شناسهٔ خبر: 67103714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اسقف اعظم ارمنستان درخواست ۴ روز اعتراض کرد/ سفر مقام آمریکایی به ایروان

ایراندخت آذر شکیب

راهپیمایی بزرگ اعتراضی در ایروان و علیه پاشینیان به رهبری اسقف اعظم ارمنستان در حالی برگزار شد که وی خواستار چهار روز راهپیمایی اعتراضی برای برکناری نخست وزیر این کشور شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اسقف اعظم ارمنستان «باگرات گالستانیان» که در نقش رهبر مخالفان ظاهر شده، به دنبال آن است که از خشم عمومی در مورد شکست‌های نظامی و امتیازات ارضی نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به جمهوری آذربایجان استفاده کند، اما پاشینیان تاکنون در برابر فشارها مقاومت کرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اسقف اعظم ارمنستان که از گروه‌های پارلمانی برای برگزاری جلسه فوق‌العاده روز سه‌شنبه به منظور برکناری دولت درخواست کرده بود، گفت: «برای چهار روز ما در خیابان‌ها و میادین شهر حضور می‌یابیم و با تصمیم خود و خواسته‌هایمان به پیروزی خودمان دست پیدا می‌کنیم.»

در فیلمی که در یوتیوب منتشر شد هزاران نفر در مرکز ایروان حضور یافته و به صورت صلح آمیز و با آرامش در خیابان‌ها به حرکت درآمدند و علیه پاشینیان و سیاست‌هایش دست به اعتراض زدند. همچنین گزارشی از دستگیری یا درگیری منتشر نشده است.

پس از هفته‌ها اعتراض علیه پاشینیان که به نظر می‌رسید در حال از دست دادن آن شور و اشتیاق اولیه است، اسقف گالستانیان تلاش می‌کند تا با درخواست‌ها برای تغییر قدرت ظرف چند روز، اوضاع را به سرانجام برساند. او خواستار تعیین یک دولت انتقالی برای «اجرای مصالحه»، مدیریت روابط خارجی و آماده سازی برای انتخابات زودهنگام است.

اما «ریچارد گیراگوسیان»، مدیر مرکز مطالعات منطقه‌ای در ایروان می‌گوید، این اقدام از سوی اسقف اعظم بوی ناامیدی می‌دهد. کمپین اسقف اعظم به دلیل فقدان تجربه سیاسی و فقدان استراتژی روشن یا دیدگاه جایگزین با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود، اعتراضات هنوز به چالشی واقعی برای دولت بدل نشده است. تنها خطر افزایش تنش از سوی نیروهای امنیتی و واکنش آنهاست.

پاشینیان پس از موجی از اعتراضات خیابانی در سال ۲۰۱۸ در راس امور قرار گرفت. او در ۲۰۲۰ و پس از آنکه شکست سنگینی را در جنگ دوم با جمهوری آذربایجان متحمل شد، با موجی از اعتراضات و انتقادها روبرو شده است.

سال گذشته میلادی، باکو در حمله‌ای برق آسا قره‌باغ را از آن خود کرد که به مهاجرت گسترده ارمنستانی‌ها منجر شد.

پاشینیان، از روسیه به خاطر عدم مداخله با نیروهای حافظ صلح خود در منطقه برای جلوگیری از بازپس گیری قره‌باغ توسط نیروهای جمهوری آذربایجان انتقاد کرده است.

او علنا اتحاد قدیمی بین ارمنستان با مسکو را زیر سوال برده و شروع به ایجاد روابط نزدیکتر با غرب کرده است.

«جیمز اوبراین»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، امروز (دوشنبه) برای گفت‌وگو در مورد روابط دوجانبه و حرکت به سمت پیمان صلح با جمهوری آذربایجان به ایروان رفته است.

انتهای پیام

نظر شما