شناسهٔ خبر: 67088971 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بقعه شیخ اباصلت در قم بهسازی می‌شود

در مسیر تکمیل پروژه بهسازی محله دروازه ری، بهسازی بقعه شیخ اباصلت که یادگار عصر صفویه در قم محسوب می‌شود، در دستور کار قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، نام شیخ اباصلت یادآور صحابی امام رضا (ع) است که بقعه‌ای به نام وی در خراسان وجود دارد و مورد استقبال زائران است. بقعه شیخ اباصلت قم اما در محله دروازه ری و در میان بوستانی به همین نام وجود دارد و او را دانشمندی از اهل قم توصیف می‌کنند که پس از مرگش، فرزندش این بقعه را برای وی در عصر صفویه می‌سازد.

بقعه آجری شیخ اباصلت با ارتفاع هشت متر و گنبد قوسی آجری، همچنین سردر مرتفعی در سمت شرقی محوطه، یکی از بناهای زیبای به یاد مانده قم در روزگار گذشته است. این بقعه در صورتی که به خوبی مرمت شود، می‌تواند مورد توجه زائران و گردشگران شهر قم باشد.

جدا از اینکه شخصیت شیخ اباصلت قمی که از اشعریون بوده و فردی اثرگذار در دوران خود محسوب می‌شود، شایسته تجلیل است، وجود این بنا مربوط به عصر صفوی و در میان یکی از محلات قدیمی شهر قم، یک ظرفیت برای گردشگری و هویت شهری محسوب می‌شود. ظرفیتی که به دلیل متروکه ماندن این بقعه و عدم رسیدگی نهاد متولی، تا کنون به بنایی مهجور و دور از توجه تبدیل شده است.

بقعه شیخ اباصلت در قم بهسازی می‌شود

حالا در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی شهر قم، شهردار قم بر بهسازی هر چه سریع‌تر این بقعه تاکید می‌کند. این کار در ادامه اجرای پروژه بازآفرینی شهری محله دروازه ری در حال انجام است.

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه امروز _یکشنبه بیستم خرداد_ که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به لزوم تسریع در تملک املاک در مسیر و اجرای طرح بازآفرینی دروازه ری، بر جدیت در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه دغدغه‌های مردم در تملک باید در نظر گرفته شود، افزود: با این همه اجرای سریع پروژه‌ها مد نظر بوده و بروکراسی‌های اداری در آن باید به حداقل کاهش پیدا کند.

شهردار قم بر تکمیل اجرای پروژه بازآفرینی شهری مانند بهسازی بقعه اباصلت و بهسازی بوستان شهید شفیعی تاکید و خاطرنشان کرد: معارضات و تأسیسات نباید در روند اجرایی پروژه‌ها مشکل‌ساز شود و اینکه برای جابه‌جایی بعضی تأسیسات، پروژه ماه‌ها درگیر باشد سبب نارضایتی مردمی می‌شود.

بقعه شیخ اباصلت در قم بهسازی می‌شود

علیرضا خاکی، مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) نیز از بازسازی و بهسازی بقعه شیخ اباصلت و آب‌انبار در خیابان دروازه ری خبر داد.

وی در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی شهرداری قم گفت: برای بازسازی بقعه شیخ اباصلت نیاز به مصوبه میراث فرهنگی استان بود که دریافت شده است و تاکنون ۴ پیمانکار برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه وضعیت اجرای پروژه بهسازی بقعه شیخ اباصلت در روزهای آینده مشخص می‌شود، عنوان کرد: بهسازی و بازسازی آب‌انبار در حاشیه خیابان دروازه ری نیز توسط این سازمان اجرایی خواهد شد.

آنطور که در این جلسه مطرح شد، علاوه بر بهسازی بقعه شیخ اباصلت، اقداماتی همچون ایجاد فضای سبز و پارکینگ در محله دروازه ری در دستور کار شهرداری قم قرار دارد.

بقعه شیخ اباصلت در قم بهسازی می‌شود

محمدحسین علی‌اکبری، مدیر منطقه یک شهرداری قم با اشاره به ایجاد چهار لکه پارکینگ و فضای سبز در محله دروازه ری، تصریح کرد: کار تملک این پلاک‌ها در حال پیگیری است و اجرای تقاطع همسطح و جابه‌جایی پست برق در حال اجرایی شدن است.

وی ادامه می‌دهد: چهار لکه پارکینگ و فضای سبز در پروژه دروازه ری پیش‌بینی‌شده است و در حال تملک آن هستیم.

مدیر منطقه یک شهرداری قم از بازسازی بقعه شیخ اباصلت و آب‌انبار در خیابان دروازه ری خبر داد و خاطرنشان کرد: بوستان شهید شفیعی در این خیابان نیز بازسازی و بهسازی می‌شود.

بقعه شیخ اباصلت در قم بهسازی می‌شود

پیام جوادیان، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم در این جلسه گفت: طرح ساماندهی و بهسازی بوستان شهید شفیعی در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای بهسازی بوستان شهید شفیعی در خیابان دروازه ری اظهار داشت: طرح ساماندهی و بهسازی بوستان شهید شفیعی در دستور کار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم با بیان اینکه چندین درخت در راستای اجرای پروژه بازآفرینی محله دروازه ری جابه‌جا شده است، خاطرنشان کرد: بهسازی بوستان شهید شفیعی توسط سازمان و منطقه آغازشده است و ساختمان بوستان نیز بازسازی‌شده است.

به گفته جوادیان ایجاد مسیر حرکتی عابران، نورپردازی و ترمیم درختان از جمله اقداماتی است که در بوستان شهید شفیعی محله دروازه ری انجام خواهد شد.

نظر شما