شناسهٔ خبر: 67098036 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

فوری / علی لاریجانی با حکم حکومتی به عرصه انتخابات برمی‌گردد؟

طبق شنیده‌ها، برخی چهره های اصولگرا و مذهبی قم تلاش می کنند تا علی لاریجانی با صدور «حکم حکومتی»، به عرصه انتخابات بازگردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ این اولین بار نیست که حکم حکومتی برای حضور افراد در انتخابات ریاست جمهوری صادر می‌شود. در انتخابات سال 84 نیز با پا در میانی غلامعلی حدادعادل، این حکم برای ورود محسن مهرعلیزاده و مصطفی معین به انتخابات ریاست جمهوری صادر شد و آنها توانستند در این وادی و در مقابل آیت‌الله هاشمی و احمدی‌نژاد عرض اندام کنند اما رای نیاوردند.

این روزها برخی احتمال صدور حکم حکومتی را بسیار بالا می‌دانند، آنهم به دلیل نامه رهبری در ۱۴۰۰. ایشان در آن نامه به صراحت اعلام کرده بودند که در حق برخی از کاندیداها جفا شده و بهتر است جبران شود. اما اسمی از علی لاریجانی نیاورده بودند.

هر چند کاندیداها در این دوره امکان اعتراض به عدم احراز صلاحیت ها ندارد ولی با توجه به این که برخی از آیات اعظام در قم به حمایت از لاریجانی پرداختند باید دید که آیا ممکن است که تاریخ دوباره تکرار شود و او هم با «حکم حکومتی» وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری می‌شود یا خیر.

علی لاریجانی سال 1400 نیز رد صلاحیت شد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید.

حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید.

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به او در سال 1400 در توییتر نوشت: "‏احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است."


علی لاریجانی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است که پیش از آن ریاست مجلس شورای اسلامی را به مدت ۱۲ سال برعهده داشت. دکتر علی لاریجانی در سال ۱۳۳۶ در شهر نجف متولد شده است، پدرش مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی از مراجع تقلید است.

او دوران دبستان را در مدرسه ادیب، و دوره متوسطه را در دبیرستان صدر قم پشت سر گذاشت، و پس از آن در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف مدرک کارشناسی دریافت کرد، سپس در دانشگاه تهران و در رشته فلسفه تا مقطع دکتری ادامه تحصیل داد و در حال حاضر از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران است. او از شاگردان شهید استاد مطهری و نیز داماد ایشان است، او همچنین برادر آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضاییه است.

لاریجانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همان روزهای نخست با رایزنی شهید مطهری به سازمان صدا و سیما رفت و فعالیتش را آغاز کرد، و در سال ۱۳۶۱ و در دوران دفاع مقدس به عضویت سپاه پاسداران درآمد و معاونت سپاه و جانشینی ستاد کل سپاه را برعهده گرفت و تا سال ۱۳۷۱ در این سمت باقی ماند. او مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را ۲۰ مرداد سال ۱۳۷۱ تا ۲۶ بهمن سال ۱۳۷۲ برعهده داشت، و از سال ۱۳۷۲ با حکم مقام معظم رهبری به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما منصوب شد، و تا سال ۱۳۸۳ در این سمت باقی ماند.

علی لاریجانی ۵ سال به عنوان یکی از دو نماینده رهبری در شورای عالی امنیت حضور داشت، و در شهریور سال ۱۳۸۴ با حکم رئیس جمهور به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

وی در سال ۱۳۸۴ یعنی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم به این مجلس راه یافت، او در دوره نهم و دهم نیز به مجلس رفت و در این مدت به مدت ۱۲ سال ریاست این مجلس را برعهده داشت.

در تاریخ ۸ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ به عنوان مشاور مقام معظم رهبری و نیز عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

علی لاریجانی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت نام کرد، که صلاحیت او توسط شورای نگهبان احراز نشد.

نظر شما