شناسهٔ خبر: 67086908 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته خبری کشاورزی مازندران؛

از بازگشت یک دامداری صنعتی به چرخه تولید تا خرید ۲۸۰۰ تن گندم از کشاورزان نکایی

سید نوید ساداتی

احیای یک واحد راکد و غیرفعال دامداری صنعتی در آمل، درآمد ۱۲ میلیارد تومانی نوغانداران بابلی، توزیع ۲.۲ میلیون لیتر سوخت بین کشاورزان محمودآبادی، خرید ۲۸۰۰ تن گندم از کشاورزان نکایی و مبارزه بیولوژیک در ۱۰۰۰ هکتار شالیزار جویبار از مهمترین اخبار بسته خبری کشاورزی ۲۰ خردادماه است.

صاحب‌خبر -

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل از احیای یک واحد راکد و غیر فعال دامداری صنعتی این شهرستان خبر داد و گفت: یک واحد صنعتی در آمل با استفاده از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ اعتبارات سال ۱۴۰۱ موفق شد به چرخه تولید بازگردد.

مهرداد فولاد افزود: این واحد با ظرفیت ۴۵ راس دام سنگین شیری و ۹۰ راس گله با پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ثابت خرید دام و سرمایه در گردش خرید نهاده و خرید ۳۲ راس تلیسۀ نژاد «سمینتال» و «هولشتاین» در سال جاری در روستای «اشکارکلا» این شهرستان احیاء شد.

مدیر جهاد کشاورزی آمل با بیان اینکه این شهرستان دارای ۴۴ واحد دامداری سبک و سنگین صنعتی بوده که ۳۸ واحد آن دام سنگین صنعتی شیری و پرواری است، یادآور شد: ۴۸۰۰ واحد دامداری روستایی و سنتی، بیش از ۳۰۶ هزار راس دام سبک و ۴۳ هزار راس انواع دام سنگین است و ۸.۵ درصد تولید گوشت و ۱۱.۵ درصد تولید شیر استان به شهرستان آمل اختصاص دارد.

شهرستان بابل

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان بابل از درآمد ۱۲ میلیارد تومانی نوغانداران بندپی شرق از آغاز خرید پیله ابریشم تاکنون در این شهرستان خبر داد و افزود: بیش از ۲۲۰۰ جعبه تخم نوغان بین نوغانداران بندپی شرق توزیع گردید که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸۰ تن پیله حاصل شود.

محسن آهنگری اظهار کرد: ۳ مرکز خرید پیله ابریشم توسط بخش خصوصی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در بندپی شرق فعال بوده و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۲ میلیارد تومن درآمد نوغانداران بندپی شرق حاصل‌ شود.

وی، تأمین تخم نوغان، توزیع نهال توت اصلاح شده، آموزش نوغانداران، بازدید و نظارت توسط کارشناسان مرکز خدمات بندپی شرقی از مراکز خرید پیله ابریشم را از اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی بابل در توسعه نوغانداری برشمرد.

شهرستان جویبار

مدیر جهاد کشاورزی جویبار از مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج در ۱۰۰۰ هکتار شالیزار این شهرستان در سال زراعی امسال خبر داد و با بیان اینکه کنترل بیولوژیک در اراضی شالیزاری به عنوان یکی از راهکارها در مبارزه تلفیقی با آفت کرم ساقه‌خوار برنج است، گفت: با هدف رهاسازی زنبور تریکوگراما در مزارع شالیزاری با توجه به بیولوژی آفت کرم ساقه خوار برنج، تریکوکارت های حاوی زنبور تریکوگراما در اراضی شالیزاری در فواصل منظم بر اساس دستورالعمل نصب می‌شوند تا با تغذیه از دستجات تخم آفت توسط این زنبورها، به کاهش جمعیت آفت در مزرعه منجر شود.

عبدالله رحیمی با اشاره به اینکه شهرستان جویبار دارای ۱۰ هزار و ۱۹۰ هکتار اراضی تحت کشت برنج است، گفت: سال زراعی امسال پروژه کنترل و مبارزه بیولوژیک با ساقه‌خوار برنج با مشارکت شالیکاران در بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان اجرا می‌شود.

شهرستان سوادکوه

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه با اشاره به آغاز برداشت جو در اراضی زراعی شهرستان سوادکوه، گفت: ۷۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت جو اختصاص یافت و پیش‌بینی می‌شود با متوسط عملکرد ۲.۲ تن در هر هکتار، ۱۷۰۰ تن جو از این سطح برداشت شود.

محمدعلی سلیمانی با بیان اینکه کاشت جو این شهرستان از پائیز آغاز شده و برداشت آن در اواخر بهار است، ادامه داد: ارقام کشت شده در این شهرستان عمدتا از نوع محلی و بذر گواهی شده پروداکتیو هستند.  

سلیمانی با بیان اینکه اکیپ‌های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت دارند، افزود: هر ساله با آغاز فصل برداشت غلات طی نشستی با کمباین‌داران منطقه، نرخ برداشت انواع کمباین در هر هکتار مشخص می‌شود.  

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ درصد برداشت غلات این شهرستان به صورت مکانیزه انجام و در آغاز روز برای جلوگیری از انتشار بیماری گیاهی تمامی کمباین‌ها ضدعفونی می‌شود. همچنین طبق هماهنگی‌های انجام شده با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی شهرستان، سوخت مورد نیاز کمباین‌ها تامین شده و در اختیار کمباین‌داران قرار می‌گیرد تا برداشت به سرعت انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه خاطرنشان کرد: مقداری از این محصول بصورت بذر برای سال آینده ذخیره و مابقی برای مصرف مستقیم و بدون واسطه به دست دامداران این شهرستان می رسد.

شهرستان محمودآباد

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد از توزیع ۲ میلیون و ۲۷۲ هزار و ۸۵ لیتر سوخت نفت گاز بین بهره برداران بخش کشاورزی این شهرستان امسال تاکنون خبر داد و اظهار کرد: یک میلیون و ۲۹۵ هزار لیتر معادل ۶۰ درصد سوخت تحویلی برای انجام عملیات شخم و شیار اراضی و ۹۷۰ هزار و ۹۹ لیتر برای موتور پمپ، ماشین آلات کشاورزی، صنایع تبدیلی، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها بین بهره‌برداران این شهرستان توزیع شد.

محمد هادی‌زاده با بیان اینکه سهمیه سوخت ادوات کشاورزی با بهره گیری از فناوری‌های روز و با استفاده از زیرساخت کارت بانکی به صورت الکترونیک انجام می‌شود، گفت: متقاضیان سوخت بخش کشاورزی می‌توانند با ثبت نام در سامانه Newtejaratasan و معرفی کارت بانکی خود نسبت به ثبت درخواست و دریافت سوخت پس از تائید این مدیریت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی این شهرستان اقدام کنند.

وی همچنین در ارتباط با بیماری بلاست برنج که یکی از بیماری‌های مهم قارچی در مناطق برنج‌خیز است، خاطرنشان کرد: این بیماری روی ارقام محلی حساس (طارم) آثار بیشتری داشته که علایم آن روی برگ به‌صورت لکه‌های بیضی یا دوکی شکل مشاهده می‌شود، مرکز لکه‌ها معمولاً به رنگ خاکستری بوده و حاشیه لکه‌ها قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به صورتی است.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با بیان اینکه برای ارقام حساس و محلی در صورت لزوم، طی دو مرحله مبارزه شیمیایی انجام شود، گفت: این شهرستان دارای ۱۷ هزار ۵۴۵ هکتار زمین شالیزاری بوده که ۱۷ هزار هکتار طارم محلی و ۵۴۵  هکتار ارقام پرمحصول کشت شده و در سال زراعی امسال تاکنون با بیماری بلاست برگ برنج در بیش از ۱۹۶ هکتار مزارع شالیزاری این شهرستان مبارزه شده است.

شهرستان نکا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا از خرید ۲۸۰۰ تن گندم از کشاورزان تاکنون در ۴ مرکز خرید شهرستان نکا خبر داد و گفت: خرید گندم در روزهای آینده با بازگشایی ۲ مرکز خرید در مناطق هزارجریب این شهرستان افزایش می‌یابد.

سعید صمدی زرینی با بیان اینکه این شهرستان دارای ۱۱ هزار هکتار مزارع گندم بوده و برداشت محصول با تمام توان در این شهرستان در حال انجام است، افزود: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰ هزار تن گندم از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه دولت با هدف حمایت از کشاورزان و در راستای حفظ امنیت غذایی، محصولات کشاورزی راهبردی را بصورت تضمینی از کشاورزان با نرخ خرید تضمینی گندم ۱۷۵ هزار ریال خریداری می‌کند از کشاورزان درخواست کرد تا از برداشت گندم با رطوبت بالای ۱۲ درصد خودداری کنند.

انتهای پیام

نظر شما