شناسهٔ خبر: 67090017 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مخزن GRP بهترین راهکار برای نگهداری آب

یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای نگهداری آب آشامیدنی و یا سایر مایعات مورد نیاز برای صنعت‌های مختلف استفاده از مخزن GRP است، این مخزن‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند و برای نگهداری مایعات مختلف از جمله آب، مواد شیمیایی و یا هر ماده سیال دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ادامه می‌خوانیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای نگهداری آب آشامیدنی و یا سایر مایعات مورد نیاز برای صنعت‌های مختلف استفاده از مخزن GRP است، این مخزن‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند و برای نگهداری مایعات مختلف از جمله آب، مواد شیمیایی و یا هر ماده سیال دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مخزن GRP چیست؟

مخزن GRP که با عنوان مخزن فایبرگلاس هم شناخته می‌شود، یکی از کابردی‌ترین محفظه‌ها برای ذخیره کردن آب و همه مایعات است، با توجه به اینکه این نوع مخزن از ماده اولیه فایبرگلاس ساخته می‌شود بسیار مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی است، همچنین نور آفتاب و اشعه UV هم به آن آسیب نمی‌زند.

این مخزن به دلیل مواد سازنده آن بسیار سبک است و نسبت به انواع فلزی یا پلاستیکی قابلیت جابه‌جایی بیشتری دارد، این مخازن را می‌توانید در محل نصب، مونتاژ کنید، از این محفظه‌های بزرگ می‌توانید برای نگهداری و ذخیره آب آشامیدنی، انواع سیالت اعم از مواد اسیدی و شیمیایی، آب آتشنشانی و فاضلاب مکان‌های صنعتی استفاده کرد.

مخزن GRP در سایزها و ظرفیت‌های متفاوت و شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند، همینطور در هر فضا با هر کاربردی قابل استفاده هستند، جنس این محفظه‌ها از پلاستیک‌های با کیفیت و محکمی تشکیل شده است که به وسیله الیاف شیشه‌ای تقویت شده و دوام بیشتری دارند، مایعات داخل این تانکرها بدون ایجاد تغییر در رنگ، مزه و بو نگهداری می‌شوند.

جنس بدنه مخزن GRP

مخزن GRP از نوعی کامپوزیت ساخته شده است که در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است، کامپوزیت به کار رفته در این مخزن از مواد پلیمری یا پلاستیک با کیفیت، الیاف شیشه‌ای و مقداری پشم شیشه برای تقویت کردن جنس محفظه است که میزان استحکام و مقاومت آن را در برابر عوامل بیرونی افزایش می‌دهد.

جنس بدنه این مخزن با توجه به نوع مایع داخل آن می‌تواند از GRE، GRVE یا GRP باشد، این مخازن را به شکلی طراحی کرد که هر دو طرف بدنه صاف باشد یا اینکه فقط یک طرف آن صاف و طرف دیگر دارای خلل باشد، این محفظه‌ها را می‌توانید با توجه به ابعاد و شکل آن‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان نصب کرد.

دلایل استفاده از مخزن جی ار پی

مهمترین دلیل استفاده از مخزن جی آر پی نگهداری و ذخیره آب و مایعات مورد نیاز برای مصارف در بخش‌های مختلف صنعت، مثل مواد شیمیایی، پساب‌های صنعتی، آب آشامیدنی و به طور کلی هر نوع ماده سیال مورد استفاده در مکان‌های صنعتی، اداری و مسکونی است.

با استفاده از مخازن GRP که در دسته تجهیزات تصفیه آب قراردارند، می‌توانید مایعات ذخیره شده در این محفظه‌ها را از نور آفتاب، اشعه‌های فرا بنفش، مواد شیمیایی، آلودگی‌ها، گرد و خاک و سایر عوامل محیطی نگهداری و حفظ کنید، در غیر این صورت، این عوامل خارجی روی این مایعات تاثیر گذاشته و رنگ، بو و مزه آن‌ها را تغییر می‌دهد یا میزان کارآیی این مواد کاهش پیدا می‌کند.

مخزن GRP بهترین راهکار برای نگهداری آب

ابعاد مخزن فایبرگلاس جی ار پی

مخازن فایبرگلاس جی آر پی، را می‌توانید در ابعاد و سایزهای مختلف با توجه به نوع احتیاج مشتری سفارش داد، این ابعاد با توجه به مکان مورد استفاده و همینطور نوع مایعی که قصد نگهداری آن را داخل مخزن دارید ممکن است تغییر کند، به طور مثال مخزن GRP برای نگهداری مواد شیمیایی را می‌توان در ارتفاع ۱ تا ۳۰ متر سفارش داد.

علاوه بر این ظرفیت این محفظه‌ها با شکل‌های مختلف بین ۳۰ متر مکعب تا ۱۰۰۰۰ متر مکعب متغیر است، مخازن فایبرگلاس به دو شکل استوانه‌ای و مکعبی ساخته می‌شوند که معمولاً شکل مکعبی ظرفیت بیشتری دارد و برای نگهداری مایعات در حجم‌های زیاد از این شکل استفاده می‌شود.

بهترین تولید کننده مخازن GRP

گروه صنعتی دموکریس بزرگترین تولید کننده مخازن GRP است که سال‌ها با بکارگیری تجارب متخصصان در این زمینه فعالیت کرده و می‌تواند بهترین انتخاب برای تولید، ساخت، نصب و راه اندازی این مخازن باشد، این گروه مطابق با نیاز مشتری بهترین گزینه را به شما معرفی می‌کند.

تولید کنندگان و تامین کنندگان زیادی در صنعت برای ساخت و تولید مخازن جی آر پی فعالیت می‌کنند که با توجه به سال‌های فعالیت این شرکت‌ها، کیفیت عملکرد آن‌ها و بهره‌مندی از افراد متخصص برای تامین، ساخت و راه‌اندازی مخازن می‌توانید از بهترین برندها و تولیدکنندگان در این زمینه بهره ببرید.

مخزن GRP بهترین راهکار برای نگهداری آب

مزایای مخازن فایبرگلاس GRP

استفاده از مخازن فایبرگلاس GRP نسبت به انواع فلزی و پلاستیکی آن مزیت‌های زیادی دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره شده است.

نصب سریع و آسان این مخازن و مونتاژ آن‌ها در محل مورد نظر با استفاده از پیچ و مهره‌هایی که روی صفحات آن‌ها قرار گرفته است

قابلیت نصب و استفاده از این مخازن در مکان‌های مختلف مثل پشت بام یا پارکینگ منازل و واحدهای مسکونی یا اداری

حمل و نقل راحت و بدون مشکل به دلیل سبک بودن این سازه

مقاومت و استحکام و دوام زیاد در مقابل خوردگی و تاثیر مواد شیمیایی

طول عمر بالا و بدون آسیب دیدگی‌های سخت به ساختار مخزن

قیمت مناسب و مقرون به صرفه این سازه با توجه به کارآیی آن

مقاوم در برابر نور آفتاب و اشعه‌های UV

هزینه‌های پایین برای نصب و تعمیر این سازه‌ها

مقاومت زیاد در مقابل تغییرات دما

مقاوم در برابر ضربات فیزیکی و زلزله

معایب مخزن GRP

مخازن GRP هرچند مزایای زیادی دارد اما در مقابل این سازه یکسری از معایب نسبت به سازه‌های با جنس پلاستیک یا فلزی دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است.

مهمترین عیب این دستگاه نسبت به انواع فولادی یا پلاستیکی آن، هزینه بالای این مخازن است، چون در ساخت این سازه‌ها از تجهیزات پیشرفته استفاده شده و همینطور مواد اولیه تشکیل دهنده این مخازن معمولاً گران قیمت هستند.

قرار گرفتن این مخازن در معرض مستقیم نور خورشید می‌تواند بر طول عمر و کیفیت کارآیی آن‌ها تاثیر منفی بگذارد و این مخازن را ضعیف و شکننده کند.

با توجه به استحکام و مقاومت زیاد، اما این نوع از مخازن در مقابل ضربات شدید و یا برخورد اجسام سنگین مثل ماشین‌آلات شکننده و آسیب پذیر هستند.

محدوده دمایی این مخازن محدود است و نمی‌توان برخی از مایعات شیمیایی را به راحتی در آن‌ها نگهداری کرد چون ممکن است در اثر افزایش دما این محفظه‌ها ترک بخورند و مایعات از آن‌ها به بیرون نشت کنند یا در اثر کاهش دما بشکنند و آسیب ببینند.

محدودیت در انتخاب این مخازن با اندازه‌های خیلی بزرگ یکی دیگر از معایب این سازه‌ها است، چون این سازه‌ها را در محل مورد نظر مونتاژ می‌کنند نمی‌توان از ابعاد بزرگ استفاده کرد چون در این صورت هزینه حمل و نقل و راه‌اندازی بخش‌های مختلف تشکیل دهنده مخزن جی آر پی زیاد می‌شود.

برای انتخاب بهترین نوع مخزن GRP بهتر است که تمام فاکتورهای مهم و تاثیر گذار همینطور مزایا و معایب این مخازن را مورد بررسی قرار دهید و در این زمینه از مشاوران و متخصصان بهره ببرید. شرکت دموکریس به عنوان بزرگترین تولید کننده مخازن کامپوزیتی grp می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب مشاور شما باشد.

نظر شما