شناسهٔ خبر: 67096127 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

واردات تیلاپیا، تعادل در قیمت و حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات ایران: واردات تیلاپیا با هدف تعادل قیمت در بازار داخلی و حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مختار آبکناری در ارتباط زنده با خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: شیلات ایران یک سازمانی است که هم باید از حقوق تولیدکننده و هم از حقوق مصرف کننده ماهی دفاع کند. سیاستگذاری کلان تجارت محصولات کشاورزی برعهده وزارت کشاورزی است ولی ملاحظات حمایتی همزمان تولیدکننده و مصرف کننده برعهده این سازمان است. 

وی افزود: از سال ۸۸ با واردات آزمایشی فیله ماهی تلاپیا از چین، این ماهی مورد استقبال مشتریان سوپرمارکتی ایران قرار گرفت و واردات این ماهی در دهه ۹۰ به بیش از ۱۳ هزار تن در سال افزایش یافت.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات ایران اظهار داشت: با آغاز آزمایشی تولید ماهی تیلاپیا در بافق و سرمایه گذاری در تولید تجاری در برخی استان‌ها مثل یزد و قم و سمنان، تولید در سال گذشته به حدود ۸۰۰ تن رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به قابلیت ۳۰ درصدی فیله شدگی ماهی تیلاپیا تقریبا ۳۰۰ تن تقاضای بازار سوپرمارکتی از تولید داخل تامین شد که برای این بازار پرتقاضا بسیار ناچیز است و سال گذشته ۷۰۰ تن از چین وارد شد تا قیمت این ماهی را متعادل کند که موفقیت آمیز نبود. 

مختار آبکناری ادامه داد: قیمت فیله چینی در مقابل تولید داخل بسیار کمتر است، زیرا صنایع وابسته شیلاتی چین از پوست و استخوان و امحای ماهی تیلاپیا درآمد خوبی کسب می‌کنند.

وی گفت: به عنوان مثال اگر یک کارتن ۱۰ کیلیویی فیله چینی و ۱۰ کیلویی ایرانی در سردخانه تهران به فروش برسد، فیله وارداتی هر کیلو ۳۲۰ تومان و فیله داخلی ۴۷۰ هزار تومان خواهد بود.

مختار آبکناری خاطرنشان ساخت: برای اینکه بتوانیم سود تولیدکننده داخلی و حقوق مصرف کننده تیلاپیا را حفظ کنیم واردات هدفمند این محصول را اینگونه تعریف کردیم که واردات در ۶ ماه دوم سال اتفاق بیفتد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان شیلات ایران افزود: در این طرح، قیمت عرضه تیلاپیا با نرخ بسیار مناسب تری همراه خواهد شد و نظارت بر کیفیت بالای وارداتی انجام می‌گیرد و واردات هم در قبال ارز حاصل از صادرات است.

وی تأکید کرد که در این طرح، یارانه غیرمستقیم از واردات می‌گیریم و به تولیدکننده و مصرف کننده ماهی می‌پردازیم.

<div id="video-display-embed-code_11200086"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4255663/11200086?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما