شناسهٔ خبر: 67099981 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه تجدیدنظر شده درباره غزه را در شورای امنیت به رای می‌گذارد

زهرا موسوی

شامگاه یکشنبه، آمریکا پیش‌نویس اصلاح شده قطعنامه‌ای را برای دومین بار در شورای امنیت سازمان ملل با محوریت پیشنهاد جدید آتش‌بس در نوار غزه که جزئیات آن توسط جو بایدن ارائه شد، توزیع کرد و از شورا خواست به آن رای دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به گفته منابع دیپلماتیک، رای گیری قرار است دوشنبه برگزار شود اما ریاست شورای امنیت که برعهده کره جنوبی است، این موضوع را تایید نکرده است.

قطعنامه اصلاح شده آمریکا از پیشنهاد آتش‌بس اعلام شده در ۳۱ مه و پذیرفته شده توسط اشغالگران استقبال می‌کند و از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) می‌خواهد که آن را بپذیرد و هر ۲ طرف را ترغیب می‌کند آن را به طور کامل و بدون تاخیر یا قید و شرطی اجرا کنند.

پیش‌نویس قطعنامه همچنین بر اهمیت پایبندی ۲ طرف به مفاد پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای تلاش به منظور اطمینان از ادامه مذاکرات تا حصول همه توافق‌ها استقبال می‌کند.

پیش‌نویس قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه را رد می‌کند.

«نیت ایوانز» سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پیشنهاد منجر به آتش‌بس کامل و فوری همراه با آزادی اسیران می‌شود و اعضای شورا نباید اجازه دهند این فرصت از دستشان برود و باید یک صدا در حمایت از این توافق بحث کنند.

متن جدید، محتوای این طرح را مشخص می‌کند و به درخواست‌های تعدادی از کشورهای عضو از زمان آغاز مذاکرات یک هفته پیش پاسخ می‌دهد.

مرحله اول شامل موارد زیر است: آتش‌بس «فوری و کامل»، آزادی اسیران توسط حماس، «مبادله» اسرای فلسطینی، خروج ارتش اشغالگر از «مناطق پرجمعیت غزه» و ورود کمک‌های بشردوستانه.

به گفته منابع دیپلماتیک، تعدادی از اعضای شورا نسبت به ۲ نسخه قبلی متن آمریکایی به ویژه الجزایر که نماینده گروه عربی و روسیه است که دارای حق وتو است، به شدت ابراز نگرانی کردند.

این دومین نسخه اصلاح شده است که توسط واشنگتن طی یک هفته، پس از در نظر گرفتن تعدادی از ملاحظات کشورهای عضو شورای امنیت، توزیع شده است.

ایالات متحده این پیش نویس را با رنگ «آبی» توزیع کرد که مرحله‌ای است که کشورها اعلام می‌کنند متن آن برای رأی گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد آماده است. متن‌های آبی معمولاً تغییر نمی‌کنند، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان آن را تغییر داد. انتظار می‌رود که ایالات متحده در ابتدای هفته درخواست رای گیری در مورد این پیش نویس را داشته باشد، اما این موضوع هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

با وجود اصلاحات اضافی آمریکا و وارد کردن جزئیات بیشتر به سه مرحله مختلف توافق و اجرای آن در این پیش‌نویس، هنوز کاستی‌های زیادی وجود دارد. یکی از برجسته‌ترین موارد اضافه شده به آخرین پیش‌نویس منتشر شده در روز یکشنبه این است که «اگر مذاکرات (در مورد غزه) در مرحله اول بیش از ۶ هفته ادامه یابد، آتش‌بس تا زمان ادامه مذاکرات، ادامه خواهد داشت. همچنین به مرحله اول، مبادله اسرای فلسطینی اضافه شد که بایدن در بیانیه خود در پایان ماه مه به آن اشاره کرد و درحالیکه پیش‌نویس‌های قبلی طرح آمریکا به آن اشاره نشده و تنها به صحبت در مورد «آزادی اسیران اسرائیلی و بازگرداندن اجساد کشته‌شدگان اسرائیلی» بدون اشاره به اسرای فلسطینی یا اجساد شهدای آنها اکتفا کرده بود.

انتهای پیام

نظر شما