شناسهٔ خبر: 67089431 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان:

کتب علمی در محیط‌‎های دانشگاهی معرفی شوند

ابراهیم شریفی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان بر لزوم معرفی کتب علمی منتشر شده در محیط‌های علمی، دانشگاهی، رسانه‌ای و دانشجویی تأکید کرد و گفت: برگزاری جلسات رونمایی و نقد کتاب می‌تواند گام مهمی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم باشد.

صاحب‌خبر -

امین آزادبخت امروز در آیین رونمایی از دو عنوان کتاب «مدیریت علائم در سرطان گوارش» تالیف محمد غلامی و «قارچ‌شناسی پزشکی» تالیف اصغر سپهوند که به همت انتشارات جهاد دانشگاهی لرستان در سالن جلسات شهید مطهری دانشکده پزشکی پردیس کمالوند دانشگاه علوم پزشکی استان و با حضور مؤلفان، اساتید، دانشجویان و صاحب‌نظران حوزه سلامت برگزار شد، بیان کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه کتاب در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گرفته است.

وی با اشاره به مشارکت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی لرستان در زمینه نشر کتاب، افزود: جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی است و با راه‌اندازی سازمان انتشارات قدم‌های خوبی در عرصه نشر کتاب، ترویج کتابخوانی و معرفی کتاب برداشته است.

آزادبخت با اشاره به ظرفیت جهاد دانشگاهی با وجود دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا برای معرفی کتاب، اضافه کرد: معاونت فرهنگی و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی لرستان آمادگی دارد در زمینه برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، آیین رونمایی کتاب، جشن امضای کتاب، معرفی و حتی توزیع کتب منتشر شده با مؤلفان همکاری داشته باشد.

این معاون جهاد دانشگاهی واحد لرستان بر لزوم معرفی کتب علمی منتشر شده در محیط‌های علمی، دانشگاهی، رسانه‌ای و دانشجویی تأکید کرد و ادامه داد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با دارا بودن فروشگاه‌های کتاب در سراسر کشور ظرفیت خوبی برای توزیع و فروش کتاب است و علاوه‌بر این فروش آنلاین کتاب نیز از سوی این سازمان انجام می‌گیرد که کمک خوبی به مؤلفان برای فروش و توزیع کتب است.

آزادبخت، برگزاری حلقه‌های کتابخوانی در محیط‌های دانشگاهی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی و سمینارهای علمی با موضوع کتاب برای اقشار مختلف جامعه اعم از جامعه پزشکی، دانشجویان، بسیج پزشکی و ... را  از دیگر ظرفیت‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برشمرد و گفت: امروزه گرانی کتاب و گرایش مردم به سمت فضای مجازی تا حدودی باعث شده سرانه مطالعه کتاب پایین بیاید که برگزاری این قبیل جلسات رونمایی و نقد می‌تواند گام مهمی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم باشد.

آیین رونمایی و نقد کتاب یک ایده خوب است

اصغر سپهوند، دکترای تخصصی قارچ‌شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در آیین رونمایی کتاب «قارچ‌شناسی پزشکی»، گفت: این کتاب ویژه دانشجویان دندان‌پزشکی است که با همکاری محمد یاراحمدی، دکترای تخصصی قارچ‌شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ویراستاری علمی مهرداد اسدی و ویراستاری ادبی مژگان یاراحمدی به رشته تحریر درآمده است.

وی افزود: این کتاب در صد نسخه و در پنج فصل با عناوین کلیات قارچ‌شناسی، بیماری‎‌های قارچی‌ سطحی، بیماری‎های قارچی جلدی، بیماری‎‌های قارچی زیرجلدی، بیماری‎های قارچی احشایی تألیف شده و در پایان کتاب سؤالات قارچشناسی پزشکی علوم پایه طرح و به آنها پاسخ داده شده است.

مؤلف کتاب «قارچ‌شناسی پزشکی» با اشاره به ضرورت و اهمیت تألیف این کتاب،  ادامه داد: برگزاری آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب یک ایده خوب است که اخیراً توسط جهاددانشگاهی انجام می‎گیرد و این اقدام می‎تواند باعث ایجاد انگیزه در مؤلفان و دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، اظهار کرد: قارچ‌ها در تعادل اکوسیستم دهانی مؤثر بوده و اختلال در این تعادل که غالباً به علل؛ کمبود ایمنی، استفاده طولانی مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها، بهداشت نامناسب دهان و ... به‌وجود می‎آید، می‌‍تواند منجر به افزایش قارچ‌ها و ایجاد عفونت‌های قارچی دهانی در اشکال مختلف شود.

وی با اشاره به اینکه دندان پزشکان می‌بایست توانایی تشخیص و درمان این بیماری‎ها را به خوبی داشته باشند، اظهار کرد: این کتاب اولین ارائه در این حوزه بوده که نه تنها اهمیت مباحث قارچ‌شناسی در دندان پزشکی را بیان می کند بلکه با ارتباط مباحث منطبق بر سرفصل‌های وزارت بهداشت و افزودن سؤالات علوم پایه که در پایان کتاب عرضه شده‌اند، به دانشجویان دندان پزشکی این امکان را می‌دهد که مفاهیم آموخته شده را بهتر و در چارچوبی علمی و تحلیلی مرور کنند.

انجمن خیریه مراقبت از بیماران سرطانی راه‌اندازی شود

محمد غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این آیین، گفت: کتاب «مدیریت علائم در سرطان گوارش» با مشارکت محمد غلامی، پژمان پیری‌نژاد، اتابک حاتمی‌کیا، رضا سالاری و سپیده قزوینه در انتشارات جهاددانشگاهی تألیف شده و ویراستاری علمی آن را فاطمه گودرزی و طراحی جلد آن را سینا نوری برعهده داشته است.

وی با بیان اینکه سرطان گوارش از شایع‌ترین علل مرگ و میر مرتبط با سرطان در جهان و ایران است، اظهار کرد: بیماران مبتلا به سرطان گوارش در زندگی روزمره با این بیماری، چالش‌ها و مشکلات متعددی در زمینه مدیریت عوارض درمان و پیامدهای مستقیم این نوع سرطان بر عملکرد فردی و اجتماعی خود، تجربه می‌کتتد.

غلامی با بیان اینکه با توجه به شیوع بالای سرطان‌های گوارشی، مدیریت علائم در این بدخیمی‎ها بسیار مهم و کاربردی است، از طرفی کتب موجود، کمتر به جنبه‌های مراقبتی و کیفیت زندگی در این سرطان‌ها می‎پردازند، ادامه داد: حمایت و مراقبت بهینه در سرطان یکی از رسالت‌های مهم در نظام‌های سلامت دنیا محسوب می‌شود و مراقبت در سرطان از سخت‌ترین مسئولیت‌های کارکنان سلامت است.

مؤلف کتاب «مدیریت علائم در سرطان گوارش» اضافه کرد: کارکنان سلامت در مواجه با تنش‌ها، عوارض و تظاهرات بالینی متعدد مثل دردهای مقاوم، موکوزیت گوارشی، دیسفاجی و کاشکسی ناشی از سرطان گوارش، نیاز به یک دانش منسجم و مبتنی بر شواهد جهت ارتقاء کیفیت زندگی و مهارت‌های خودمراقبتی در این گروه از بیماران دارند.

وی افزود: در این کتاب تلاش شده با دیدگاه مراقبت جامع‌نگر و ملاحظه مراقبت‌های دارویی و غیردارویی مثل آموزش خودمراقبتی و طب مکمل، با هدف بهبود کیفیت زندگی و توانبخشی بیمار و خانواده، توصیه‌های کاربردی و منعطفی را در اختیار دانشجویان و کارکنان مراقبت سلامت قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان راه‌اندازی انجمن خیریه مراقبت از بیماران سرطانی را پیشنهاد داد و گفت: در این انجمن خیریه می‎توان از ظرفیت پرستاران بازنشسته، دانشجویان رشته پرستاری و افرادی که علاقمند به انجام کارهای خیر و مراقبت از بیماران هستند، استفاده کرد.

انتهای پیام

نظر شما