شناسهٔ خبر: 67093230 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

فردا دوشنبه و با حضور وزیر صمت؛

آئین تجلیل از بنگاه‌های برتر در حمایت از حقوق مصرف کنندگان برگزار می‌شود شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

بیست و دومین همایش ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با حضور وزرای صمت و کشاوری، و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مسئولان کشوری و مدیران بنگاه‌های اقتصادی منتخب فردا دوشنبه برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بزرگداشت شهدای خدمت و بیست و دومین همایش ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با حضور «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، «محمدعلی نیکبخت» وزیر جهاد کشاورزی، «حسین فرهیدزاده» رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، مسئولان کشوری و مدیران بنگاه‌های اقتصادی منتخب در 21 خرداد 1403 در تالار حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می گردد.

این همایش ملی، با هدف افزایش انگیزه و حساسیت در تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات برای رعایت حقوق مصرف کنندگان، افزایش اعتماد و ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از کالاها و خدمات واحدهای دارای گواهینامه و تندیس، افزایش رقابت سازنده بین تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات در جهت ارائه محصولات کیفی، تلاش در جهت برقراری قیمت عادلانه، تحویل به موقع و ارائه مطلوب خدمات پس از فروش و تشویق مصرف کنندگان برگزار می‌شود.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌عنوان متولی برگزاری این همایش از سال 1380، بنگاه‌های اقتصادی برتر حامی حقوق مصرف کننده را طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری و مدیران بنگاه‌های اقتصادی منتخب، به عموم مردم معرفی و با اعطای گواهینامه و تندیس‌های ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از آنها تقدیر می‌کند.

ارزیابی وانتخاب این بنگاه‌ها، حاصل فرآیندی یک ساله است که بر اساس شاخص‌ها و مفاد مندرج در آئین‌نامه اعطای گواهینامه و تندیس‌های ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان ارزیابی و انتخاب می‌شوند.

این فرآیند شامل این موارد است:

* فراخوان و اطلاع‌رسانی به واحدهای اقتصادی

* دریافت، ثبت و ارسال تقاضاهای حائز شرایط، به معاونت‌های تخصصی

* بررسی کارشناسی تقاضای شرکت‌ها، درخواست مدارک، استعلام از سازمان‌ها و مؤسساتی چون سازمان ملی استاندارد، تعزیرات و دیگر سازمان‌های ذیربط

* نظرسنجی، به‌منظور شناسایی میزان رضایتمندی مصرف‌کنندگان از محصول و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های افکارسنجی

* برگزاری جلسات کمیته فنی و بحث و بررسی شرایط هر یک از متقاضیان در شاخص‌های مورد نظر

* برگزاری جلسات شورای عالی اعطای گواهینامه و تندیس‌های رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، با حضور نمایندگان عضو

* انتخاب بنگاه های اقتصادی نمونه و برنامه‌ریزی در راستای برگزاری همایش؛ جهت تقدیر از واحدهای منتخب

امسال فرآخوان این همایش از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در طی دو نوبت، ابتدا از اول شهریورماه تا انتهای مهرماه و در نوبت دوم تا آخر آبان‌ماه تمدید شد که تعداد 280 بنگاه اقتصادی متقاضی از طریق ثبت‌نام الکترونیکی اقدام کردند.

از الزامات اولیه بنگاه‌های اقتصادی برای حضور در این همایش، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

* نداشتن حکم محکومیت در شعب تعزیرات و یا سایر مراجع ذیصلاح
* دارا بودن گواهی استاندارد برای کالاهای مشمول
* رعایت ضوابط و مقررات عرضه و تعیین قیمت کالا و خدمات
* داشتن پروانه بهره‌برداری و مجوزهای بهداشتی
* مورد تائید بودن شرایط توزیع، وضعیت اشتغال نیروی انسانی و شرایط مالی شرکت‌ها
* دارا بودن حداقل 80 درصد رضایت مشتری در نظرسنجی‌ها

بنگاه‌های اقتصادی بر اساس چهار شاخص کلی قیمت، کیفیت، خدمات پس از فروش و رضایت‌مشتری و تحت زیر شاخص‌هایی طبق جدول مشخصی ارزیابی و کسب 70 امتیاز از این زیرشاخص‌ها، منجر به دریافت گواهینامه می‌شود.

همچنین شرکت‌ها برای دریافت تندیس رعایت حقوق مصرف کنندگان، باید دارای این شرایط باشند:

* دریافت گواهینامه حداقل در 2 سال متوالی و 3 سال غیرمتوالی (بدون احتساب سال‌جاری)
* کسب حداقل 90 امتیاز از مجموع امتیازهای اعطای گواهینامه
* رضایتمندی مشتری 90 درصد و بالاتر
* وجود گستره توزیع حداقل در 25 استان
* کسب امتیاز مربوط به شاخص‌های اختصاصی تندیس شامل افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید، ارتقای کمی و کیفی کالا و خدمات پس از فروش، داشتن واحد تحقیق و توسعه (R&D)، نوآوری، صادرات، تکنولوژی مدرن و جلوگیری از واردات.

مدل اهدای تندیس هم بدین شرح است:

1- شرکت‌هایی که موفق به کسب 75 تا کمتر از 85 امتیاز، از کل 100 امتیاز شوند، تندیس برنزی دریافت می‌کنند.
2- شرکت‌هایی که 85 تا کمتر از 95 امتیاز کسب کنند، تندیس نقره‌ای دریافت می‌کنند.
3- شرکت‌هایی که 95 تا 100 امتیاز کسب کنند، تندیس طلایی دریافت می‌کنند.

لازم‌به‌ذکر است، امسال از میان 280 شرکت متقاضی، طی 5 جلسه کمیته فنی و 3 جلسه شورای‌عالی اعطای گواهینامه و تندیس (متشکل از مدیران مربوط در وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان ملی استاندارد ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان)، 36 شرکت به‌عنوان شرکت‌های منتخب دریافت گواهینامه و تندیس‌های رعایت حقوق مصرف‌کنندگان تشخیص داده شدند.

از میان آنها، 9 شرکت حائز شرایط تندیس طلایی، 9 شرکت حائز شرایط تندیس نقره‌ای، 2 شرکت حائز شرایط تندیس برنزی و 16 شرکت حائز شرایط گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما