شناسهٔ خبر: 67100613 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد ۳۵ درصدی وام ازدواج در کردستان؛ پشت نوبتی‌ها صفر می‌شود؟

سنندج- ایرنا- میزان پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ما قبل آن ۳۵ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج یکی از مهمترین اقدامات حمایتی دولت از تشکیل خانواده به شمار می‌رود و بسیاری از زوج‌های جوان هم از آن استقبال کرده‌اند.

افزایش هزینه‌ها و قیمت لوازم خانگی و ودیعه مسکن موجب شده است بسیاری از زوج‌ها برای تامین بخشی از هزینه های ازدواجشان اقدام به ثبت نام برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه کنند.

میزان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، ۳۰ میلیون ریال و سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ ،۱۰۰ میلیون ریال بود این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۱۵۰ میلیون ریال، سال ۱۳۹۸ به ۳۰۰ میلیون ریال، ۱۳۹۹ به ۵۰۰ میلیون ریال ، سال ۱۴۰۰ به ۷۰۰ میلیون ریال ( برای زوج زیر ۲۵ سال سن و زوجه زیر ۲۳ سال سن این مبلغ یک میلیارد ریال)، سال ۱۴۰۱ برای سایر زوجین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال ( برای زوج زیر ۲۵ سال سن و زوجه زیر ۲۳ سال سن این مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال) رسید.

تسهیلات ازدواج در سال ۱۴۰۲، برای بانوان زیر ۲۳ سال و آقایان زیر ۲۵ سال ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و برای بانوان بالای ۲۳ و آقایان بالای ۲۵ سال یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بود این آمار بیانگر این است که مبلغ تسهیلات ازدواج از دهه ۹۰ تاکنون روند رو به رشدی داشته است.

سیستم بانکی استان کردستان شامل ۲۷ بانک است که از این تعداد ۱۵ مورد آن زیر مجموعه شورای هماهنگی بانک‌های استان است حال به منظور اطلاع از آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ازدواج در این ۱۵ بانک استان با «اسماعیل حیدری» دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های کردستان گفت و گویی انجام داده‌ایم که شرح آن در ذیل می آید:

رشد ۳۵ درصدی وام ازدواج در کردستان؛ پشت نوبتی‌ها صفر می‌شود؟

ایرنا: در حال حاضر تعداد ثبت نام شدگان و به عبارتی پشت نوبتی‌های تسهیلات ازدواج در استان چقدر است؟

حیدری: یکی از اقدامات مهم دولت در راستای حمایت از تشکیل خانواده ، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با کارمزد چهار درصد و دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است البته میزان و نحوه بازپرداخت این تسهیلات هر ساله در قوانین بودجه مشخص می شود.

از ابتدای سال جاری تا ۹ خرداد ماه هزار و ۷۵۵ فقره تسهیلات ازدواج در استان به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است و اکنون ۹ هزار و ۹۶۳ نفر هم در صف انتظار دریافت این تسهیلات قرار دارند که این افراد هم بتدریج و با تکمیل مدارک مورد نیاز آن را دریافت خواهند کرد.

ایرنا: منابع قرض الحسنه در اختیار شبکه بانکی استان در سال جاری چقدر است و تا چه میزان توان پرداخت وام ازدواج در استان وجود دارد؟

حیدری: یکی از مهمترین منابع بانکی مربوط به سپرده‌های بانکی است که بخشی از تسهیلات مورد نیاز متقاضیان از این طریق تامین می شود؛ سپرده‌های بانکی چند نوع است که یکی از آنها سپرده قرض الحسنه است که آن هم دارای ۲ نوع جاری و پس انداز است.

مبلغ سپرده‌های موثر سیستم بانکی استان حدود ۵۷۲ هزار میلیون ریال است که این میزان در هر یک از بانک های عضو شورای هماهنگی استان متفاوت است و تسهیلات قرض الحسنه هم فقط شامل ازدواج نیست و فرزندآوری و دیگر مباحث را هم شامل می شود و هر بانکی سهمی را به وام ازدواج اختصاص می دهد.

ایرنا: آیا امکان صفر شدن صف وام ازدواج تا پایان سال جاری در استان وجود دارد؟

حیدری: خیر، تعداد صف انتظار هر بانک بستگی به تامین اعتبار ادارات مرکزی دارد لذا با توجه به تعداد ثبت نامی‌ها و میزان منابع قابل استفاده در این بخش امکان پرداخت این تسهیلات به متقاضیان وجود دارد بی شک در صورت تامین اعتبار، پرداخت بدون وقفه و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

ایرنا: سال گذشته چند درصد متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج شدند این پرداختی ها شامل چند فقره وام و به چند نفر بوده است این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن چگونه بوده است؟

حیدری: سال گذشته به ۱۷ هزار و ۱۷۵ نفر در استان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده است که میزان تسهیلات پرداخت شده ۳۴ هزار و ۵۵۹ میلیارد ریال بوده است این میزان وام پرداخت شده در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، ۳۵ درصد افزایش داشته است و با توجه به افزایش مبلغ تسهیلات هم می توان گفت رشد مطلوبی را در استان در این حوزه شاهد بوده ایم.

ایرنا: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج امسال ۳ میلیارد ریال تعیین شده آیا دریافت کننده این نوع تسهیلات در سال نخست و در قسط اول موظف به پرداخت ۱۲۰ میلیون ریال است یا این مبلغ با روند نزولی هر سال طی دوره بازپرداخت آن باید پرداخت شود؟

حیدری: تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از یک فروردین سال ۱۴۰۱ بوده مبلغ سه میلیارد ریال و با دوره‌ بازپرداخت ۱۰ ساله است و این مبلغ برای بانوان زیر ۲۳ سال و آقایان زیر ۲۵ سال سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

مبلغ هر قسط این میزان تسهیلات ۲۷ میلیون و ۲۷۰ هزار ریال و کارمزد تسهیلات هم ۶۶۰ میلیون ریال است که کارمزد تسهیلات ۱۰ قسط و تعداد اقساط این وام قرض الحسنه هم ۱۱۰ قسط است در مجموع ۱۲۰ قسط می شود. نحوه بازپرداخت کارمزد تسهیلات ازدواج هم به صورت نزولی است بدین گونه که سال نخست ۱۲۰ میلیون ریال، سال دوم ۱۰۸ میلیون ریال، سال سوم ۹۶ میلیون ریال و غیره تعیین شده است.

نظر شما