو طبقه کردن برخی از بزرگراه‌های پایتخت برای تسهیل در تردد گفت: دو طبقه کردن معابر بزرگراهی در دنیا مرسوم نیست و دیگر راه‌حل مشکلات ترافیکی توسعه معابر نیست و دقت داشته باشید که ما مجری اسناد بالادستی هستیم.

نظر شما