شناسهٔ خبر: 67087140 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

نگاه حمایتی رئیس جمهور شهید عامل رونق صنایع‌دستی در سه سال گذشته/ از رفع پیمان‌سپاری ارزی تا بیمه ۱۰ هزار هنرمند

مهدی ارجمند

هنرهای سنتی هر کشور، معرف هوش تاریخی مردم در پهنه جغرافیایی آن سرزمین است. صنایع‌دستی ریشه در هنرهای سنتی داشته و دستاوردهای آن، هم دارای ارزش اقتصادی و هم دارای ارزش فرهنگی و هویتی است که می‌توان آن را اقتصاد هویت بنیان نام‌گذاری کرد.

صاحب‌خبر -

میراث‌آریا: ایران با ظرفیت ۳۰۰ رشته صنایع‌دستی که در ۱۸ گروه رشته به لحاظ تنوع رشته جزو سه کشور برتر جهان محسوب می‌شود و بیش از یک میلیون نفر در این حوزه اشتغال دارند. صنایع‌دستی دارای ظرفیت‌های منحصربه فرد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است که شناخت، توجه و استفاده صحیح از آنها در آینده این هنر صنعت تاثیرگذار است.

صنایع‌دستی هم به‌عنوان شغل اصلی و هم تحت عنوان شغل دوم به صورت مستمر و گاهی برای پر کردن اوقات فراغت به صورت پاره‌وقت، ظرفیت اشتغال‌زایی و انتخاب توسط اقشار مختلف جامعه را در خود دارد. این هنر صنعت به تجهیزات پیچیده و گران‌قیمتی نیاز ندارد و براساس آمار منتشر شده در سال ۱۴۰۱ سرانه ایجاد شغل در این بخش ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. این عدد در مقایسه با ایجاد شغل در صنایع بزرگ  است که سرانه اشتغال آن گاهاً تا ۳ میلیارد تومان عنوان شده است.

توجه ویژه دولت سیزدهم به صنایع‌دستی

اگرچه در تمام دولت‌ها بر حمایت از صنایع‌دستی و هنرمندان تاکید شده اما واقعیت این است که دولت سیزدهم توجه جدی به این حوزه داشته و آمار و عملکرد دولت در سه سال گذشته نشان می‌دهد این حوزه از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

شاید مهمترین علت این رشد را بتوان نگاه جدی و حمایتی مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، به عنوان رئیس جمهوری دانشت که در کسوت رئیس دولت به این حوزه توجه جدی داشته است.

دستور رئیس جمهور شهید برای برپایی بازارچه صنایع دستی در ورودی تمامی شهرها، رفع پیمان سپاری ارزی، بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع دستی و تاکید بر تحقق شعار «هر خانه یک کارگاه» و ... از مهمترین محورهای نگاه حمایتی رئیس جمهور شهید از این حوزه است.

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این باره می‌گوید: حقیقتا رئیس جمهور از حوزه صنایع‌دستی حمایت می‌کرد وخیلی وقت‌ها از ما جلوتر بود.

او با اشاره به حمایت‌های مرحوم رئیسی از حوزه صنایع‌دستی می‌افزاید: زمانی که در دولت موضوع رفع پیمان‌سپاری ارزی را مطرح کردیم، رئیس جمهور شهید حمایت کرد و دستور اجرایی شدن آن را داد.

ضرغامی یادآور می‌شود: در دهه‌های گذشته به ماموریت‌های این وزارتخانه نگاه دست دوم وجود داشت. اما اکنون نگاه به ماموریت‌های این وزارتخانه نگاه درجه یک است و این به خاطر نگاه ارزشمند رئیس‌جمهور دانا و توانمند ایران بود. من یک بار در جلسه هیئت دولت به آیت‌الله رئیسی گفتم اگر می‌خواهیم صنایع‌دستی رونق بگیرید باید زمینه صادرات را فراهم کنیم و هر فرد بتواند به راحتی محصولات صنایع‌دستی خود را از مرز عبور دهد و صادر کند.

رشد روز افزون صنایع‌دستی در سه سال اخیر

در همین حال وقتی با مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی نیز صحبت می‌کنیم، با قدردانی از نگاه حمایتی رئیس جمهور شهید می‌گوید: دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور از حوزه صنایع‌دستی حمایت واقعی داشت به طوری که در این سه سال اخیر شاهد این هستیم که حوزه صنایع دستی رشد روزافزون داشته است.

او با مرور آمار و عملکرد این حوزه در سه سال گذشته می‌افزاید: به عنوان مثال تسهیل در صادرات موقت کالا، اقدامات نمایشگاهی، ارائه اقلام نمایشگاهی بدون کارت بازرگانی، اصلاح قیمت پایه کالای صادراتی، مشوق‌های تبصره ۱۸ و پرداخت حدود دو تا سه همت تسهیلات به حوزه صنایع‌دستی، معافیت‌های مالیاتی، توجه ویژه به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، برگزاری ۳۲ نمایشگاه ملی و بین‌المللی، اولین نمایشگاه سراسری در شهرستان سیرجان، ۲ جشنواره بین‌الملل فجر سرو سیمین با حضور بیش از پنج هزار هنرمند و ۱۳ هزار اثر، پوشش بیمه ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌دستی، اضافه شدن ۱۵۰ هزار نفر به اشتغال، آموزش ۶۵ هزار نفر طی طرح‌های متعدد، ۸۲۵ میلیون دلار صادرات، رتبه اول ثبت جهانی با ثبت شدن دو شهر جهانی صنایع‌دستی، ۳۶ هزار غرفه در قالب دو هزاربارارچه، ایجاد نهضت خانه‌های صنایع‌دستی و زنده شدن بافت تاریخی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

ثبت ملی ۲۳ شهر و روستای صنایع دستی در دولت سیزدهم

جلالی یادآور می‌شود: شناخت ظرفیت‌ها و تلاش برای تقویت توجه در سه سال اخیر منجر به فعالیت‌ها و عملکردهای ۳۰ گانه ای شد که اعلان محور کردن ۲۵۵ رشته با الکترونیکی کردن فرآیند صدور مجوزها (مشاغل خانگی)، صدور مجوز اشتغال ۸۴۱هزار و ۱۴۴ نفر به استناد اعطای مجوزهای تولید، اعطای تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به مبلغ ۶۶۱ میلیارد تومان، ثبت ملی ۲۳ شهر و روستای صنایع دستی (۱۶ شهر و ۷ روستا)  و ... از مهمترین اقدامات است.

معاون صنایع‌دستی کشور ادامه می‌دهد: تکمیل پرونده ثبت جهانی ۴ شهر و پیگیری و به نتیجه رساندن ثبت جهانی دو شهر کاشان و ذزفول، کیفی‌سازی و نزدیک شدن به شاخص‌­های بین‌ المللی، باز زنده‌سازی ۳۵ رشته در حال فراموشی صنایع‌دستی در سراسر کشور، دریافت ۳۸ مهر اصالت بین­المللی برای آثار ایرانی از شورای جهانی و اعطای ۵۹۵ مهر اصالت ملی به محصولات ایرانی با تشکیل شورای داوری در ۹ منطقه کشوری، برگزاری ۲ دوره جشنواره فجر صنایع دستی در سال­های  ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ثبت نشانه جغرافیایی بین‌المللی ۲ رشته قلمزنی و قلمکار اصفهان در وایپو،(WIPO) و  ثبت ۶۲ اثر هنرمندان خلاق و نوآور در سامانه ایده‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر فعالیت‌های مهم دولت سیزدهم در حوزه صنایع‌دستی است.

جلالی خاطرنشان می‌کند: مصوبه حذف پیمان‌سپاری ارزی در هیأت دولت و ارسال آن به مجلس، پیگیری برای توجه به صنایع‌دستی در سیاست‌های کلان ابلاغی و همچنین تبدیل آن به مواد قانونی در برنامه هفتم توسعه، تنظیم آیین‌نامه جدید ارزشیابی هنرمندان پیرو مصوبه انتقال این مأموریت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این وزارتخانه پیگیری و به نتیجه رساندن انتقال فرآیند ارزشیابی هنرمندان صنایع‌ دستی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت میراث‌فرهنگی، سند توسعه صنایع‌ دستی و با تشکیل میز تخصصی صنایع‌ دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقویت تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنایع‌دستی با تفویض اختیارات در استان‌ها، استفاده از ظرفیت بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر به همراه بیمه سلامت برای پوشش بیمه درمان و بازنشستگی هنرمندان و صنعتگران و همچنین «پوشش بیمه تکمیل درمان» از طریق عقد قرارداد تشکل‌ها، اتحادیه و تعاونی‌ها و واحدهای تولیدی با جمعیت بالاتر از ۱۰۰ نفر با شرکت‌های بیمه و ... از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه صنایع ‌دستی است.

انتهای پیام/

نظر شما