شناسهٔ خبر: 67102624 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بی‌توجهی ایرلاین‌ها به هشدارها؛ گران فروشی آشکار یک میلیون تومانی بلیت هواپیما | فروش چارتری همچنان ممنوع است

 در حالی که همواره سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین سازمان تعزیرات هشدارهای مبنی بر عدم گران فروشی بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف می دهند اما بررسی ها حاکی از آن است نرخ بلیت هواپیما در بسیاری از مسیرها بیش از نرخ مصوب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری همواره بر تشدید نظارت بر فروش بلیت هواپیما و ممنوعیت فروش چارتری تاکید دارد اما برخی از سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی اقدام به گران فروشی و فروش چارتری بلیت هواپیما می‌کنند.

در حالی که همواره سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین سازمان تعزیرات هشدارهای مبنی بر عدم گران فروشی بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف می دهند اما بررسی ها حاکی از آن است نرخ بلیت هواپیما در بسیاری از مسیرها بیش از نرخ مصوب است و همین موضوع خود باعث گلایه‌مندی مسافران شده است.

به طوری که حسینی یکی از مسافران مسیر تبریز_ تهران گفت: در تعطیلات هفته گذشته به دنبال خرید بلیت در مسیر تبریز به تهران بوده ام که به هر آژانس یا سایت اینترنتی مراجعه کردم به هیچ عنوان بلیت پیدا نشد. حتی به سایت های شرکت های هواپیمایی که در این مسیر بیشترین پرواز را دارند مراجعه کردم اما نه تنها بلیت پروازی نبود بلکه بیش از یک میلیون تومان هم بالاتر از نرخ مصوب بلیت در سایت خود شرکت هواپیمایی عرضه می‌شود.

همچنین هاشمی یکی دیگر از مسافران در مسیر مشهد گفت: متاسفانه بلیت هواپیما در این مسیر نایاب شده است و اگر بلیتی هم در این مسیر وجود داشته باشد با دو برابر نرخ عرضه می شود. به هر آژانس مسافرتی هم مراجعه می‌کنیم بلیت های هواپیما به صورت چارتری عرضه می شود و این در حالیست که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری چندین بار با صراحت اعلام کرده است فروش بلیت چارتری ممنوع است.

سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین وزارت راه و شهرسازی تا به امروز چندین بار اعلام کرده ‌اند که هیچ یک از شرکت های هواپیمایی و همچنین سایت‌ها و آژانس های مسافرتی حق ندارند خارج از نرخ مصوب اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند.

حداقل رسیدن سوداگری‌ها و دلالی در بلیت هواپیما ضروری است

پیش از این هم وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی باید مقررات را به طور کامل رعایت کنند، گفته بود: عزم این وزارتخانه و خواسته ما از سازمان هواپیمایی کشوری، به حداقل رسیدن سوداگری‌ها و دلالی‌ها در بلیت هواپیماها است.

وی به برخورد تعزیراتی انجام شده با برخی ایرلاین‌ها در گذشته به دلیل گران‌فروشی بلیت هواپیما اشاره کرد و گفت: باید ۱۸ شرکت هواپیمایی مقررات را به طور کامل رعایت کنند. با توجه به اینکه سوخت ارزان لیتری ۶۰۰ تومانی در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد، همچنین در حوزه ترخیص قطعات و بدهی‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه‌ها دارند، تسهیلاتی ارائه شده و همراهی‌هایی انجام می‌شود و حتی در موضوع قیمت‌ها در پروازهای خارجی به آنها کمک‌هایی می‌شود، توقع داریم همه ایرلاین‌ها مقررات را رعایت کنند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این زمینه تصمیمات راهبردی در حوزه فرودگاهی، شیوه عرضه بلیت، مجوزهای پروازی و... نیز در حال اتخاذ است و باید اصلاحات اساسی انجام شود. باید برخی استانداردها، رویه‌ها و مجوزها اصلاح شود تا اگر مقرراتی وضع شد، امکان انحراف از آنها به حداقل برسد.

همچنین محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه برخورد قانونی با گران فروشی بلیت هواپیما انجام شده است، هشدار داد: برخورد شدید و حتی لغو امتیاز در انتظار آن دسته از افراد سودجویان و پلتفرم‌هایی (سکو) خواهد بود که با توجه به شرایط موجود در حال سوءاستفاده هستند.

ممنوعیت فروش بلیت چارتری با جدیت ادامه دارد

در خصوص برخورد با سایت های متخلف فروش بلیت جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به صورت کامل و ۲۴ ساعته اقدام به رصد و پایش سایت های فروش بلیت هواپیما و آژانس های مسافرتی می کند در صورتی که آژانس های مسافرتی و سکوهای اینترنتی فروش بلیت هواپیما از سازمان هواپیمایی مجوز داشته باشند در صورت تخلف از سوی سازمان هواپیمایی لغو مجوز و یا امتیاز آنها تعلیق می شوند.

وی افزود: اما سایت های اینترنتی و یا آژانس های مسافرتی که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مجوز نداشته باشند از طریق سازوکار قانونی به سازمان تعزیرات معرفی شده تا از این طریق با آنها برخورد شود. به تمامی مسافران در حوزه هوایی تاکید می شود که به هیچ عنوان از سایت های غیر مجاز اقدام به خرید بلیت هواپیما نکنند و در صورت خرید به سایت سازمان هواپیمایی کشوری شکایت کنند.

او تصریح کرد: فروش بلیت‌های چارتری در تمامی مسیرهای به جزء قشم و کیش و مناطق نفتی همچنان ممنوع است و این ممنوعیت به این دلیل است که سایت‌های چارتری اصول و قوانین فروش بلیت برای مسافر را مانند مشخص نبودن عوارض، عدم محاسبه جداگانه بهای کل بلیت و مشخص نبودن نحوه پرداخت وجه برای دریافت بلیت و غیره رعایت نمی‌کنند.

یازرلو گفت: از ابتدای صدور بلیت تا لحظه پذیرش مسافر در فرودگاه مبدا باید از طریق پورتال شرکت هواپیمایی قابلیت راستی آزمایی و رؤیت داشته باشد؛ اما سایت‌های چارتر کننده این شفافیت را ندارند و بدین ترتیب عملکرد این سایت‌ها قابلیت راستی‌آزمایی ندارد. باید به مردم و خریداران بلیت‌های چارتری گفت که خرید بلیت از چنین سایت‌هایی با توجه به شرایط موجود و تحریم ایرلاین‌ها هیچ‌گونه سودی نخواهد داشت.

سخنگوی سازمان هواپیمایی در خصوص فروش بلیت‌های غیرواقعی توسط سایت‌های چارتری، گفت: سایت‌های چارتر کننده به غلط خطوط هواپیمایی را باز می‌کنند و شروع به فروش بلیت می‌کنند اما ساعت پرواز در بلیت صادر شده اشتباه است و مسافران را چندین ساعت در فرودگاه مبدا معطل می‌کنند و پس‌از اعلام زمان پرواز رسمی از سوی ایرلاین، پرواز شکل می‌گیرد. سازمان هواپیمایی کشوری به صورت جدی بر ادامه‌دار بودن ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری پافشاری خواهد داشت.

براساس این گزارش با توجه به آنکه تقریبا از یک ماه آینده و با اتمام امتحانات دانش آموزان پیک سفرها شروع شده و میزان تقاضای بلیت در بخش های مختلف حمل ونقلی به ویژه هواپیما بیشتر می شود بنابراین تشدید نظارت ها در این زمینه به ویژه از سوی سازمان هواپیمایی و سازمان تعزیرات امری ضروری است.

بی‌توجهی ایرلاین‌ها به هشدارها؛ گران فروشی آشکار یک میلیون تومانی بلیت هواپیما | فروش چارتری همچنان ممنوع است

بی‌توجهی ایرلاین‌ها به هشدارها؛ گران فروشی آشکار یک میلیون تومانی بلیت هواپیما | فروش چارتری همچنان ممنوع است

بی‌توجهی ایرلاین‌ها به هشدارها؛ گران فروشی آشکار یک میلیون تومانی بلیت هواپیما | فروش چارتری همچنان ممنوع است

نظر شما