شناسهٔ خبر: 67091756 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

صنایع استان مرکزی ۹ میلیون تن پسماند صنعتی و ویژه تولید می‌کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: صنایع این استان ۹ میلیون تن پسماند صنعتی و ویژه تولید می‌کند که باید در اقتصاد چرخشی مورد استفاده قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علی‌اکبر اسدی ظهر عصر امروز _یکشنبه بیستم خرداد_ در دومین نشست کارگروه مدیریت پسماند شهری استان مرکزی، از ثبت ۴۰۰ واحد صنعتی این استان در سامانه حفاظت محیط زیست خبر داد و اظهار کرد: در تمام شهرک‌های صنعتی که دوربین‌های ورودی و خروجی دارند، باید آی پی دوربین‌ها در اختیار محیط زیست قرار گیرد تا نظارت بیشتری بر پسماندها انجام شود.

وی افزود: شرکت ایرالکو و تعدادی از صنایع استان که پسماندهای صنعتی و ویژه دارند هم برای بررسی کامل باید طرح کامل و جامعی برای پسماندهایی که از دهه ۴۰ تاکنون در محدوده داخلی ایرالکو ذخیره شده اجرا شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: صنایع این استان ۹ میلیون تن پسماند صنعتی و ویژه تولید می‌کنند که این پسماند باید در اقتصاد چرخشی مورد استفاده قرار گیرد.

اسدی تصریح کرد: امسال شرکت پتروشیمی شازند لجن‌های آهکی خود را به عنوان پسماند در کارخانه سیمان تهران به عنوان ماده اولیه ارسال کرده است.

وی ادامه داد: باید ۴۰۰ واحد صنعتی ثبت شده در سامانه محیط زیست، برنامه ویژه‌ای برای استفاده از پسماندهای خود برای سایر صنایع ارائه کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: در خصوص اراضی که برای سایت‌های پسماند در شهرستان‌های ساوه، تفرش و اراک مورد نیاز است، باید کارگروهی تشکیل شود.

اسدی ادامه داد: باید موارد مربوط به زمین و مالکیت این اراضی از لحاظ اجرای مواد ۳۲ قانون حفاظت بهره‌برداری و یا از طریق ماده ۶۹ قانون تنظیم و بخشی از مقررات مالیاتی دولت صورت گیرد.

وی تاکید کرد: طرح جامع پسماند شهر تفرش بررسی و با اصلاحاتی تأیید شد تا پسماندهای این منطقه با روال پیش‌بینی شده اعمال و مدیریت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه هفته محیط زیست از ۱۶ تا ۲۲ خردادماه با شعار «سهم من در تداوم حیات» نامگذاری شده است، گفت: برنامه‌های متعددی در این راستا در استان برگزار می‌شود.

مردم استان مرکزی روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم پسماند خانگی و شهری تولید می‌کنند

یوسف یوسفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه مردم این استان روزانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم پسماند خانگی و شهری تولید می‌کنند، تصریح کرد: در مجموع پنج نوع پسماند در استان مرکزی وجود دارد و پسماند خانگی و شهری یکی از این پسماندها است که روزانه ۹۰۰ تن در استان مرکزی تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: نوع دوم پسماند استان مرکزی عفونی است که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در استان مرکزی روزانه هفت و نیم تن پسماند عفونی تولید و این نوع پسماند در اراک و ساوه به خوبی مدیریت می‌شود.

یوسفی با بیان اینکه از سه هزار واحد صنعتی استان سالانه ۱۱ میلیون تن پسماند صنعتی تولید می‌شود، تصریح کرد: ۹ میلیون تن از این پسماندها متعلق به ۴۰۰ واحد صنعتی است و این نوع پسماند در سایت‌های مخصوص دفن می‌شود.

وی اضافه کرد: در دهه ۹۰ یک سایت ویژه این موضوع در ساوه اختصاص یافت که پروژه موفقی نبود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه سالانه یک میلیون تن پسماند ویژه صنعتی در استان تولید می‌شود، اظهار کرد: یکی از اقدامات مؤثر در تداوم حیات، توجه به پسماندهای الکتریکی است که قابلیت بازیافت دارد.

یوسفی با تاکید بر اینکه پسماند کشاورزی نوع دیگری از پسماندهای استان مرکزی است، گفت: در گذشته در حدود ۲۰۰ نقطه استان مرکزی پسماندهای روستایی رها می‌شد و در حال حاضر در ساوه و اراک دو نقطه برای تجمیع پسماندهای شهری و روستایی در نظر گرفته شده است.

نظر شما