شناسهٔ خبر: 67091530 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آشنایی با نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۳

مصطفی پورمحمدی کیست؟ +سوابق و برنامه‌ها

پورمحمدی در سال ۱۴۰۲ در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان در ابتدا رد شد و سپس مورد تأیید قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، شورای نگهبان پس از بررسی سوابق هشتاد نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، صلاحیت شش نفر از نامزدها را تایید و اسامی آنها در تاریخ نوزدهم خرداد، توسط وزارت کشور اعلام شد. آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان شش نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری معرفی شدند.

همه خبرهای مصطفی پورمحمدی

در ادامه به معرفی نامزدها می‌پردازیم:

مصطفی پورمحمدی

زندگی‌نامه و سوابق

مصطفی پورمحمدی در سال ۱۳۳۸ در قم به دنیا آمد. پدر وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان بود و پدرش در قم خیاط روحانیون بود. وی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسهٔ حقانی خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. پورمحمدی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی (معادل دکترا) در حوزهٔ علمیه تحصیل کرده است. او مؤلف دو جلد کتاب در رابطه با حقوق سیاسی، مبانی نظری اندیشهٔ سیاسی در اسلام و مباحث سیاسی و اجتماعی است. وی همچنین مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی نگاشته است.

وی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت ایران برای تصدی وزارت کشور به مجلس معرفی و در اردیبهشت ۱۳۸۷ از این مقام برکنار شد.

پورمحمدی در سال ۱۴۰۲ در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نامزد شد که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان در ابتدا رد شد و سپس مورد تأیید قرار گرفت.

مصطفی پورمحمدی کیست؟ +سوابق و برنامه‌ها

برنامه انتخاباتی مصطفی پورمحمدی در انتخابات ۱۴۰۳

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری دولت یازدهم، پس از ثبت نام در انتخابات طی سخنانی با بیان اینکه جوانی و میانسالی خود را در مسئولیتهای سخت، اثرگذار و پرچالشی گذرانده‌ام، گفت: ما سرشار از آرزوهای بالابلندی بودیم اما امروز در جایی که می خواستیم نیستیم. بی گمان گام‌های بلندی برداشتیم و دستاوردهای انکارناپذیری داریم اما ناکامی‌ها و کاستی‌های آزار دهنده نیز کم نبوده است.

وی افزود: من فراز و فرودهای سیاستگذاری کشور را می‌شناسم و می‌توانم بگویم در ۴۵ سال گذشته با مسائل پیدا و رازهای پنهان و مشکلات خُرد و کلان داخلی و خارجی آشنا هستم.

پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه من صرفا از دور دستی بر آتش نداشته‌ام و بی‌خبر از ظرفیت‌های این سرزمین نیستم، عنوان کرد: من به توان برجسته جوانان و زنان کشورم و همچنین هوش مصنوعی باور عمیق دارم. نگرانی‌های مردم را نباید نادیده گرفت. یقین دارم می‌توانستیم در شرایطی بسیار بهتر از این باشیم از این رو اندوهگینم.

این وزیر دادگستری اسبق در پایان تأکید کرد: نام دولتم «دولت قرار» و اولویت‌های آن عدالت، ثروت و قدرت خواهد بود. قرار من با شما تحقق این ۳ اولویت کلیدی است.

برنامه‌های تلویزیونی مصطفی پورمحمدی

تاریخ مناظره‌های انتخاباتی

طبق جدول پخش تنظیم شده توسط صداوسیما، زمان مناظره‌ها به این ترتیب مشخص شده است:

۱. دوشنبه ۲۸ خرداد
۲. پنج‌شنبه ۳۱ خرداد
۳. جمعه ۱ تیر
۴. دوشنبه ۴ تیر
۵. سه‌شنبه ۵ تیر

اولین ویدیو تبلیغاتی مصطفی پورمحمدی

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی از کاندیداهای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در یک فیلم تبلیغاتی با اشاره به موضوع "شادی" در زندگی مردم و جامعه گفت: "شادی" یک گرانیگاه در همه عرصه‌هاست و دل شاد با زندگی خوب و آرام شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام پورمحمدی در برنامه «با مردم»

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عصر چهارشنبه -۲۳ خرداد ماه- همزمان با سومین روز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، در برنامه زنده تلویزیونی «با مردم» اظهار داشت: متولد سال ۱۳۳۸ هستم، در ۱۲ سالگی درس طلبگی را شروع کردم؛ در مدرسه حقانی تحت سرپرستی شهید آیت الله قدوسی و با مدیریت و اشراف آیت الله شهید بهشتی دروس جدید از زبان، جامعه شناسی، اقتصاد روانشناسی می‌خواندیم.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید:

مردم فرمان هشت ماده‌ای امام را بازخوانی کنند/ با دشمنان بزرگ ایران هم می‌توان با قدرت مذاکره کرد +فیلم

حجت الاسلام پورمحمدی در برنامه «میزگرد سیاسی»:

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه میز گرد سیاسی شبکه سه سیما، در خصوص مهم‌ترین چالش‌های سیاست خارجی کشورمان با تسلیت سالروز شهادت امام باقر علیه السلام است، گفت: لازم است انسان‌ها وظیفه خود و دین را عمیقاً بشناسند. همچنین قطعاً در زندگی با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد لذا رمز موفقیت، پایداری در مقابل مشکلات است. در عین حال لازم است زندگی را با برنامه مدیریت کرد.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید:

رمز موفقیت، پایداری در مقابل مشکلات است/ نه دشمنی کشورها با یکدیگر همیشگی است، نه دوستی کشورها 

پورمحمدی در برنامه «صف اول»

حجت الاسلام مصطفی پور محمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، با اشاره به بخش‌هایی از سوابق اجرایی خود گفت: در اوایل انقلاب برای توجیه مردم به بندرعباس اعزام شدم تا برای انتخابات آنها را توجیه کنم و در خرداد ماه ۵۸ تحت نظر آیت الله بهشتی کار آموزشی توجیهی و حزبی را در سه هفته پشت سر گذاشتیم و سپس به زنجان و کردستان برای ماموریت‌های حزبی و امنیتی رفتم.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید:

فرمان ۸ ماده‌ای امام درباره حقوق متهمان با گزارش من صادر شد/ شعار من، «خرد، شادی و شادمانی است» +فیلم


پورمحمدی در گفت‌وگوی ویژه شبکه خبری

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه شنبه - ۲۶خرداد- در ششمین روز تبلیغات نامزدها در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه خبر رسانه ملی پخش شد، اظهار داشت: از ۶ برنامه توسعه که تاکنون تدوین شده است در برنامه دوم، چهارم، پنجم و ششم در آنها نقش داشتم، اما  گزارش ها حکایت از این دارد که بین ۳۰ تا ۳۵ درصد این برنامه ها اجرا شده است، برنامه که برای اجرا آماده شده است؛ شاید فرض دیگری باید مطرح شود شاید نظام برنامه ریزی اشکال دارد باید ملزومات برنامه آماده شود.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید:

متاسفانه فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد برنامه‌ها اجرا شده است/ فراتر از مسائل اقتصادی، مهم‌ترین مساله اعتماد است

اولین مستند انتخاباتی مصطفی پورمحمدی منتشر شد +فیلم

 هر کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ دو مستند با هدف آشنایی مردم با ایشان و برنامه‌های آتی آنها از شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما به روی آنتن خواهد برد.

اولین مستند انتخاباتی مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است. این مستند انتخاباتی را به مدت زمان ۳۰ دقیقه در ادامه گزارش مشاهده می‌کنید.

ویدیو این مستند را اینجا ببینید:

اولین مستند انتخاباتی مصطفی پورمحمدی منتشر شد +فیلم

پورمحمدی در اولین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

مصطفی پور محمدی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برای حضور در اولین دور از مناظرات ریاست جمهوری وارد ساختمان صدا و سیما شد. وی پس ادای احترام به مقام شامخ شهدا، وارد ساختمان صدا و سیما شد.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی با موضوع رشد اقتصادی و برنامه هفتم، گفت: ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آن‌ها را درک می‌کنند.وی افزود: وقتی با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفت‌وگو داشتم و پای صحبت مردم نشسته‌ام، معتقد بودند که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است.

ویدیو این برنامه را اینجا ببینید:

حل مشکلات اقتصادی تنها راه‌حل اقتصادی ندارد/ برنامه‌هایی که نمی‌شود اجرا کرد را بیان نکنیم تا مردم ناامید نشوند/ ناترازی و کسری بودجه در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است

نظر شما