شناسهٔ خبر: 67086918 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تدابیر نماینده مجلس برای توسعه سروستان، کوار و خرامه

شیراز-ایرنا-نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار به بیان سرفصل‌های مهم برای رسیدگی به مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداخت و انتقال پساب شیراز به دشت سروستان، تعریض و تکمیل جاده‌های مواصلاتی، رفع تنش آبی، تکمیل و تجهیز نواحی صنعتی و اشتغالزایی با اولویت بکارگیری نیروهای بومی را برخی از این برنامه‌ها عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا توکل یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با وجود نزدیکی حوزه‌های انتخابیه به کلانشهر شیراز از این ظرفیت به عنوان یک شهرک اقماری، خوابگاهی و ترافیکی برای انتقال پتانسیل‌های مرکز استان به این شهرستان‌ها استفاده نشده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به محوریت جغرافیایی دشت سروستان در مسیر ترانزیت شرق و جنوب کشور، انتقال پساب کلانشهر شیراز به این دشت به منظور رونق کشاورزی و توسعه صنعت به طور جدی دنبال می‌شود و با یک سرمایه گذار نیز جهت راه اندازی خطوط انتقال، رایزنی شده است.

تبدیل شدن شهرک صنعتی شماره ۲ سروستان به قطب صنعت

وی اضافه کرد: شهرک صنعتی شماره ۲ سروستان که سرریز صنایع شیراز است باید به عنوان یک قطب صنعتی در فارس محسوب شود، زیرساخت‌ها برای تحقق این امر مهیاست و از هر سرمایه‌گذاری که به منظور عملیاتی کردن این اقدام اعلام آمادگی کند نیز حمایت خواهد شد.

به گفته توکل در فرآیند انتقال خطوط ریلی از شیراز به گل گهر سیرجان، پروژه شماره چهار کارگاهی که در مسیر شیراز به سروستان قرار گرفته، تعطیل و مغفول مانده و بر همین اساس نیاز است متولیان امر، توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار افزود: ساخت و ساز و تجهیز بیمارستان ۹۶ تختخوابی سروستان، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ورزشی، رفع ایرادات جاده‌های مواصلاتی به ویژه مسیر ترانزیت، رسیدگی به جاده‌های مواصلاتی روستایی و همچنین تعریض، تسطیح و ارتقای مسیر جاده اصلی ترانزیت سروستان به شیراز و راه‌اندازی خط انتقال فرعی به کوار نیز موضوعات دیگری است که در اولویت برای پیگیری قرار دارد.

ضرورت ارتقای شهرک‌های شماره یک صنعتی سروستان و سایت نفتی

او بر ضرورت ارتقای شهرک‌های شماره یک صنعتی سروستان و سایت نفتی تأکید کرد و گفت: پتروشیمی این شهرستان نیز مغفول مانده و در حال حاضر سرمایه‌گذار جذب شده و در مرحله طرح و ارائه مجوز است.

توکل با بیان اینکه از مساله انتقال پساب شیراز به سروستان حدود ۳۵ تا ۴۰ سال می گذرد، یادآور شد: این موضوع مورد غفلت واقع شده و اسناد پیگیری آن، روی میز یکی از مسئولان اجرایی استان نیست و سرفصل بودجه و اعتباری نیز ندارد.

این نماینده مجلس سروستان را بهترین موقعیت مکانی برای سرمایه‌گذاری و انتقال سرریز جمعیتی شیراز دانست و گفت: این شهرستان، تنها منطقه زرخیز نفتی فارس و قلب تپنده استان است؛ لذا وزارت نفت و مسئولین خدمات اجتماعی این وزارتخانه موظف هستند خدماتی از محل این درآمد به مردمان شهرستان‌های کوار، خرامه، سروستان و روستاهای اقماری این مناطق ارائه دهند.

او به مشکلات، محرومیت‌ها و مصائبی که سالهاست بر دوش مردمان خرامه و روستاهای آن بویژه بخش کربال، سنگینی می کند نیز اشاره کرد و افزود: خرامه یک شهرستان محروم و کم برخوردار است و کربال نیز وارث این محرومیت است.

توکل عمده مشکل این شهرستان و روستاهای آن را نبود آب شرب بهداشتی پایدار دانست و گفت: انتقال آب به شهرستان‌های حوزه های انتخابیه، ضرورت دارد و بخشی از انتقال پروژه آب از خلیج فارس به استان فارس و اصفهان نیز از مسیر سروستان می‌گذرد.

حل مشکل جاده‌های ناایمن و پرخطر خرامه

این نماینده مجلس به مشکل جاده‌های ناایمن و پرخطر خرامه اشاره کرد و ادامه داد: وضعیت جاده مواصلاتی خرامه – شیراز، خرامه – مرودشت، خرامه - ارسنجان و سلطان شهر – ارسنجان که تردد در آنها دشوار است نیز نیاز به تعمیر، مرمت، تعریض و ارتقا دارد که در این رابطه، مسئولان استانی هم باید از طریق رده‌های مافوق خود، پیگیر حل این مشکلات باشند.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس به لزوم ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی، آموزشی و ورزشی در خرامه تاکید کرد و تسریع روند انتقال کارخانه سیمان فارس به این شهرستان را ضروری دانست.

او قول پیگیری تکمیل نواحی صنعتی خرامه، سروستان و کوار را داد و گفت: وضعیت اشتغال و بهره‌گیری از جوانان جویای کار این شهرستان‌ها باید به گونه‌ای باشد که در شهر خود بکارگیری شوند و مجبور نباشند برای یک لقمه نان، هزاران خطر جاده ای را به جان خریده و در مرکز استان، شاغل شوند.

راه‌اندازی سد کشاورزی کوار

توکل با اشاره به وضعیت کوار، راه‌اندازی سد کشاورزی این شهرستان را یکی از مطالبات جدی مردم در این حوزه انتخابیه عنوان کرد و گفت: حیات کشاورزی کوار در خطر است، لذا با احداث این سد، کشاورزی و باغداری تا حد زیادی از مشکل بی‌آبی و تشنگی نجات می‌یابد و بر همین اصل، مدیران ارشد استان و شهرستان نیز باید در جهت تحقق این امر کمک کنند.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس با بیان اینکه در حد توان، مساله تکمیل سد حاج قاسم سلیمانی در کوار را دنبال خواهد کرد، ساخت و تجهیز بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی ریحانه النبی، توسعه حوزه بهداشت و درمان و همچنین بهبود وضعیت جاده های مواصلاتی کوار را از مطالبات مردم دانست و گفت: جاده‌های مواصلاتی کوار به ویژه جاده شیراز – کوار، اکبرآباد - کوار و راه‌های روستاهایی واقع شده در مسیر باید ارتقا یابد.

او از تکمیل زیرساخت‌های جاده کوهنجان به کوار نیز به عنوان یکی از آرزوهای محال مردم این منطقه یاد کرد و افزود: با پیگیری و عملیاتی شدن این موضوع کوهنجان از بن بست خارج خواهد شد.

توکل اضافه کرد: تکمیل و تقویت زیرساخت های درمانی، آموزشی و ورزشی کوار و همچنین بهبود وضعیت اشتغال و معیشت این شهرستان در اولویت پیگیری است

این نماینده مجلس، راه برون رفت از وضعیت فعلی را اشتغال‌زایی با مدیریت خردمندانه، هدفمند و تخصصی دانست و به داستان ۳۵ ساله استحصال نمک مهارلو توسط پتروشیمی و بی بهره ماندن این منطقه از منافع آن اشاره کرد و گفت: مهارلو باید از استحصال این نمک، منتفع شود و از این محل، خدماتی در حوزه عمران و آبادانی دریافت کند.

شهرستان های کوار و سروستان به ترتیب در فاصله ۴۰ کیلومتری و ۸۵ کیلومتری شرق شیراز و شهرستان خرامه در فاصله ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارند.

نظر شما