شناسهٔ خبر: 67087587 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تخصیص ۳۰ میلیارد ریال برای تقویت زیرساخت پایگاه میراث‌ فرهنگی ریوی

اعظم قهرمانی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان شمالی از تخصیص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای تقویت زیرساخت گردشگری در پایگاه ملی میراث‌ فرهنگی محوطه تاریخی ریوی خبر داد.

صاحب‌خبر -

علی مستوفیان امروز (۲۰ خرداد ماه) اظهار کرد: با پیگیری‌های اداره کل میراث‌ فرهنگی خراسان شمالی ۳۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری پایگاه ملی میراث‌ فرهنگی محوطه تاریخی ریوی تخصیص یافت.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبارات طرح‌های عمرانی در این شهر تاریخی برای رونق صنعت گردشگری منطقه هزینه شده است و امسال با تخصیص اعتبار جدید، دو طرح شامل ساختمان معرفی گردشگری و راه دسترسی شهر تاریخی ریوی تکمیل خواهد شد.

مستوفیان افزود: تأمین و اجرای طرح‌های زیرساخت گردشگری در سال‌های گذشته سبب رشد رفت و آمد گردشگری به این شهر تاریخی به‌صورت روزافزون شده و در صورت تکمیل سایر بخش‌های زیرساخت گردشگری، شهر تاریخی ریوی پتانسیل جذب سالانه ۱۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی را خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، با توجه به شواهد باستان‌شناختی، محوطه ریوی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمند در آن می‌تواند موجب ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در خراسان شمالی شود.

در کاوش‌های باستان‌شناسی که در محوطه ریوی انجام شده است، نتایج چشمگیری از وجود یک محوطه تاریخی بزرگ به‌دست آمد که از حدود ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد تا اواخر دوران ساسانی، حدود ۲۳۰۰ سال تداوم استقراری داشته است.

اهمیت محوطه ریوی در این است که وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسید و به‌نظر می‌رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است. براساس این پژوهش‌ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان‌شناسی مختلفی از محوطه ریوی به‌دست آمده که نشان‌دهنده توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی است.

انتهای پیام

نظر شما