شناسهٔ خبر: 67093110 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بَردهی انجیر در بزرگترین انجیرستان دیم جهان

گرده افشانی درختان انجیر در بیش از ۲۲ هزار هکتار باغ‌های استهبان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

آغاز گرده افشانی درختان انجیر در بزرگترین انجیرستان دیم جهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان گفت: گرده افشانی درختان انجیر (بَردهی) در ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از انجیرستان دیم استهبان آغاز شده و تا  تیر ماه ادامه دارد.
مهدی اعیان منش افزود: بیش از ۶۵۰ هکتار باغ‌های بَر انجیر مثمر و غیر مثمر در این شهرستان وجود دارد که بیشترین درختان بر در منطقه ایج استهبان است.

در فرایند گرده افشانی انجیر با کمک زنبور بلاستوفاگا دانه گرده از میوه بهاره درخت بَرانجیر، به محصول تابستانه درخت انجیر خوراکی،  منتقل می‌شود. 

وی بیان کرد: سالانه بین ۹۵۰ تا هزار و ۱۰۰ تن بَر انجیر با ارقام پوزه دمبالی، دانه سفید، خاکستانی و جوهری در شهرستان تولید می‌شود.
اعیان منش گفت: در بازه زمانی گرده افشانی، کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و شرکت‌های وابسته در این بازار برای ارائه مشاوره در زمینه انتخاب رقم مناسب بَرانجیر، راه‌های کنترل آفت بَر انجیر و شناسایی زنبور قرمز مُخل عملکرد زنبور بلاستوفاگا  در منطقه حضور می‌یابند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان بیان کرد: بهترین زمان برَدهی ساعات خنک روز مانند صبح زود یا عصر در دمایی بین ۲۵ تا ۲۷ درجه است و درجه حرارت بالا، فعالیت زنبور بلاستوفاگا را کم کرده به نحوی که به ازای هر سه درجه افزایش دما ف ۲۰ درصد از عمر این زنبور کاسته می‌شود.

شهرستان استهبان در شرق فارس و در فاصله ۱۷۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

نظر شما