شناسهٔ خبر: 67089375 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی کام ملایری‌ها را شیرین کرد

همدان- ایرنا- دانشکده علوم پزشکی یکی از مطالبات دیرینه مردم ملایر بود که دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به آن رنگ حقیقت بخشید و پس از سال‌ها انتظار اواخر هفته گذشته این آرزو برای دومین شهر بزرگ استان همدان به واقعیت تبدیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر بعد از همدان بزرگترین شهر استان و با سه بیمارستان دارای تجهیزات کامل پزشکی و درمانی، ترومای جنوب استان همدان و منطقه است و ظرفیت‌های بالایی در حوزه بهداشت و درمان دارد.

در حال حاضر این شهرستان دارای بیش از ۵۰۰ تخت بیمارستانی است و با توجه به سرانه جمعیتی و استانداردهای بین‌المللی، مرکزیت ملایر در حوزه درمان جنوب استان، مراجعه بیماران سه شهرستان همجوار و بیش از ۳۰۰ روستا از روستاهای شمال استان لرستان، غرب استان مرکزی و چند شهر کوچک برای دریافت خدمات درمانی تخصصی و خدمات پزشکی تخصصی به بیمارستان‌های ملایر، جمعیت آن برای ارایه خدمات‌رسانی در حوزه درمان، به حدود ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد.

این در حالیست که برخی شاخص‌ها، ظرفیت‌ها و موقعیت‌های خاص و استراتژیک شهرستان ویژه ملایر در حوزه‌های گوناگون، این منطقه را یکی از مناطق مهم و در کانون توجه بسیاری از مسئولان در سطح ملی و استانی قرار داده که به گفته کارشناسان سرمایه‌گذاری در عرصه سلامت نیز می‌تواند نقطه عطفی در مسیر شکوفایی این منطقه قرار گیرد.

تحول شتابان ملایر با راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی

جهان شهر ملایر با دارا بودن سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر و تامین اجتماعی دکتر غرضی و کلینیک فوق تخصصی امید، بیمارستان در حال احداث ۹۶ تختخوابی خیّرساز امیرالمومنین(ع) و بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در شرف احداث، دانشکده پیراپزشکی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی ملایر، دانشکده پرستاری و صدها افتخارات دیگر در حوزه بهداشت و درمان، با نگاه مثبت دولت مردمی و انقلابی سیزدهم روزهای روشنی را در این حوزه پیش‌رو دارد.

البته محرومیت‌زدایی از سلامت، هدف‌گذاری ویژه برای مناطق کم‌برخوردار، ارزان کردن درمان و دسترسی آسان به خدمات پزشکی؛ راهبردی بود که از سوی شهید آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد و اکنون سرعت اجرای بسیاری از پروژه‌های حوزه سلامت مشهود است و ثمره بسیاری از این طرح‌ها و برنامه‌ها بر جان جامعه به‌ویژه جان دردمند بیماران نشسته است.

با وجود اینکه با شروع به کار دولت سیزدهم، حوزه سلامت دوره پرچالشی را می‌گذارند، اما با درایت و سیاست‌ گذاری‌های درست و راهبردی شهید جمهور، به سرعت حوزه بهداشت و درمان و سلامت در مسیر درست خود قرار گرفت که امروز نمونه‌های بارز آن در گوشه‌گوشه ایران زمین به ثمر نشسته است.

راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی کام ملایری‌ها را شیرین کرد

تحصیل ۱۵۰ دانشجو در دانشکده علوم پزشکی ملایر

راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی ملایر یک نمونه از ده‌ها و صدها خدمات و دستاوردهای شایسته دولت شهید آیت‌الله رئیسی است که از همان سال‌های نخست شروع به کار دولت مورد پیگیری قرار گرفت و مرداد ۱۴۰۱ پس از سفر آیت‌الله رئیسی و هیات دولت به استان همدان در سی‌امین سفر استانی، پس از طرح مجموعه‌ای از مطالبات، درخواست‌ها و نیازهای حوزه بهداشت و درمان شهرستان ملایر، آبان همان سال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارتقای دانشکده پرستاری به دانشکده علوم پزشکی ملایر و همچنین تجهیز بیمارستان خیرساز ۹۶ تختخوابی این شهرستان موافقت و دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد، هدیه‌ای شیرین از شهید جمهور که سال‌های سال برای ملایری‌ها ماندگار خواهد بود.

قاطعانه باید گفت بهداشت و درمان ملایر با نگاه عدالت‌محور دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به دستاوردهای بزرگی رسیده و شاهد محرومیت‌زدایی در حوزه بهداشت و درمان در تمامی نقاط محروم شهرستان ملایر هستیم و خدمات به صورت عادلانه توزیع می‌شود.

دانشکده پرستاری ملایر از سال ۱۳۹۲ در رشته پرستاری شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر ۱۵۰ دانشجو و ۶ عضو هیات علمی دارد و تاکنون ۵۰۰ نفر از این دانشکده دانش‌آموخته شده‌اند که علاوه بر رشته پرستاری، مجوز سه رشته دیگر برای این دانشکده اخذ شد و رشته مامایی نیز در حال نهایی شدن است.

راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی کام ملایری‌ها را شیرین کرد

ارائه هر ۵۰ روز یک خدمت شاخص حوزه بهداشت و درمان در ملایر

به گفته فرماندار ویژه ملایر؛ شهید آیت‌الله رئیسی یک‌هزار روز رئیس جمهور بود که در این مدت مانند بسیاری از دیگر نقاط کشور به طور میانگین هر ۵۰ روز یک خدمت شاخص در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این شهرستان رونمایی و یا کلنگ‌زنی و افتتاح شده است که راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی یک نمونه از دهها خدمات است.

با توجه به علوم پزشکی شدن دانشکده پرستاری ملایر و نیاز به آموزشی شدن بیمارستان‌های امام حسین(ع) و مهر، رئیس دانشکده علوم پزشکی ملایر تاکید کرد: پیگیر اجرای اعتباربخشی آموزشی در این بیمارستان‌ها هستیم.

«مریم مدی‌نشاط» گفت: مهرماه سال ۱۴۰۲ پس از چهار دوره بازدید هیات‌های بورد تخصصی وزارت بهداشت، علاوه بر رشته کارشناسی پیوسته پرستاری که از سال ۱۳۹۲ در این دانشکده موجود بود، رشته‌های کارشناسی ناپیوسته فوریت‌های پزشکی پیش‌بیمارستانی و کارشناسی پیوسته هوشبری با پذیرش دانشجو، به تعداد رشته‌های دانشکده پرستاری ملایر اضافه شد.

به گفته وی؛ اضافه شدن رشته مامایی نیز در حال نهایی شدن است و سه نفر از بومیان ملایر را به عنوان عضو هیات علمی جذب کردیم و به همت دانشگاه علوم پزشکی و نمایندگان مجلس و دیگر مسوولان ملایر، بعد از ۲۰ سال ساختمان موقوفه زنده یاد «حاج ابوالقاسم ملایری» احیا و دانشکده علوم پزشکی به این مکان منتقل شد.

راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی کام ملایری‌ها را شیرین کرد

خلع ید موقوفه حاج محمدملایری و تحویل آن به دانشکده علوم پزشکی

در همین رابطه مدیر اوقاف و امور خیریه ملایر از تحویل فضای موقوفه دانشگاه علمی کابردی ملایر که وقف مرحوم «حاج محمد ملایری» است، خبر داد و افزود: سال‌ها این دانشکده به صورت غیرقانونی و خلاف نیت واقف در استفاده دانشکده علمی کابردی بوده است.

حجت الاسلام «ابوذر عباسی» با بیان اینکه این مرکز آموزشی حدود ۶ هزار متر عرصه و ۲ هزار و ۵۰۰ متر اعیان دارد و در تصرف دانشگاه علمی کاربردی بوده، اظهارکرد: بیش از ۱۵ سال اداره اوقاف و امور خیریه ملایر پیگیر اجرای نیت واقف در مورد این فضا بود.

وی اظهارکرد: در نهایت امسال پس از اخذ رأی قضایی و خلع ید، موقوفه دانشگاه علمی کاربردی ملایر با ارزش ریالی بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تخلیه شد و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده علوم پزشکی شهرستان ملایر قرار گرفت تا گامی موثر در راستای ارتقای سطح علمی، آموزشی و بهداشت و درمان این شهرستان باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در آئین افتتاح این دانشکده، یادآور شد: دانشکده علوم پزشکی ملایر چارت جدید نیاز دارد و پیگیری‌های لازم را از طریق وزارت بهداشت و درمان برای اخذ تاییدیه انجام می‌دهیم تا دانشکده در حد نام خود چارت داشته باشد.

رهاورد:

ایجاد دانشکده علوم پزشکی در دومین شهر بزرگ استان همدان سرآغاز تحولی عظیم در حوزه بهداشت و درمان و آموزش شهرستان ملایر است که دولت سیزدهم با وجود تمامی تنگناها و موانع، این مسیر پرفراز و نشیب را برای ملایری‌ها در تحقق این هدف بزرگ هموار کرد و افزایش رشته‌های تحصیلی و جذب هیات علمی برای این دانشکده در دستور کار قرار گرفت.

نظر شما