شناسهٔ خبر: 67089965 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

چرا شورای نگهبان مهلت بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات را تمدید کرد؟

شورای نگهبان برای اعلام اسامی نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به زمان بیشتری نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

طبق تقویم انتخابات ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از دهم تا چهاردهم خرداد برگزار شد سپس زمان پنج روزه بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان آغاز شد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری مورخ ۱۲ خرداد اعلام کرد: زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها، ۵ روز است که البته امکان تمدید آن برای ۵ روز دوم در قانون پیش‌بینی شده است. از ۵ روز اول طبیعتاً استفاده خواهد شد، اما با شرایط پیش آمده تمام تلاش ما این خواهد بود که از مهلت دوم کوتاه‌تر استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: همه چیز به ثبت‌نام‌ها، تعداد افراد و شرایطی که در روز‌های آینده مشخص می‌شود، برمی‌گردد؛ لذا بنای‌مان بر این است، اما بخش زیادی از آن بعد از ثبت‌نام و مشخص شدن تعداد افراد و شرایط پیش‌رو معلوم خواهد شد.

به نظر می‌رسد شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ۷۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری به زمانی بیش از پنج روز نیاز دارد و به همین دلیل اسامی نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم اعلام نشده است البته به نظر نمی‌رسد شورای نگهبان قصد داشته باشد از پنج روز دوم به‌طور کامل استفاده کند.

در همین راستا طحان نظیف روز گذشته در گفتگو با با خبر ۱۴ گفت: مهلت اولیه پنج روز اولیه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها امروز به پایان می‌رسد و جلسات به صورت فشرده و پی‌درپی ادامه دارد و بنابر قانون از مهلت پنج روزه دوم امکان استفاده داریم که تصورم این است که بخشی از مهلت پنج روزه دوم را به دلیل تعداد افرادی که ثبت‌نام کردند و حجم پرونده‌ها باید استفاده کنیم.

وی بیان کرد: تمام تلاش این است در اسرع وقت جمع بندی لازم را داشته باشیم و نتیجه را اعلام کنیم.

نظر شما