شناسهٔ خبر: 67098086 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

۸۸ درصد جوانان برای ازدواج کفش آهنین نمی‌پوشند

در هفته ازدواج معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ثابت بودن نرخ ازدواج گفت «هر سال حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از جوانان متأهل می‌شوند»

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط به نقل از فارس ، وقتی اجاره‌خانه دو برابر حقوقم هست، چطور ازدواج کنم» این واکنش یک پسر ۳۴ ساله است که در برابر اصرار خانواده‌اش برای ازدواج جبهه گرفته است.در همین راستا معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان سینا کلهر می‌گوید که «هر سال فقط حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از افرادی که در سن ازدواج قرار دارند ازدواج می‌کنند» که نرخ ثابتی است.

طبق آمار منتشر شده تعداد ازدواج‌های سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ هزار واقعه ازدواج کاهش یافته است، یعنی در حال حاضر از ۵۲۶ هزار واقعه ازدواج به ۴۸۰ هزار واقعه ازدواج رسیده‌ایم.این در حالی است که در یک دهه گذشته جمعیت جوان کشور (۱۸ تا ۳۵ سال) حدود ۷ میلیون نفر کاهش یافته است.
 
مراد از شاخص دقیق ازدواج، تعداد ازدواج به ازای هر هزار زن مجرد هرگز ازدواج نکرده در سال است که بر این اساس طبق نقشه آمایش ازدواج و طلاق در سال ۱۴۰۲ استان‌های سمنان، بوشهر، البرز، تهران و قم وضعیت ازدواجشان «نارنجی» است.
همچنین منظور از جوانان در سن ازدواج، برای دختران ۱۵ تا ۴۹ سال و برای پسران ۲۰ تا ۴۹ سال است که طبق آمار وزارت ورزش و جوانان جوانان در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر را شامل می‌شود.
ثابت بودن نرخ واقعه ازدواج در حالی صورت می‌پذیرد که براساس برآوردها، هزینه برگزاری جشن عروسی با سطح متوسط بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون است، همچنین بین تناسب و درآمد شغلی و تأمین نیاز اولیه فاصله وجود دارد و سخت‌تر شدن شرایط به ویژه در کلانشهرها، از جمله افزایش اجاره بهای مسکن و متغیرهای اقتصادی ترغیب پسران برای تشکیل خانواده را با مشکل روبرو ساخته است.
 
دانشیار گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران شهلا کاظمی‌پور با تأکید بر اینکه ثابت بودن نرخ ازدواج به معنای بحرانی بودن وضعیت ازدواج در ایران نیست، می‌گوید بر مبنای آمار موجود و مقایسه آن با هرم سنی جمعیت در سن ازدواج، طی سال‌های گذشته «همواره با افزایش میزان ازدواج مواجه بوده‌ایم».اما از سویی دیگر جمعیت‌شناس محمدعلیزاده با بیان اینکه به زودی شاهد کاهش بیش‌تر نرخ ازدواج خواهیم بود، می‌گوید «امروز تشکیل خانواده بسیار هزینه‌بر است» و بخش عمده‌ای از جوانان کشور توان تأمین این هزینه را ندارند، چون بازار کار و ایجاد اشتغال در وضعیت بسیار نامناسبی قرار گرفته است.
 
به گفته کارشناسان در این شرایط اقتصادی ترغیب خیران برای کمک به انجام ازدواج آسان جوانان در کنار بسته‌های حمایتی دولتی نظیر افزایش وام ازدواج می‌تواند به عنوان یک عامل انگیزشی برای افزایش نرخ ازدواج در جامعه مؤثر باشد. همچنین ساخت مسکن‌هایی که طی آن زوجین در پنج سال اول زندگی با کم‌ترین هزینه در آن سکونت داشته باشند و دولت بعد از پنج سال، از آن‌ها اجاره دریافت کند.

نظر شما