شناسهٔ خبر: 67095183 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استاندار مرکزی:

همه دستگاه‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها آماده باشند

استاندار مرکزی گفت: آمادگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای مقابله با آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها الزامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا در مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه عصر امروز _یکشنبه، بیستم خرداد_ در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی به وجود آمده ناشی از بارندگی‌های امسال در فصل بهار و افزایش دمای هوا، احتمال خطر بروز آتش‌سوزی‌های عمدی و غیر عمدی در جنگل‌ها و مراتع افزایش یافته است.

وی افزود: نزدیکی بسیاری از زمین‌های کشاورزی به مراتع احتمال بروز آتش سوزی در آن‌ها را به وجود می‌آورد، بنابراین ضرورت تلاش برای پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع و اتخاذ تمهیدات لازم برای پیشگیری باید به صورت جدی در دستور کار همه دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد.

استاندار مرکزی گفت: آمادگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای مقابله با آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها الزامی است.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: باید تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع هر گونه آتش‌سوزی عمدی یا غیرعمدی از سوی نهادهای متولی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در بازدیدی که از منطقه حفاظت شده هفتاد قله داشتیم دیدیم که بارش‌های امسال، موجب شده تا پوشش سبزی در منطقه ایجاد شود که با گرم شدن هوا، احتمال آتش‌سوزی وجود دارد، بنابراین باید تمهیدات لازم برای پیشگیری در دستور کار قرار گیرد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: دهیاران و شهرداران استان نسبت به خرید تجهیزات اطفا حریق در اسرع وقت اقدام کنند.

مخلص‌الائمه ادامه داد: وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از ابعاد مختلف پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد، بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط سطح استان باید وظایف قانونی خود را در راستای پیشگیری از وقوع حریق در دستور کار قرار دهند.

وی تصریح کرد: برنامه جامع و منسجم پیش بینی، پیشگیری، اطفای حریق و احیا و بازسازی جنگل‌ها و مراتع باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط تدوین شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: این برنامه باید با رویکرد مدیریت اجتماع‌محور، آموزش و فرهنگ سازی و توانمندسازی ساکنین بومی و محلی در پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع باشد و از ظرفیت‌های طبیعت یاران، نیروهای بسیج، سازمان‌های مردم نهاد و… استفاده شود.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: نیاز است با توجه به سابقه حوادث و حریق در تالاب میقان، اداره کل حفاظت محیط زیست با کمک فرمانداری اراک پیش‌بینی‌های لازم را انجام و مانوری با حضور دستگاه‌ها متولی برای آمادگی در محل تالاب برگزار شود.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای هم باید برای لایروبی مسیل‌ها، پل‌ها و رودخانه‌های استان به صورت مستمر اقدام کند تا از بروز حوادث در این مناطق در صورت بارش رگباری جلوگیری شود.

استاندار مرکزی تاکید کرد: شهرداری‌ها نیز از تخلیه نخاله‌های ساختمانی که منجر به مسدود شدن آب راه‌ها می‌شود، جلوگیری کنند.

مخلص‌الائمه با اشاره به فروریزش زمین در اراک افزود: اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه‌های مسئول انجام شود تا مخاطرات احتمالی کاهش یابد و لازم است آمار استخراجی از قنوات در اختیار مدیریت بحران استان قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه با گرم شدن هوا، افرادی در سدها و استخرهای کشاورزی شنا می‌کنند و این اقدام در برخی موارد موجب غرق شدن آن‌ها می‌شود، باید دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به آگاهی بخشی اقدام کنند تا در فصل تابستان شاهد تلفات جانی در استخرهای کشاورزی یا سدها نباشیم.

نظر شما