شناسهٔ خبر: 67100049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شهید رئیسی دست نوازش بر سر فرهنگ کشید

هنر دوستان کشورمان از دست نوازش شهید رئیسی بر سر فرهنگ و اقدامات ایشان در این حوزه گفتند.

صاحب‌خبر -

جمع دوستان جمع بود. شاعران، دلباختگان و فرهنگ دوستان در سوگواره «روز وداع یاران» دورهم جمع بودند. لباس‌ها به رنگ سوگ درآمده بود و اشک و آه و فغان چاشنی مراسم بود. یک هفته‌ای از زمان شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید کشور می‌گذشت، اما هنوز کسی باور نمی‌کرد که یک ملت رئیس جمهورش را بخاطر سانحه هوایی از دست داده است.

محمود اکرامی‌فر، شاعر پیشکسوت کشورمان اهتمام دولت شهید رئیسی به مسئله فرهنگ را از ویژگی‌های دولت سیزدهم برشمارد و گفت: از آنجایی که ما در شرایط اقتصادی خوبی نیستیم، یک رئیس جمهور به اقتصاد و سیاست خارجه توجه می‌کند. ولی آقای رئیسی مثلثی را در دولتش را تشکیل داد، که اضلاعش سیاست، اقتصاد و فرهنگ بود. یعنی فرهنگ به اندازه اقتصاد و سیاست برایش مهم بود. 

محمد میرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان ترجیح داد به تشریح کار‌هایی از شهید رئیسی بپردازد، که در حوزه کودک و نوجوان کمتر درباره‌اش صحبت شده بود. 

میرکیانی گفت: یکی از اتفاقات برگزاری پویش‌های سراسری بود، که خیلی از خانواده‌ها علاقه‌مند شدند کتاب‌های مورد علاقه بچه‌ها را تهیه کنند. بچه‌ها از سراسر کشور در مسابقات کتابخوانی شرکت کردند. از دیگر کار‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان انجام شد، توجه به سینمای کودک و نوجوان بود. پویانمایی‌هایی که جزو پر فروش‌های فیلم‌های سینمایی شدند و خیلی از خانواده‌ها از سینمای کودک استقبال کردند. در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مسابقات و جشنواره‌هایی از کتاب‌های پر خواننده برگزار شد، که داوران آن گروه‌های کودک و نوجوان از سراسر کشور بودند. سال گذشته شهر یزد به عنوان شهر قصه‌گویی انتخاب شد، که جزو اقدامات خوب دولت شهید رئیسی بود. 

این نویسنده نام آشنای حوزه کودک و نوجوان برگزاری جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان را جزو اتفاقات مهم دولت سیزدهم دانست و افزود: متاسفانه در زمان آقای رئیسی امکان برگزاری آن میسر نشد. در این جشنواره فراخوان کتاب‌های کودک و نوجوان از سراسر جهان داده شد و بهترین کتاب کودک و نوجوان در جایگاه جهانی انتخاب می‌شوند. 

نغمه مستشارنظامی، شاعر و دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شهید رئیسی را یک رئیس جمهور فرهنگ دوست و هنر دوست دانست و گفت: ایشان بیش از هر دولت دیگری به حوزه فرهنگ، شعر و ادب و کتابخانه‌های عمومی توجه داشتند. دستوراتی که شهید رئیسی پیرامون تکمیل پروژه‌های فرهنگی داده بودند، هدیه‌ای است که برایمان باقی مانده است. در دولت سیزدهم دستیار ویژه شعر برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. همچنین، شورای شعر در وزارتخانه تشکیل شد. ما جان و دل و اشعارمان را تقدیم رئیس جمهور فقید کشورمان کردیم. ان‌شاء‌الله ایشان در آن دنیا ما را شفاعت کنند. 

مستشارنظامی در پاسخ به این سوال که کلید واژه‌ای که رئیس جمهور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بکار بردند، واژه عدالت فرهنگی و دسترسی مناطق دور دست به کتاب بود، گفت: بله، شهید رئیسی همیشه به عدالت فرهنگی توجه ویژه داشتند. شهادتشان هم در یکی مناطق دور افتاده اتفاق افتاد. ایشان نه‌تنها به تامین کتاب برای مناطق دور دست بلکه به ارائه خدمات فرهنگی از جمله برپایی محافل ادبی، محافل هنری و قرآنی توجه ویژه داشتند. حتی در بعضی از شهر‌ها و روستا‌ها کتابخانه تنها مرکز فرهنگی است. رئیس جمهور فقید کشورمان به افتتاح کتابخانه مرکزی استان‌ها، تکمیل پروژه کتابخانه‌های نیمه تمام و تاسیس کتابخانه در مناطق دور دست توجه داشتند.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

نظر شما